• Nilam84

Ni som MÅLAT era väggar vita..

har ni målat med en helt vit färg eller? ska nämligen måla om vårt vardagsrum o vet inte om kritvitt blir lite fööör vitt kanske..ska nämligen ha en riktigt mörk fondvägg i Tv rummet som matchar vår nya soffa.. hrm.. hur har ni gjort??

• Svar på tråden Ni som MÅLAT era väggar vita..
  • Carbonmamma

Hej!

Du kan "bryta" den vita färgen, det gör de på affären och det gör att den inte blir helt kritvit utan blir lite "mildare" så att säga, men är alltså fortfarande vit.
    Hoppas det går bra!

• Carisma95

En väldigt vanligt vit kulör är NCS 0502-Y. (Kallas allt möjligt; äggskalsvit, stockholmsvit osv). Den är betydligt mildare än "kritvitt".
    Går lite lite grann åt det gula, varma hållet.
    Var försiktig med vita kulörer som går år det gråa hållet. De kan lätt se "kalla" ut!

A stumble may prevent a fall....
  • Nilam84
    Carisma95 skrev 2008-08-11 11:41:39 följande:
    En väldigt vanligt vit kulör är NCS 0502-Y. (Kallas allt möjligt; äggskalsvit, stockholmsvit osv). Den är betydligt mildare än "kritvitt".Går lite lite grann åt det gula, varma hållet. Var försiktig med vita kulörer som går år det gråa hållet. De kan lätt se "kalla" ut!

det ätr just det som jag är lite rädd för vill ju ha det varmt o mysigt i mitt tv rum..

• Carisma95
    Nilam84 skrev 2008-08-11 11:51:42 följande:
    det ätr just det som jag är lite rädd för vill ju ha det varmt o mysigt i mitt tv rum..  
    Men kolla i så fall på 0502-Y. Den SER vit ut. 
    (Sen kan man ju bryta kulörer med mer rött pigment , så det blir ännu gulare. Men det är ju en smaksak).
  • Nilam84

nej,nej,nej vill ha vitt!! haha

• Carisma95
    Nilam84 skrev 2008-08-11 11:55:16 följande:
    nej,nej,nej vill ha vitt!! haha  
    Man vet aldrig. Smaken är som baken.... (full med skit)
  • Novatjejen

vi har en riktigt vit färg, alltså inte uppblandad och en mörk fondvägg, till de har vi ett ganska så mörkt golv....skitsnyggt o vi ångrar inte att vi valde de "super-vita" färgen Vi vill ha samma vita kulör på vägg som runt fönster o på lister.

• Marie IE B

I vårt vardagsrum har vi en färg som heter "Nordsjövit", den är vitare än S-0502-Y  men ändå inte sterilt kritvit utan behaglig och "mjuk". Den funkar bra med snickerier (dörrar, fönster) som oftast är målade med S-0502-Y från fabrik. Det farliga är ju att välja en gultonad färg som ser nikotingul ut eller en alltför vit färg som gör att snickerierna ser nikotingula ut.
    Våra köksluckor är målade med S-0500-N.

• Heeleena

Vi har Stockhomlsvitt, och sen "krit-vitt" i taket, det blev bra! blev lite kontrast, annars känns rummet lite som en "låda" enligt mig.. Till det stockholmsvita har vi en fondtapet i samma vita bas, med lite grå, beiga blommor på. Super nöjd!

• oxytocin
    Nilam84 skrev 2008-08-11 11:30:14 följande:
    har ni målat med en helt vit färg eller? ska nämligen måla om vårt vardagsrum o vet inte om kritvitt blir lite fööör vitt kanske..ska nämligen ha en riktigt mörk fondvägg i Tv rummet som matchar vår nya soffa.. hrm.. hur har ni gjort??
    Kritvitt blir väldigt vitt, men det är ju snyggt också (så länge som tak, lister, dörrar och annat också är vitt och fräscht, och inte väldigt gulnat)!

Vi målade dock i en bruten vit när vi gjorde om sovrummet. Man upplever den som vit, men den har lite svart och lite gult i sig. Den heter NCS S 0502-Y, kallas även Antikvit. Hade vi valt kritvitt hade vi nog fått måla om fönstren.

Stockholmsvitt är också fint, om man vill ha en mer bruten färg, den heter NCS S 1002-Y.
Svar på tråden Ni som MÅLAT era väggar vita..