• Anonym

Om barnet föds i sverige och föräldrarna inte är medborgare!?!

Visst får väl alla barn som föds i sverige  svenskt medborgarskap? även om nu föräldrarna är här bara på visit några månader. här i sverige ..Eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Om barnet föds i sverige och föräldrarna inte är medborgare!?!
  • Anonym (.)

Så vitt jag vet så får barnet föräldrarnas medborgarskap.
    Allt annat måste det ansökas om.

• Kajee

När jag föddes utomlands gick mina föräldrar och anmälde det på svenska ambassaden inom ett visst antal dagaar. Kan tänka mig att det gäller lika i det här fallet.

• Anonym

Jag är 26 statsslös och mina barn med.
    Har tänkt i många år att söka men känns liksom inte rätt att vara svenskmedborgare.
    Och är man född här så ska man ändå söka uppehåll till barnet och det kostar 250 om de inte har ändrat på det igen...

• tea1982
    Anonym skrev 2008-08-11 11:27:43 följande:
    Jag är 26 statsslös och mina barn med.Har tänkt i många år att söka men känns liksom inte rätt att vara svenskmedborgare.Och är man född här så ska man ändå söka uppehåll till barnet och det kostar 250 om de inte har ändrat på det igen...
    Medborgarskap kostar ännu mer..
  • Anonym

Får inte barn automatiskt samma medborgarskap som pappan längre? Jag känner ett antal vuxna med finska eller tyska medborgarskap och permanent uppehållstillstånd i Sverige som är födda här av svenska mammor men med utländska pappor. Men jag vet inte vad som gäller nu för tiden.

• Anonym

aha jag trodde barnet fick dubbelt medborgarskap då och svenskt personnummer...Det här handlar om en familj från indien

• Anonym

Har bekanta som är från australien. Deras barn har dubbelt medborgarskap, vet inte om de ansökte på något speciellt sätt. Föräldrarna har bara australiensiskt medborgarskap.

• tea1982
    Anonym skrev 2008-08-11 11:30:17 följande:
    Får inte barn automatiskt samma medborgarskap som pappan längre? Jag känner ett antal vuxna med finska eller tyska medborgarskap och permanent uppehållstillstånd i Sverige som är födda här av svenska mammor men med utländska pappor. Men jag vet inte vad som gäller nu för tiden.
    Barn till en svensk mor får alltid svenskt medborgarskap vid födelsen (detta gäller från och med den 1 juli 1979). Barn till en svensk far får också svenskt medborgarskap om barnet föds i Sverige. Är fadern gift med barnets utländska mor får barnet svenskt medborgarskap vid födelsen oavsett var barnet föds.
  • tea1982
    Anonym skrev 2008-08-11 11:32:10 följande:
    aha jag trodde barnet fick dubbelt medborgarskap då och svenskt personnummer...Det här handlar om en familj från indien
    då får barnet indiskt medborgarskap så fort de ansöker om det på indiska ambassaden..
  • Anonym

Allt är beroende vad länderna har för avtal.
    Syrran är svenskmedborgare och pappan till barnet är polak och barnet fick båda automatiskt.
    Jag däremot måste bo i ett år i mitt hemland för att få söka medborgarskap efter som det är utanför europa.

• aprilsill

Jag tror att barnet får mammans medborgarskap automatiskt, men jag tror som sagt bara då någon skrev om pappor.

• tea1982
    Anonym skrev 2008-08-11 11:33:21 följande:
    Har bekanta som är från australien. Deras barn har dubbelt medborgarskap, vet inte om de ansökte på något speciellt sätt. Föräldrarna har bara australiensiskt medborgarskap.
    Har man bott i sverige ett antal år (2 eller 3) så kan man ansöka om medborgarskap, då kan man även ha dubbla (om det andra landet tillåter det). Man kan ansöka om medborgarskap endast åt sitt barn också.
  • Anonym

kolla på migrationsverkets hemsida!!!!

Svar på tråden Om barnet föds i sverige och föräldrarna inte är medborgare!?!