• Mammatilltretroll

Autism - går att bota med speciell kost? Orsaken är en parasitsvamp i tarmarna?

Mina goda vänner har en liten pojke på snart 3 år som misstänks ha autism eller iallafall autistiska drag.
    De har nu börjat forska på internet och hittat mängder av information som säger att Autism går att bota. Att det beror på att barnet har en svampparasit-infektion och att man ska utrota den..
    Det låter ju väldigt flummigt men ju mer jag läser ju mer intressant blir det..
    Nedan är en av alla länkar
    blogg.aftonbladet.se/21123/

Är det någon som hört talas om detta tidigare?

• Svar på tråden Autism - går att bota med speciell kost? Orsaken är en parasitsvamp i tarmarna?
  • Busbellan

Jag tror nog att barnet går att tränas till att fungera bättre i samhället. Dels genom träning och genom kost. Men att bota autism helt tror jag inte på.

Mamma till Nora, August och Ella
  • FrökenJ

Har jag aldrig hört talas om! Jag är lärare och har träffat på en hel del barn i skolan och även vuxna när jag jobbade inom handikappomsorgen. Autism är en störning i hjärnan och jag har aldrig träffat på någon som blivit botad. Men däremot finns det en mängd sätt och saker att arbeta med som underlättar livet både för dem med autism och för resten av familjen!

Men det vore väl alldeles underbart om det var en infektion i tamarna som gick att bota, men jag tror tyvärr inte det..

• Fantasiflower

Hej!! Jag jobbar på en träningsskola för barn o ungdomar med autism, att det skulle vara en infektion i tarmarna har jag aldrig hört. Som hon skriver ovanför så sägs de vara störning i hjärna..

Jag jobbar dagligen med att träna dessa barn o ungdomar att fungera bättre i samhället, allt från att klara knyta skorna till att äta själv. E fantastiska människor och dem ger en så mycket glädje..

Kram

• SaramedM

Ja jag har hört om det men det är en bland många teorier som inte har nått stöd alls

Autism är en störning i hjärnan

Däremot vet jag att kost kan hjälpa många att må bättre

Mammatilltretroll skrev 2008-08-11 07:22:23 följande:
    Mina goda vänner har en liten pojke på snart 3 år som misstänks ha autism eller iallafall autistiska drag. De har nu börjat forska på internet och hittat mängder av information som säger att Autism går att bota. Att det beror på att barnet har en svampparasit-infektion och att man ska utrota den..Det låter ju väldigt flummigt men ju mer jag läser ju mer intressant blir det..Nedan är en av alla länkarblogg.aftonbladet.se/21123/Är det någon som hört talas om detta tidigare?
  • cruz

Jo, jag har hört talas om det och jag har gått igenom den medicinska litteraturen angående detta (då jag har en son som utreds för autism). Hittills har jag inte hittat några tillräckligt stora och rätt genomförda forskningsstudier som stödjer denna hypotes. Trots detta så är det förvånansvärt många föräldrar som faktiskt lägger om kosten eller behandlar sina barn med starka medicener som ska rensa ut parasitinfektionen. I USA så tror jag att siffran är så hög som att 75 % av barnen med autism behandlas med alternativa metoder (fast oftast kombinerat med beteende terapi och andra mer vetenskapligt stödda metoder).

Jag säger inte att det det är omöjligt att exempelvis en kostomläggning förbättrar symtomen hos vissa barn, men jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att autism går att bota med rätt kost. Om så vore, så borde man åtminstone ha sett en effekt av att så många som 75 % av föräldrarna i USA använder sig av alternativa metoder. Men i USA pratar man ju snarare om en "autism epidemi" som ökar i omfattning.

• Charlotta M

Oprah hade ett program om detta och flera kända människor har barn med autism har testat detta och enligt dem så är deras barn mycket bättre. Jenny Mccarty har skrivit en bok om hennes son och vad hon gjorde för att hjälpa honom när han blev diagnosterad med autism. Helt värt att kolla upp och testa, varför inte?!

• cruz

Det är inte så enkelt som att bara testa. En kostomläggning kräver mycket kunskap för att barnet ska få i sig alla näringsämnen och dessutom innebär en specialdiet ytterligare en begränsning för barnet (plus merarbete och merkostnader för föräldrarna). Det räcker inte heller att testa någon månad utan det krävs flera månader för att man säkert ska kunna se om dieten har effekt. Detta är ju helt OK om barnet verkligen blir mycket bättre. Tyvärr så finns det inga forskningsstudier som stödjer hypotesen. Bör man då som förälder sätta igång ett sådant kostomläggningsprogram? De flesta barn som får alternativa behandlingar som tex. specialdiet får ju detta kombinerat med annan typ av terapi. Hur kan man då säkert säga att barnet blir friskt pga av kosten och inte pga av träningen?

När det gäller att ge starka läkemedel mot eventuell svampinfektion känner jag mig väldigt tveksam till om det är etiskt försvarbart. Det är klart, om det finns kliniska bevis för att barnet verkligen har en svampinfektion, då ska barnet såklart behandlas (av läkare). Svampceller är väldigt lika människoceller och det innebär att de svampmediciner som finns ofta också är väldigt skadliga för kroppens egna celler. Det blir en hel del otrevliga biverkningar och det är inte helt ofarligt. Ska man verkligen utsätta sitt barn för det då det inte är helt säkert att barnet lider av en svampinfektion?

• SaramedM

Charlotta M skrev 2008-09-04 14:55:50 följande:

Oprah hade ett program om detta och flera kända människor har barn med autism har testat detta och enligt dem så är deras barn mycket bättre. Jenny Mccarty har skrivit en bok om hennes son och vad hon gjorde för att hjälpa honom när han blev diagnosterad med autism. Helt värt att kolla upp och testa, varför inte?!
    För att man måste välja de metoder man arbetar med noga
    Alla kräver mycket tid och pengar och kraft både från föräldrar och barn
    Det är en omfattande kostomläggning som kräver hjälp av dietist för att barnet ska få i sig rätt ämnen och en dyr sån
Svar på tråden Autism - går att bota med speciell kost? Orsaken är en parasitsvamp i tarmarna?