• krost

Recept med pasta till barn i 8-måndersåldern

Vi har fram till nu kört mest barnmat på burk till våra tvillingar. Tycker dock att det börjar bli lite dyrt och skulle gärna prova att göra egna pastarätter.

Är det ngn som har några bra recpet på pastarätter till spädbarn (våra är snart 8 månader)?

• Svar på tråden Recept med pasta till barn i 8-måndersåldern
  • Mickis74

Samma som ni gör åt er...fast utan salt då.

• metallgem

Köp stora mosboken, toppenreceptbok till bebisar :-9

• ninaboel

Igår gjorde jag "lasange i gryta" till Hillevi, 9 mån, och den var god tyckte hon
    Bara att trixa med mängden, detta blev till 2 dagars mat för henne, cirka.

Hillevi äter också lasange vi gör till oss. Vi brukar göra en variant med keso och rivna morötter som är en favorit. Vi utesluter såklart altet, och om vi vill ha får vi ta på vår mat sen

Jag föredrar den pastan (lasangepastan) eftersom den blir bra mycket mjukare än de andra sorterna, om man inte köper färsk pasta. Bara att dela den i mindre bitar och koka med såsen man gör eller i vatten.

Grytlasangen, som jag minns den
    3 lasangeplattor, 20 min varianten
    ½ förp. passerade tomater
    1½ dl vatten
    ½ lök
    Squash, riven morot, majskorn...
    ½ dl mjölk
    Riven ost
    Muskotnöt, vitpeppar...
    Hacka löken, tärna squash och skala och riv moroten. Fräs i lite olja i en gryta. Häll på passerade tomater och vatten. Krossa lasangeplattorna och häll i krosset. Låt småkoka (låg värme!) ca 10 minuter, tillsätt mjölk och nyriven parmesan eller annan ost. Låt sjuda lite till, känn så pastan är mjuk, späd ev med mer vätska. Klart!

Svar på tråden Recept med pasta till barn i 8-måndersåldern