• ÄngelnDennis

Risker med moderkakan i framvägg

Då jag förlorat min son i moderkaksavlossning förra året och fick höra här på fl att om man har moderkakan i framvägg ökar risken för moderkaksavlossning?

Jag är alldeles skärrad och rädd!! Är detta verkligen sant? Har försökt googlat men ej läst någonstans att det är en ökad risk.

snälla hjälp! Jag är gravid igen och SJÄLVKLART sitter min moderkaka i framvägg!

är det någon som vet?

Gråter

• Svar på tråden Risker med moderkakan i framvägg
  • Teskedsmamman

Nej, herregud inte!

Om man har förliggande = över livmoderhalsen, kan man ha lite större risk.

Att ha moderkakan i framvägg är nog det vanligaste tror jag, jag har haft det med 2 av mina 3 och har aldrig hört att det skulle vara förknippat med större risk för moderkaksavlossning.

Tro inte på allt som skrivs här på FL, fråga din BM, folk kan missuppfatta vad andra skriver, skriva fel osv...

Triss i killar!!!!!!!! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • MaddeMamman

jag har också haft moderkakan i framvägg på mina 3 graviditeter o aldrig hört att det skulle vara några risker med det.

Tandkräm på min spegel.
  • Pözzzz

Vill inte skrämma upp dej nu men jag Googlade det oxå & jag läste då att har man haft det innan så finns det lite större risk för att drabbas igen...men jag kan tänka mej att dom kanske har lite mer koll på dej denna gången..

• Pözzzz

Tillägg: fast det spelar ingen roll om den sitter fram eller bak

• Teskedsmamman
    Pözzzz skrev 2008-08-10 23:23:48 följande:
    Vill inte skrämma upp dej nu men jag Googlade det oxå & jag läste då att har man haft det innan så finns det lite större risk för att drabbas igen...men jag kan tänka mej att dom kanske har lite mer koll på dej denna gången..
    Sant, beroende på orsak man hade avlossning....
  • ÄngelnDennis

Jag läste nu och det stog:

Det spelar ingen roll för din graviditet om din moderkaka sitter på fram- eller baksidan, eller på sidan – fast det kan göra det lite svårare för barnmorskan att höra ditt barns hjärtslag om den sitter på framväggen om hon t ex använder ett pinard-stetoskop.

Hur moderkakan ligger kan vara viktigt under förlossningen, men bara om den ligger så att den täcker livmoderhalsen helt eller delvis. Detta kallas föreliggande moderkaka, eller placenta praevia. I övrigt spelar det ingen roll var den sitter.

• annaknin

Skriver under på vad Teskedsgumman sa! Det är ingen fara, men för din egen skull ska du prata med BM bara för att få höra samma lugnande besked från en "riktig" kompetent människa. Tro inte allt du läser på Familjeliv... :)

Om du trots allt vill veta mer om livmoderns placering redan ikväll kan du kolla på NioMånaders sida, även där står det att det inte är farligt att ha den i framvägg:

www.niomanader.se/content.asp

♡(¯`°?.¸ ღ ♥ Mamma till världens bästa Leon, född 5:e april 2007! ♥ღ ¸.?°´¯)♡
  • ÄngelnDennis

nä jag vet att det FINNS risker för det igen om man varit med om det. Jag äter mediciner nu och hoppas att det inte händer igen. Men att det är en ökad risk för att den sitter i FRAMVÄGG  gjorde min rädd!! Har aldrig hört det förut.

Annars om det är så att det är en risk med att ha den i framvägg + att jag varit med om det förut, måste det vara en JÄTTE risk för mig! USCH! Nu är jag riktigt rädd!! Gråter

• Teskedsmamman
    ÄngelnDennis skrev 2008-08-10 23:29:29 följande:
    nä jag vet att det FINNS risker för det igen om man varit med om det. Jag äter mediciner nu och hoppas att det inte händer igen. Men att det är en ökad risk för att den sitter i FRAMVÄGG  gjorde min rädd!! Har aldrig hört det förut. Annars om det är så att det är en risk med att ha den i framvägg + att jag varit med om det förut, måste det vara en JÄTTE risk för mig! USCH! Nu är jag riktigt rädd!!
    Nej, det ÄR ingen risk att ha den i framvägg..... Risken för dig är endast att du har haft det förut, ring din BM imorgon, hon/han kommer säga samma sak, är jag övertygad om...
  • ÄngelnDennis

Tack alla underbara människor!! Detta med att läsa om det, gjorde mig lite lugnare. Nu ska jag till BM på onsdag och då ska jag fråga!

Tack igen!!

• Pözzzz

Jag har min i framväggen oxå & har aldrig hört att det ska vara farligt Det är säkert ingen fara för din del heller, ring till din Bm imorgon & prata med henne så ska du se att det känns bättre...
    Nu får du en "antirädd" kram

• krakel

Jag förlorade med min pojke i moderkaksavlossning med moderkakan i framvgg det va aldrig nån som sa nått om ökade risker med att det hände igen om jag blev gravid igen...

har 1 barn till efter det...och väntar mitt tredje..

går på en massa extra koller och extra tillväxtUL just för att kolla flödet i moderkakan

äter med Trombyl för att förebygga proppar ( som jag inte hadde visserligen men iaf )

prata med din Dr om din rädsla..

har du nån kuratorskontakt?? det hade jag ända tills dottern föddes, va jätteskönt att gråta ut hos nån då jag den största tiden va ett stort nervvrak

• vil70

Jag har haft moderkaka i framvägg under de 4 senaste graviditeterna, har 6 barn, den senaste var helt föreliggande, men ingen har sagt att det varit farligt.
    Ja, utom föreliggande förstås!
    Alice kom 3 veckor innan BF med akut snitt, vid min 5 graviditet hade jag en stor infarkt i moderkakan, men den satt bra, snittades i vecka 38 pga annan komplikation.
    Lycka till!

Svar på tråden Risker med moderkakan i framvägg