• Anonym (bekant)

moderkakan kvar efter förlossning

En bekant till oss sa att hon mådde dåligt efter förlossningen och 5 dagar senare upptäckte barnmorskan på mvc att en bit av moderkakan satt kvar. Hon fick bort den och sen blev det bra. Hur kan det vara möjligt? På förlossningen kollar de ju så noga att moderkakan är hel. Missade de alltså det i det här fallet?.....Och är det möjligt för barnmorskan att efter så många dagar få ut den del som blivit kvar genom utan att göra något ingrepp??? Vår bekant är så hemlighetsfull och vill inte berätta. Vi vill bara veta om det kan vara möjligt att det var så här eller om ryktet är felaktigt. Hoppas någon vet och kan svara!

• Svar på tråden moderkakan kvar efter förlossning
  • Snorkis

Helt möjligt, detta hände min bästa kompis.. Hon behövde dock skrapas för att BM fick inte ut det som var kvar.. detta hände 5 dagar efter förlossningen.

• Anonym (bekant)

jaha, men det kan alltså vara möjligt för barnmorskan att få ut det som är kvar med bara händerna eller?

• Anonym

Jag fick moderkakan utplockad manuellt pga att den inte lossnade av sig själv, men det var direkt efter förlossningen. Jag tycker inte det låter troligt att BM skulle plocka ut en bit av moderkakan efter några dagar (hur får hon in handen i livmodern?) och dessuto skulle den väl vara infekterad och då tror jag inte nån skulle in och rota där med handen, då blir det operation.

• Ponzo

Ja, i vanliga fall så släpper moderkakan ett par min efter att bebis är ute, BM drar lite försiktigt i navelsträngen sen får man hjälpa till att krysta lite. BM kollar sen moderkakan så att den ser fin ut och att den är hel,jag valde även att titta på den lite snabbt själv.
    I mitt fall hade inte alla hinnor kommit med ut så BM sa att jag skulle vara extra uppmärksam på att de kom ut inom de närmsta dagarna.
    Tycker det verkar konstigt om BM ser på moderkakan att den inte är hel och sen bara skickat iväg patienten.....man kan ju bli jättedålig om bitar av moderkakan sitter kvar!

Svar på tråden moderkakan kvar efter förlossning