• Anonym

Vad händer om man anmäler flytt till skatteverket men skippar att betala eftersändning av post? hamnar posten då på den gamla adressen eller kan den försvinna på vägen??

jag ska flytta från en adress till en annan. Min man kommer bo på den gamla adressen och jag ska bo på den nya. nu ska jag anmäla detta till skatteverket vilket är gratis, men sen finns det något som heter adressändring (eftersändning utav post) kostar 390spänn, varför ska man ha detta?? vad kan hända om man inte betalar detta? kommer posten bara till den gamla adressen?? det gör inget för mig då jag träffar min man ibland. men det värsta jag kan tänka mig är att posten förvinner, kan det göra det?? jag har nämligen INTE råd att betala adress ändringen just nu!

• Svar på tråden Vad händer om man anmäler flytt till skatteverket men skippar att betala eftersändning av post? hamnar posten då på den gamla adressen eller kan den försvinna på vägen??
  • antispantis

Posten kommer gå till din gamla adress om det fortfarande står ditt namn på dörren, annars kan de försvinna, eller åka tillbaks dit de kom ifrån.

• j 3 n N y

Antingen kommer posten till din gamla adress eller så kommer Posten att sätta på en lapp med adressaten okänd och skicka tillbaka brevet till avsändaren. Du kan ju själv göra adressändringar hos de företag du brukar få post ifrån, det är inga problem.

• Jesspa80

klicka i att den ska skickas tillbaka till avsändaren? Då får ju iaf myndigheter tillbaka posten istället för att den "försvinner"...

• antispantis

Du kan ju själv ringa till alla viktiga platser och ändra adressen, skatteverket fixar till fk, banker och sådana saker automatiskt

• Tokaungen

Posten kommer att delas ut till din gamla adress tills dess att adressändringen går igenom. Din man kan eftersända posten till din nya adress genom att skriva "Eftersändes till NAMN, ADRESS"

• aster

På hemsidan tror jag att man kryssar i eftersändning eller inte. Om du inte väljer det skickas posten tillbaka till avsändaren. Brevbäraren får nämligen meddelande om att du inte bor kvar. Om du vill att posten ska läggas i din mans låda måste du ringa postkontoret och anmäla det, då skriver brevbäraren upp ditt namn i sin lista igen.

• Cumbre

Detta står på adressändings hemsida:

Vad händer med posten om eftersändning inte beställs?

All post som är adresserad till den gamla adressen returneras till avsändaren med information om att ni har ändrat adress, men utan information om den nya adressen. Ingen post från exempelvis banker, energibolag, leverantörer, kunder och andra kontakter kommer att sändas till er om ni inte själva meddelar dessa.

• Anonym (Brevbärare)

Vad många som skriver att posten kommer delas ut på adressen, detta stämmer INTE!
    Jag är själv brevbärare, så jag VET hur det funkar. Väldigt många verkar gissa här, och sen skriva det som ett påstående.
    Om du anmält till skattemyndigheten att du flyttat och inte betalt för eftersändning, så skickas det ut information till ditt brevbärarkontor att du flyttat men inte beställt eftersändning.
    Då skickar posten tillbaka din post till avsändaren.

(du kan iofs ringa bevbärarkontoret o snacka med dom, så kanske dom är schyssta och delar ut posten på gamla adressen ändå, men det är inte så det fungerar egentligen)

• j 3 n N y

Vad bra med en brevbärare som reder upp begreppen! Men en fråga dock: om man delar efternamn fortfarande, då kan ju posten dyka upp ändå på en gammal adress. Jag kan få post hem till mina föräldrar trots att jag inte bott hemma på tio år. Står mitt efternman på brevet och det matchar med det som står på dörren så borde det ju delas ut där. Så kan jag förklara mitt "felaktiga" påstående.

• Anonym

Anonym (Brevbärare) skrev 2008-08-11 10:32:15 följande:

Vad många som skriver att posten kommer delas ut på adressen, detta stämmer INTE!Jag är själv brevbärare, så jag VET hur det funkar. Väldigt många verkar gissa här, och sen skriva det som ett påstående.Om du anmält till skattemyndigheten att du flyttat och inte betalt för eftersändning, så skickas det ut information till ditt brevbärarkontor att du flyttat men inte beställt eftersändning. Då skickar posten tillbaka din post till avsändaren.(du kan iofs ringa bevbärarkontoret o snacka med dom, så kanske dom är schyssta och delar ut posten på gamla adressen ändå, men det är inte så det fungerar egentligen)
    men om han anmäler själv sin nya adress till familj, vänner, samt CSN försäkringskassan, arbetsförmedlingen osv, sådana viktiga platser, om han då vet att han inte får post eller räkningar någon annanstans så är det väll bara reklam och sådant han förlorar och det skickas tillbaka, eller?
  • Anonym (Brevbärare)

Jo, det stämmer ju. Så du kan ju ringa runt till alla viktiga företag och ändra adressen.
    det är bara att se till att du inte glömmer något företag.

Anonym skrev 2008-08-11 10:45:40 följande:
    Anonym (Brevbärare) skrev 2008-08-11 10:32:15 följande:
    men om han anmäler själv sin nya adress till familj, vänner, samt CSN försäkringskassan, arbetsförmedlingen osv, sådana viktiga platser, om han då vet att han inte får post eller räkningar någon annanstans så är det väll bara reklam och sådant han förlorar och det skickas tillbaka, eller?
  • Anonym (posten)

När vi flyttade så betalade vi för eftersändningen & ändå kom posten till våran gamla adress.
    Har gjort det för flera av mina vänner oxå!

• Minipiglet

Anonym (posten) skrev 2008-08-12 22:19:11 följande:

När vi flyttade så betalade vi för eftersändningen & ändå kom posten till våran gamla adress.Har gjort det för flera av mina vänner oxå!
    Samma för mig. Jag ska flytta på lördag och har valt att inte använda mig av adressändrings tjänster den här gången. Har ändrat aderss hos skatteverket och kommer (gladeligen) sitta & ringa runt till de företag jag är kund hos.
  • Helle333

När jag flyttade senast gick jag in på adressandring.se och då ingick det ett års eftersändning.

Anonym skrev 2008-08-11 10:16:11 följande:
    jag ska flytta från en adress till en annan. Min man kommer bo på den gamla adressen och jag ska bo på den nya. nu ska jag anmäla detta till skatteverket vilket är gratis, men sen finns det något som heter adressändring (eftersändning utav post) kostar 390spänn, varför ska man ha detta?? vad kan hända om man inte betalar detta? kommer posten bara till den gamla adressen?? det gör inget för mig då jag träffar min man ibland. men det värsta jag kan tänka mig är att posten förvinner, kan det göra det?? jag har nämligen INTE råd att betala adress ändringen just nu!
Svar på tråden Vad händer om man anmäler flytt till skatteverket men skippar att betala eftersändning av post? hamnar posten då på den gamla adressen eller kan den försvinna på vägen??