tik eller hane som första hund?
vad rekomenderar ni som första hund? tik eller hane`?
vad rekomenderar ni som första hund? tik eller hane`?
Tik, dom är enklare, oftast lugnare och mer harmoniska och mer "bundna" till hemmet.
Sen så slipper du ju nån som måste revirmarkera hela tiden när man är ute...+ att hanhundarna "löper" året runt och då är dom omöjliga att ha med att göra....inte alla men dom flesta.
Många uppfödare brukar envisas om att man ska ha hanhund av olika anledningar men jag gick aldrig på det där..Stod på mig att jag ville ha tik och ångrar mig inte. Har nu min 3 tik.
Så tik rekommenderar jag..Kommer aldrig ha nå annat en tik själv.
Natt Ida skrev 2008-08-11 00:24:31 följande:
Jag rekommenderar också tik! Är inne på min tredje hanhund och efter denna så blir det tik och inget annat!
Det beror på ras och erfarenhet skulle jag vilja säga
Hanen är oftast mer dominant men är man medveten om det och tar itu med det direkt om sådana tendenser visas så är det inga problem
Vi har haft hundar i många många många år- men vår allra första var en hane.
Idag har vi två hanar, tre tikar och valpar på väg.
Hanarna är de som är mest sociala och faktiskt roligast att arbeta med. Även om tikarna också är trevliga
Enligt min erfarenhet (har haft flera av varje kön och har just nu en av varje) skulle jag vilja säga att hanar är lugnare och tryggare i sig själv och därför mer harmoniska. Däremot är de inte lika sugna på att vara sin husse/matte till lags.
Tikar är hetare, men betydligt mycket lättare att träna och de gör allt för sin ägare. Dessutom tycker jag att de är mycket mer kelna.
Fast det kan ju bero på vad man har för ras oxå....
Beror på rasen men skulle svara tik om ni inte vet vilken ras ni skall ha än.
Hanhundar är pest de första två åren, sedan blir de trevliga. Tikar är oftast lugnare rakt igenom.
Har enbart haft hanar så jag "promotar" väl dem då. De är lugna, trygga i sig själva (om de fostras/tränas rätt precis som med tikar) och tillgivna (mina har alltid varit knähundar, oavsett storlek). Lite mer misstänksamma mot främmande och eventuellt även mer revirstänkande/"vaktiga".
Förstår inte riktigt argumentet att hanhundar är pest de första två åren, då det stämmer in på bägge könen och kallas tonår.
Har heller aldrig haft problem med mina hundar att de skulle "löpa året runt" och då inte gå att träna med. Det är ett par veckor när löpet är som intensivast som de flesta hanarna kan ha det lite jobbigt (tänk er själva...) men det går alltid att jobba/träna med dem, bara man vet vilka knappar man ska trycka på och när.
Och om ni funderar på det där med att hanhundar skvätter under promenader - som förare bestämmer man var och när hunden får kissa. Låter man en hanhund skvätta överallt, ja, då kommer han göra det.
Visst kan de bli dominanta och därmed kräver sin förare, men har träffat tikar som varit minst sagt jämställda eller till och med vassare.
Tror det där är väldigt individuellt, om man vill ha tik eller hane. Känn efter vad du själv tycker att du vill ha och kör på det. Det viktigaste är ju trots allt att det klickar mellan dig och hunden och att det är ett engagerat hundägarskap
Lycka till!
Har bara haft hanhundar, och vill alltid ha hanhundar.
Jag kan ju inte säga att de är bättre då jag inte testat tikar, men det är nåt speciellt med dom
spelar ingen roll, båda har sina för o nackdelar. Sikta mer på att hitta rätt individ. Det är viktigare.
Jag ska skaffa mig en Cocker Spaniel :) Någon som har erfarenhet av dom olika könen där?
Natt Ida skrev 2008-08-11 13:59:33 följande:
jag tror det är ganska betydelselöst, man får väl mest välja efter tycke o smak. Jag tycker hanhundar är roligare.
har ni steriliserat era tikar?
Förklaring till argumentet att hanhundar är pest de första två åren:
Klart att det handlar om hormoner, allt från bebis till toddler till tonår till vuxen, men för den sakens skull behöver man inte älska varje sak ens terrorist gör.
Ett av huvudskälen till varför jag kommer skaffa en tik nästa gång är att bland de raser jag är intresserad av att skaffa så är tikar generellt lugnare, även under tonårsperioden.
Att det ändå kan skilja sig bland individer och att jag generaliserade trodde jag var självklart.
En tik löper ett par ggr om året, en hane är ständigt på hugget
Har en hane hemma. Han är helt underbar, men ibland kan det bli lite jobbigt när man är ute och går och hamnar längs samma sträck som en löpande tik tidigare gått på
som första hund så tycker jag tik. det är mindre hund både psykiskt och fysiskt än en hane.
Men sedan beror det ju självklart på ras. Vissa raser är inte lämpliga nybörjarhund oavsett kön. vad ska du ha för hund?
en cocker spaniel :)