• xxJessikaxx

Tilltugg att ta med på fest?

Ska på tjejfest på lördag och det är lite "knytis", man skall ta med sig nåt lättare tilltugg. Vill ha med mig nåt som är lätt att frakta, gott och känns lite "nytt", har nån tips på detta?
    Äpplen och nötter får inte ingå...

• Svar på tråden Tilltugg att ta med på fest?
  • Tecken

Pizzabullar! Fast det kanske inte är så "nytt", men man kan ju hitta på en ny fyllning

• xxJessikaxx

Mjo, det är ju ett förslag, fler?...

• Tess76

- Lindad parmaskinka runt grisinipinnar
    - Linda parmaskinka runt honungsmelonbitar, sätt på en tandpetare
    - Mögelost/Desserost (valfri smak) fyllda minicrustader, toppa med en halv vindruva eller päronbit

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • xxJessikaxx

Hade ett eget förslag som var att man tryckte ut stjärnor i smördegsplattor, en lite större och en mindre som man hade ett lock, det var egentligen en efterrätt som man skulle ha grädde och bär i men om man körde ngt annat i, ngn matig fyllning...

• xxJessikaxx
    Tess76 skrev 2008-08-11 10:43:43 följande:
    - Lindad parmaskinka runt grisinipinnar- Linda parmaskinka runt honungsmelonbitar, sätt på en tandpetare- Mögelost/Desserost (valfri smak) fyllda minicrustader, toppa med en halv vindruva eller päronbit
    Ahh, det sista lät ju enkelt och bra, tål verkligen att funderas över plus att de är lätta att frakta också känns det som
  • Dakota

Lax rullar.
    Man tar ett tunnbröd och brer det med mjuk örtost, lägg på rökt eller gravad lax. Sen rullar man tunnbrödet och skär i lagom stora skivor.

• Dakota

Man kan även göra rullarna med rostbiff och pepparotskräm. Men det är inte riktigt lika gott.

• Nisseblubb

En sakis du kan göra som är väldigt enkelt är att ta en vindruvis och en bit starkare ostis som du sedan trär en tandispetis igenom. Det är godare än det låter.

Annars är parmaskinkis med melonis som någon skrev innan en riktig höjdaris, köp dock inte inte den billigaste skinkisen!

• xxJessikaxx
    Nisseblubb skrev 2008-08-11 10:49:30 följande:
    En sakis du kan göra som är väldigt enkelt är att ta en vindruvis och en bit starkare ostis som du sedan trär en tandispetis igenom. Det är godare än det låter.Annars är parmaskinkis med melonis som någon skrev innan en riktig höjdaris, köp dock inte inte den billigaste skinkisen!
    Nej, jag tror att jag gjort det misstaget flera ggr, tycker de skinkisar jag köpt inte alls varit så goda, mest smaklösa och väldigt seeega, typ som tuggummi! Ändå var det inga dåliga eller billiga sorter, så jag e lite bränd på just parmaskinka...
  • xxJessikaxx
    Dakota skrev 2008-08-11 10:45:47 följande:
    Lax rullar.Man tar ett tunnbröd och brer det med mjuk örtost, lägg på rökt eller gravad lax. Sen rullar man tunnbrödet och skär i lagom stora skivor.
    Det är ju också gott, tål också att tänkas på!
  • Tiddlan

Gör en tortilla tårta.

stek färs med tacokrydda, häll i keldas ostsås och låt det puttra ihop.

Varva sås med tortillabröd och riven ost. Lägg på skivade tomater och ost på översta lagret.Ställ in i ugnen på ca 200 grader tills osten smälten
    Snabbt och enkelt och inte så svårt att transportera.
    Väldigt gott!

• xxJessikaxx
    Tiddlan skrev 2008-08-11 11:19:14 följande:
    Gör en tortilla tårta.stek färs med tacokrydda, häll i keldas ostsås och låt det puttra ihop.Varva sås med tortillabröd och riven ost. Lägg på skivade tomater och ost på översta lagret.Ställ in i ugnen på ca 200 grader tills osten smältenSnabbt och enkelt och inte så svårt att transportera.Väldigt gott!
    Det lät gott, men kanske lite mastigt, för tanken var mer att det skulle vara lite "snacks-aktigt", men det lät gott. Tack alla!
    Jag fick nyss ett recept på ngt som heter Västerbottensoliver av min kollega också som också lät gott och hyfsat enkelt. Jag skall ta mig en funderare till lördagen.
  • jeno1975
    xxJessikaxx skrev 2008-08-11 10:44:14 följande:
    Hade ett eget förslag som var att man tryckte ut stjärnor i smördegsplattor, en lite större och en mindre som man hade ett lock, det var egentligen en efterrätt som man skulle ha grädde och bär i men om man körde ngt annat i, ngn matig fyllning...
    Ett smarrigt tips! Fyll dina stjärnor med en röra som du gör så här: Blanda philadelfiaost (vitlök å örter) men jalapenos(på burk ex:santa marias) klicka ner lite cremefraiche i röran och lägg lite på varje stjärna sen på med locket (tryck ihop delarna). Pensla med ägg och strö över sesamfrön. Sätt in i ugnen tills de fått färg. ca 200¤
    Lycka till!
  • Tess76
    xxJessikaxx skrev 2008-08-11 13:16:11 följande:
    Det lät gott, men kanske lite mastigt, för tanken var mer att det skulle vara lite "snacks-aktigt", men det lät gott. Tack alla!Jag fick nyss ett recept på ngt som heter Västerbottensoliver av min kollega också som också lät gott och hyfsat enkelt. Jag skall ta mig en funderare till lördagen.
    Det lät gott! Kan du skriva ner receptet?
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • xxJessikaxx

Här kommer det:

Västebottensoliver

Ca 24 st oliver med pimento
    2 ½ dl riven Västerbottensost
    2 msk osaltat mjukt smör
    1 ½ dl vetemjöl
    2 msk kallt vatten
    1-3 krm cayennepeppar

Sätt ugnen på 200 grader.

Ta en liten burk oliver med pimento, ca 24 st. Sila av spadet och lägg oliverna att rinna av på ett hushållspapper.
    Rör ihop 2 ½ dl riven Västerbottensost med 2 msk osaltat mjukt smör.
    Blanda sedan ner 1 ½ dl vetemjöl, 2 msk kallt vatten och 1-3 krm cayennepeppar. Blanda väl till en jämn deg.
    Klicka ut degen på skärbrädan/arbetsbänken (24 klickar) och lägg på en oliv.
    Förslut degen runt oliverna. Använd ev lite vatten på fingrarna för att hjälpa degen att fästa bättre.
    Lägg över oliverna på en bakplåtspappersförsedd ugnsplåt och grädda i mellersta fasen i ca 15 min eller tills de har fått en fin färg.

• Grålle

Lägg en klick créme bonjour örtagård på en parmaskinka o rulla ihop, knyt gräslök runt varje rulle. Gör gärna rullarna dagen innan, de blir saftigare då, o knyt dit gräslöken samma dag de sak ätas.

• Tjatte
    xxJessikaxx skrev 2008-08-11 10:44:14 följande:
    Västerbotten, pesto eller tapenade blir alla kanon i sina små smördegspaket. Jag brukar iofs bara rulla ihop hela plattan och skära den som man gör med bullar/snurror.
Svar på tråden Tilltugg att ta med på fest?