• Anonym

Tandkött borta - tandläkarkunnig?

Vore tacksam för svar!

Jag har alltid borstat tänderna väldigt hårt, och använt hård tandborste.
    Om tandköttet har dragit sig tillbaka, alltså "försvunnit", finns det nån chans att det kommer tillbaka??

Vad gör man annars? Om tanköttet försvinner - ramlar tanden ut då? När den inte har nått att "sitta fast i"

Har mardrömmar att alla tänder kommer trilla ut - och att jag kommer få löständer!!

• Svar på tråden Tandkött borta - tandläkarkunnig?
  • Snorkis

Oj... ring en tandläkare...

• Anonym

Jag vet att jag borde..... Men jag vågar inte, är livrädd för att tandläkaren ska säga: "sorry, ditt tandkött är helt inflammerat, vi måste dra ut alla tänder!"

• Snorkis
    Anonym skrev 2008-08-11 11:19:38 följande:
    Jag vet att jag borde..... Men jag vågar inte, är livrädd för att tandläkaren ska säga: "sorry, ditt tandkött är helt inflammerat, vi måste dra ut alla tänder!"
    Men det finns ju olika behandlingsformer som de provar INNAN de rycker at alla tänder...

Så ring idag!
  • Anonym

Ja jag hoppas det!!

Ska nog ringa ändå kanske.....

• Anonym

Hej!

Jag vågade mig till tandläkaren förra månaden efter 13 år! Mitt tandkött har också "försvunnit" och det fattade jag som tandborstskador, jag har helt enkelt borstat för hårt och det fanns inget de kunde göra åt det. Mitt tandkött var det inga fel på och nu får jag borsta mjukare. Tänderna sitter väl fast i skelettet, tänk dig en döskalle, så jag tror inte att de ramlar ut bara sådär. :P

Nästa vecka ska jag tillbaka till tandläkaren och dra ut två visdomständer. Men det ska jag fixa! och vågar jag gå till tandläkaren så vågar du det med! :D

• Anonym

Nej, dina tänder kommer inte ramla ut för att tandköttet dragit sig tillbaka. Det krävs mycket mer för det. Tyvärr kommer ditt tandkött att se ut sådär men du kan förhindra att det blir värre genom att byta tandborste och borstteknik.

Det finns visserligen en tandköttstransplantation man kan göra men det är dyrt och ovanligt att det görs i Sverige.

• Anonym

Ok. Nu känner jag mig lite lugnare iallafall.

Har gått flera dagar och tänkt att jag kommer ha löständer inom ett år!! Är "bara" 25 år, har drömt mardrömmar om att min sambo ska lämna mig för att jag har löständer.....

• Anonym (fru)

Han lämnar dig knappast pga löständer..det är ju alla mäns drömmar att bli avsugen utan att tänderna skrapar i...för att se det på den ljusa sidan.

Om du nu är rädd att förlora dina tänder så gör du ju bättre i att ringa idag så kanske problemet kan lösas snabbt mot om du väntar och problemet blir värre så kanske det i slutändan inte finns nåt man kan göra...

Ring så fort du kan!

• Anonym

(fru)

Usch, ja.......ska ringa imorgon. Ska verkligen tvinga mig själv!! Jag måste

Tack för att ni tar er tid att bry er om en fegis som mig

• Anonym (T)

Nej de trillar inte ut, men man kan få besvär av ilningar i tänderna t.ex... detta då tandhalsarna "blottas".
    Men allas tandkött drar sig lite uppåt med åldern också... Sen får man tydligen MINDRE smärt-sensorer relaterat till tänderna när man blir gammal av någon anledning (!) om man har tänderna kvar då vill säga *hoppas hoppas!*

• Anonym (trollet)

Jag har också knas med tänder...Tror tandläkaren kommer få skära upp tandköttet för att få ut min tand som helt gått sönder...Vågar inte...blir rädd bara vid tanken. Vet nån hur de går till??
    Har tänkt på alla hockeyspelare bla som får tänder krossade o inslagna, dom kommer ju alltid ut??
    Usch...får ångest...

• Anonym (trollet)

Jag har också knas med tänder...Tror tandläkaren kommer få skära upp tandköttet för att få ut min tand som helt gått sönder...Vågar inte...blir rädd bara vid tanken. Vet nån hur de går till??
    Har tänkt på alla hockeyspelare bla som får tänder krossade o inslagna, dom kommer ju alltid ut??
    Usch...får ångest...

• Krisselina
    Anonym (fru) skrev 2008-08-11 17:43:47 följande:
    Han lämnar dig knappast pga löständer..det är ju alla mäns drömmar att bli avsugen utan att tänderna skrapar i...för att se det på den ljusa sidan.Om du nu är rädd att förlora dina tänder så gör du ju bättre i att ringa idag så kanske problemet kan lösas snabbt mot om du väntar och problemet blir värre så kanske det i slutändan inte finns nåt man kan göra...Ring så fort du kan!

*asg*

Varför svarar alla anonymt?
    Ts, mitt tandkött har också dragit sig lite tillbaka på underkäken. Jag var hos tandläkaren förra året och hon sa inte ett skvatt om det. Det ilar lite om man nuddar just där det är som känsligast (precis som ngn annan här skrev), men för övrigt märker jag ingen skillnad. Jag har väl borstat för hårt där antar jag..

Lita alltid på din intuition
  • Anonym

Jag är likadan! Mamma är tandsköterska och hon "tvingar" mig att använda eltandborste! Mycket bättre om man har en tendens att borsta hårt.

Svar på tråden Tandkött borta - tandläkarkunnig?