• anju79

Gravid och acneutbrott! Hjälp någon?

Är gravid i v 11 och har sedan ett par veckor fått mycket finnar i hela ansiktet även "prickig" på bröstet och ut mot axlarna. Hade inte det så när jag väntade min dotter. Nån med tips hur man får bukt med detta???

• Svar på tråden Gravid och acneutbrott! Hjälp någon?
  • Me o Mike

Usch ja så fick jag med.. Och jag blev sååå jäkla flottig i fejjan!! Såg ut som jag smort in mig med smör.. Hemskt var det.. Inget hjälpte utan det gick sen över av sig självt..

• Calylite

så fick ja med. Tog som ja brukar med de mesta Aloe Vera Jelly haha. Hjälpte lite faktist, tog bort de värsta iallafall men sen försvann de i slutet av grav tack o lov.
    Kläm de bara inte eller nått sånt, låt de va. Lite ansiktsmasker kan underlätta, tvätta morgon och kväll.

• Me o Mike
    Calylite skrev 2008-08-10 22:30:57 följande:
    så fick ja med. Tog som ja brukar med de mesta Aloe Vera Jelly haha. Hjälpte lite faktist, tog bort de värsta iallafall men sen försvann de i slutet av grav tack o lov. Kläm de bara inte eller nått sånt, låt de va. Lite ansiktsmasker kan underlätta, tvätta morgon och kväll.
    Ja den körde jag faktiskt också med!! Blev nog lite mindre flottig!
  • anju79

Usch...då kanske man bara ska vänta ut det. Tvättar med Clinidermskum morgon o kväll, får se om det hjälper. Tråkigt bara när man ser sig i speglen bara, vill vara fin.......

• riotflickan

Glöm inte att återfukta! Annars producerar huden ännu mer talg...

Jag tycker att Vichy Normaderm från apoteket är ganska bra... lite dyrt... framförallt nattkrämen är kanon. Ansiktsvattnet kan du köpa vanligt apoliva för fet hy.

Köp:
    Vichy normaderm ansiktstvätt
    Apoliva ansiktsvatten fet hy
    Vichy normaderm nattkräm
    Vichy normaderm dagkräm

så har du en ordentlig rutin!

Eller testa Oil cleansing method (googla det!)

• Sparriz

Jag har haft mycket finnar hela tonåren och nu blev de ännu värre sen man blev gravid. fick då tips om Basiron som man kan köpa receptfritt på apoteket. redan efter en vecka syntes STOR förändring. Den är min bästa kompis nu. kan verka lite dyrt ca 100 kr för en väldigt liten tub. men den räcker jättelänge.

sen så drick mycket vatten också. de hjälper för mig i allafall.

• Mimmi P

Jag har också fått en massa finnar. Jag gick på ansiktsbehandling och passade på att köpa (svindyra) rengöringsprodukter och ansiktskräm. Jag tycker att det har blivit lite bättre men det är inte helt borta. Jättetråkigt!

• tjejjen84

Har oxå fått "problem" med en massa finnar. Lite jobbigt när man inte brukar ha de annars. Ploppar upp hela tiden känns de som :/
    Tyvärr så kan man inte riktigt låta bli & klämma heller.
    Idag så köpte ja iaf neurogena?! så får se om de kommer hjälpa. De va antingen de lr vichy serien som dom rekomenderade. Så nu hoppas ja att de kommer att bli lite bättre, man känner sig inte direkt så fräsch.

• tre

Dermanord är en naturlig hudvårdsserie, som även har babyvård och en mammaolja! Bra priser och kanonkvalitét. Inga mineraloljor, färgämnen eller parfym. Rekommenderas av astma och allegiförbundet. Säljs hos hudterapeuter eller direkt på deras hemsida. dermanord.se

• mama86

har alltid haft problem med acne, i min förra graviditet blev jag av med alla och blev jätte fin i hyn men denna gången blev det omvänd effekt.. sminkar jag mig så har jag 10 nya finnar dagen efter. ser ut som f**n men kan inte sminka över. någon som vet om det försvinner innan bebisen är född eller om det dröjer tills man ammat färdigt. jag har även fått fjunigt hår i ansiktet, försvinner detta också?

• 3fraimsdotter

För vissa försvinner det efter att barnet är fött men för andra sitter det kvar. Det är bara att vänta och se hur det utvecklar sig efteråt helt enkelt.

• riotflickan

Appropå smink rekommenderar jag mineralsmink, typ i.d. minerals, för det täpper inte till porerna. Sluta sminka er med kasst smink så blir det nog bättre! (Om ni gör det alltså...)

• tre

Det är hormonerna som spökar på dig, det blir bättre.
    undvik mineraloljor som täpper till, typ vaselin, paraffin, mineral oil etc..

mama86 skrev 2008-08-20 09:53:54 följande:
    har alltid haft problem med acne, i min förra graviditet blev jag av med alla och blev jätte fin i hyn men denna gången blev det omvänd effekt.. sminkar jag mig så har jag 10 nya finnar dagen efter. ser ut som f**n men kan inte sminka över. någon som vet om det försvinner innan bebisen är född eller om det dröjer tills man ammat färdigt. jag har även fått fjunigt hår i ansiktet, försvinner detta också?
  • norris

Kom bara ihåg att undvika produkter med salicylsyra (den rekommendationen har jag fått på apoteket). Salicylsyra är ju samma som aspirin, och det får man ju inte ta under graviditeten. Någon sade att man vågar använda Vichys normaderm, men jag slutade efter att jag blivit avrådd från att använda sådant som innehåller salicylsyra. Måste säga att det är väldigt svårt att hitta info om "säkra" hudvårdsprodukter. Jag använder nu zinksalva (för bebisar) och det verkar fungera. Jag blandar ut den med lite Essex, annars är den för tjock. Den fungerar förstås bara till natten eftersom man blir vit...

• tre

Låter kladdigt
    Kolla på dermanord, de är rekommenderade av asma o allergiförbundet.

norris skrev 2008-08-21 10:11:04 följande:
    Kom bara ihåg att undvika produkter med salicylsyra (den rekommendationen har jag fått på apoteket). Salicylsyra är ju samma som aspirin, och det får man ju inte ta under graviditeten. Någon sade att man vågar använda Vichys normaderm, men jag slutade efter att jag blivit avrådd från att använda sådant som innehåller salicylsyra. Måste säga att det är väldigt svårt att hitta info om "säkra" hudvårdsprodukter. Jag använder nu zinksalva (för bebisar) och det verkar fungera. Jag blandar ut den med lite Essex, annars är den för tjock. Den fungerar förstås bara till natten eftersom man blir vit...
  • norris

Haha, du har helt rätt. Man måste ta pyttelite:) Men billigt är det!!

• jason

Jag kör vichyserien från apoteket, tycker särskilt om deras dagcreme.
    Om det är riktigt illa brukar jag köra basiron ett par nätter det är väldigt effektivt men använder jag för ofta blir jag torr och flagig.

• solen och gänget

hej hopp!!! här kommer lite råd från ett " pizzaface".. tog faktiskt upp problemet hos bm. hon fixade läkartid direkt och han var fantastisk - tog mig på allvar, skrev ut Basiron 5% , gel - i väntan på remiss till hudkliniken i karlstad. den kom efter en vecka , fick hjälp direk- men tydligen är det inte hur lätt som helst när vi är gravida. fick i allafall samma Basirongel men 10%, och det absoluta rådet ---- ingen mer sol, solfaktor 50 i ansiktet!!! tvätta med Basiron wash (receptfri)var annan dag.Ingen skrubbcreme. återfukta med Essexlotion. Tro mig att det hjälpte mig som såg ut som en varböld i ansiktet med både klåda och smärta.har kört med detta i 2 veckor och är nästan helt utläkt. Bra va!! stå på dig , det finns hjälp. lycka till!

Svar på tråden Gravid och acneutbrott! Hjälp någon?