• HappyPower

Måste man köpa plats för spädbarn hos SJ?

Vi ska åka SJ-tåg med vår 6-veckors bebis och jag lyckas ingenstans hitta information om huruvuda man måste boka plats för denna lilla krabat eller inte när man köper SJ-biljetter??

Han kommer ju inte behöva någon egen sits direkt men om man inte bokar något barn, då vet de ju inte heller att man kommer ta med sig barnvagn.

Fast på deras hemsida står det att ihopfällbar barnvagn räknas som handbagage.

Någon som vet? Det är "över 20 minuters väntetid" när man ringer till SJ... *morr*

• Svar på tråden Måste man köpa plats för spädbarn hos SJ?
  • bambigirl

Boka barnplats, kostar inget (eller om det var nån krona) och då får man en extra plats som är jättebra att ha (kan ha babyskyddet eller extra packning där).

• Trasan0606

Det är rätt skönt med ett extra säte så man kan lägga ifrån sig lillen där eller bara förvara väskan - tyckte jag.

Gällande om de vet om du ska ha med dig barnvagn eller inte så spelar nog ingen roll för dom.

Har du stor eller liten vagn? Vi har en bugaboo så själva chassit fick vi upp på bagagehyllan och sittdelen hade vi på ett säte som skrutten satt i - jättesmidigt.

• zahnina

Jag åkte tåg med dottern när hon var 6 månader.
    Bokade ingen plats till henne eller meddelade på annat sätt att hon skulle med och därmed barnvagn. Och det var ingen som sa något om det. Så om det inte ändrat sig på knappt 1 år så ska du nog inte behöva boka något åt honom.

• Ingelalala

Om du inte vill ha en extra plats kostar det ingenting och du behöver inte boka. Vill du ha extra plats, vilket kan vara skönt, även om barnet inte kan sitta själv. Kan vara skönt att bre ut sig lite, ställa skötväska leksaker på, så brukar det kosta typ 10 spänn, enkel resa.

• modestyonly

Två barn upp till 15 år åker med vuxen för 5 kr styck och får egen plats! Små barn som sitter i knät behöver inte betala avgiften på 5 kr! Man behöver inte boka plats för barnvagn, men man får ta med i beräkningen att det kan vara ganska trångt på vissa tåg!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Jarboe

Jag köper alltid platsbiljett till dottern (2 månader) för det är faktiskt väldigt skönt att ha ett extra säte brevid ifall man vill lägga ner henne. Sist vi åkte sov dottern på sätet hela resan. Kan ju tillägga att platsbiljetterna för så små barn inte kostar särskilt mycket (mellan 5-20 kronor vad jag har upplevt iallafall).

• Jonna i stormen

Du behöver inte boka plats med om du vill ha ett extra säte så kan du boka en plats till bebisen. Det kostar 5 kronor per tågsträcka och barn (max 2 medföljande per vuxen för det priset). Om din tågresa innebär ett byte så kostar alltså resan 10 kronor per barn dit och 10 kronor hem d.v.s 20 kronor totalt. Barnvagnen betalar du inget extra för.(Jag har nyss bokat tågbiljetter för mig och barnen så därför är jag påläst).

• speeeedy

det är som alla säger med att två barn under 6 åker gratis med ungdom (26) eller med studierabatter
    sen åker två barn under 15 med en vuxen gratis. det är bara på dom tåg du måste ha platsbiljett du bokar som x2000 eller ev. intercity. spädbarn och barn som ännu inte sitter själva eller behöver egna säten åker gratis. Men det är alltid skönt med extra plats för väska eller att lägga ett sovande barn om man måste fälla ihop barnvagn. då kostar det mellan 5-10 kr för en plats

Tänk på att ihopfällda barnvagnar får följa med tåget i mån av plats så det är ingen garanti att man får åka med om det är fullt.

på vanliga regionaltåg gäller familjeerbjudandet på och krävs ingen platsbiljett annat än till dig. tänk bara på åldergränserna.

• FrökenBokmal

Det kostar fem kronor att få en stol åt barnet och det är superskönt att kunna lägga bebisen när han eller hon somnat. Ta bara med en handduk eller så för att lägga på stolen (inte alltid fräsch). Vi reser mycket till farmor och farfar (Sthlm-Västra Sverige) och det har alltid gått toppen.

Intercitytågen har ofta familjevagn och i dessa kan man ha vagnar. Har aldrig sett att det blivit något problem med plats.

• HappyPower

Perfekt! Tack för alla svar. Låter klokt att ändå ta ett säte till den lille, så kan man bre ut sig själv om inte annat :)

Här skall bokas!

Svar på tråden Måste man köpa plats för spädbarn hos SJ?