• Enlitenovi

HJÄLP! Hur ska vi få vår son att komma till ro och somna själv?

Vår lilla grabb på 6 månader kan inte somna in själv. På dagarna i vagnen går det jätte bra och han somnar fort. Men så fort man lägger ner honom inomhus för att sova börjar han gråta. Vi har fasta kvällsrutiner och nattningarna brukar ibland ta upp till 3 timmar. Ofta har det slutat med att jag ammar honom till sömns eller att vi går ut med vagnen.
    Jag och min make var totalt övertygade att Anna Wahlgrens metod skulle fungera. Vi körde igång med stor självsäkerhet. Dagtid fungerade lillkillen som en klocka, men nattningen var hemsk. Han var helt hysterisk, så efter 5 nätter gav vi upp och nu är vi åter där igen.
    Lillkillen är en väldigt energisk och glad krabat annars. Snälla. desperat söker jag efter tips och råd hur ni har fått era goa bebisar att somna själva!

• Svar på tråden HJÄLP! Hur ska vi få vår son att komma till ro och somna själv?
  • Pyff

Frågar försiktigt om du testat 5 mm............................den funkade kanon för oss så om du är intresserad kan du ju testa

• jojjo113

Min pojke börjar lära sig att somna själv nu när han är nio månader. Är helt emot 5 mm, och låter han styra det själv i egen takt...

• sunday

Se till att pojken är riktigt, riktigt trött de första kvällarna när ni börjar sömnträna. Om det inte känns bra med 5mm så går det lika bra att stanna kvar i rummet och låta honom se er. Byt av varandra. Ge inte efter. När ni väl lagt honom i sängen så ta inte upp honom igen.

• fågelblå

Bra fråga...Det fanns en tid då vi försökte få dottern att somna själv (hon var runt 8 månader då och hade somnat själv fram till dess). Förstod att det berodde på en utvecklingsfas men då vi märkte att det blev allt svårare (kunde ta långt över en timme) ville vi precis som ni köra en "snäll" metod (alltså AW) men har aldrig sett dottern så hysterisk...tyvärr!

Vi gav upp och nattar genom att sitta hos henne tills hon somnar (hon är 14 månader nu). Känns som den allra bästa lösningen för oss alla faktist. Kan ta ibland ta över 30 min men vi har accepterat att vår dotter inte har så lätt att varva ner och komma till ro.

Hoppas ni hittar nåt som funkar för er!

• Enlitenovi

Tack snälla ni för era inlägg! En mycket trött mamma och pappa behöver lite pepp mellan varven!

Har inte provat 5 mm men det ska tilläggas att när vi testade Anna Wahlgren så skrek han konstant i 1 timme 45 minuter. Sedan 30-40 minuter resterande kvällar.
    Kändes nästan som 5mm
    Han var toktrött när vi lade honom.
    Jojjo 113, hur har du lärt din lillkille att somna själv? Började han bara att göra det?

• busmor

Jag har två barn som är helt olika i sitt sömnmönster. Min dotter är ett år och min pojke är 3,5 år. Dottern är jättelätt att lägga. Vi ger henne napp, gosedocka och en flaska välling. Hon dricker vällingen själv och somnar sedan utan problem. Numer sover hon även hela natten och om hon vaknar så somnar hon lätt om. Sonen däremot har vi stundvis suttit med i flera timmar innan han kommit till ro. Vi har provat det mesta med honom och det som fungerade bäst på honom, var femminutersmetoden utan klocka. Istället för att titta på klockan, så lyssnade vi på hans skrik. Som förälder hör man skillnad på skriket och vet när det är dags att gå in. Fast det fungerade inte förrän han var över året.

Jag tycker att ni ska acceptera läget och avsätta tid för nattningen. Turas även av så att ni inte sliter ut er. Jag tror att ni vet vad som är bäst för ert barn, gör det som känns rätt. Sätt upp ett mål och ta er till målet i små steg i takt med att er son mognar. Jag tycker heller inte att det är fel att amma en sexmånaders bäbis till sömn. Kanske är det just den tryggheten som han behöver för att våga somna. För barn är det en seperation att somna och det kan de tycka är skrämmande.

Jag tycker även att ni ska se över miljön, så att det inte är något som stör honom t ex ljud, ljus, temperaturen eller nattkläderna. Om han hostar mycket, kan det vara tecken på astma, som också stör nattsömnen. För vår son var det nämligen så. Han började småhosta lite när han var sex månader och sedan blev det bara värre och värre. Så för ett halvår sedan fick han diagnosen astma och nu när han får mediciner så sover han mycket bättre. Jag vill inte skrämma dig och antagligen så har inte din son astma, men det kan ändå vara värt att tänka på.

• melles mamma

...funkar det inte bra att amma honom till sömns då...? klart att lillen inte vill somna själv

• Pyff

Jag tyder TS fråga som att hon inte tycker att det fungerar bra för dem att amma honom till sömns..................... vad gäller att han inte VILL somna själv beror det väl på att han inte lärt sig göra det än - det är ju upp till oss föräldrar att lära våra barn det, precis som allt annat!

• annie29

Håller med Pyff,att lära barnen att somna in själv!

Jag vill ej lära mitt barn att somna med flaska,bröstet,eller ha mig brevid sig,han ska lära sig att somna in själv.
    för när han sen vaknar på natten så saknar ju han ej nåt utan kan somna om igen utan problem!

Många låter sina barn sova i deras sängar,och visst när dem är jättesmå, så ser jag inge fel idet,men sen tycker JAG(alltså detta är min åsikt, alla gör ju som man vill och känns bäst,barn är ju olika), att dem ska sova i egen säng!

Föräldar måste ju ha nån tid för sig själva,att bara kunna ligga i sängen och läsa en bok, eller mysa med gubben.det behöver man: - )

Jag låter inte min kille sova efter 15.00, då är han riktigt trött runt 19.00,ger han mat i sitt rum där det är mörkt,och lägger han vaken,sen sover han hela natten.

Nu kör jag med napp,han somnar direkt med den,annars rekommenderar jag 5 minuts metoden,det är tufft dem första kvällarna,men det blir snabbt skillnad,och många tycker att man övergiver sina barn,men det tycker ej jag,man går ju in runt var 3:e minut(det är ju lite olika), och stoppar om dem, och säger att nu ska du sova.
    Det gäller att man har en riktig trött barn och proppmätt!!

Lycka till,hur du en gör,det var bara ett tips ifrån mig!
    Annie

• Helle04

Hej!
    Jag har en sex månaders som inte kan somna själv, men jag har nog inte förväntat mig det heller. Hon ammar o slocknar...precis efter det att hon slutit ögonen lägger jag henne i sängen. Tycker att det funkar fint. Hon vaknar o har tappat nappen eller vill amma o då gör jag om proceduren. Tänker att hon inte kommer att amma i en evighet eller suga på napp... det kommer nog att ordna sig. Jag har givit upp alla tankar på att hitta en metod o universallösning. Tänker att vissa saker kommer fortare andra senare. Skulle man jämföra barn med varandra så ser man ju att vissa kan vissa saker tidigt andra andra...saker o ting måste få ta den tide det tar. TS inte meningen att propagera enbart för hur jag ser det...men du är inte ensam om att ha krångel med sömnen. Jag känner dock att det blir värre när jag stressar upp mig över det hela...enkla universallösningar har jag sedan länge avskrivit!

Om bebisen blir hysterisk så kanske han/hon behöver lite mer tid innan han/hon är redo för att somna själv? Du, din bebis kanske är bättre på att käka med god aptit, är tidig finmotoriskt eller jollrar mer nyanserat än vad våra kan...

• jojjo113

Enlitenovi--- Ofta har vi suttit och vagat honom för att somna, eller stått upp ibland också (ganska ofta). Sen har vi börjat med att precis när han håller på att somna så läger vi ner honom i sängen så att han somnar in riktigt där. Sen har vi lagt honom tidigare och tidigare. Det har ju tagit tid. Inget vi gjort från ena dagen till den andra. Men nu somnar han faktiskt själv och är jätte nöjd med det.

Vi började ändå ganska sent med detta (8 månader när jag var tvungen att sluta amma) Så det har tagit 1½ månad ungefär, men det har gått smidigt, han har inte alls varit så ledsen eller tyckt det varit jobbigt.

Så försök med det! Vet inte om vi bara har haft tur (tror inte det för han var jätte besvärlig innan).

• Tinn

Hej, vi har haft samma problem med vårans son. Han er snart 7 månader nu.
    Vi har alltid haft han brevid oss i sängen hela tiden, men vi tyckte det var på tide med att få han över i sin egen säng för en månad sedan. Har provat 5 mm o div andra utan att lyckas... han skrek o skrek. (han tar inte napp).
    Men så kom jag till att tänka på några fötter som heter "vyssanlull tassar", jag åkte till Babyland o köpte dessa tassar, skruvade tassarna fast på spjälsängens fötter o vips så hade man en vagga... Första natten vaggade jag vell i en 15-20 min (han skrek ganske mycket), andra 5-10 min (lite skrik) o nu efter 9 dagar sovner han efter några minuter (utan skrik). Så nu ammar jag inte han längre till sövns o jag sover oxå myket bättre.
    (Han sover från ca kl 21 - 0530, tar han upp o ammar sen tilb til sängen o så sover han til kl 0830)

Kan varmt rekomendera dessa

• syster mini

Om det inte är så att hela nattsömnen blir förstörd för familjen så tycker inte jag att det är bråttom att lära barnen somna själva. En sexmånaders är ju fortfarande bara en bebis... Så länge jag ammade gjorde jag det tills de somnade, när de vuxit ifrån det turades vi om att ligga bredvid tills de somnade. Vips en dag så somnade de själva utan att vi behövde använda någon metod.

• Enlitenovi

Åter igen, tack för era inlägg!

En av anledningarna till att vi vill lära honom sova själv är mycket riktigt att han stör inte bara min men även min mans nattsömn. Det är ok att vakna några gånger, men när det handlar om 10 ggr per natt och det enda sättet för honom att somna om är att snutta, börjar man inte bara bli väldigt trött utan får oerhört ont i ryggen. Dessutom har jag märkt att han kvällstid börjar bli pigg av maten istället för att bli trött. Så på slutet kunde jag inte amma honom till sömns (fungerade bara nattetid).
    Lillkillen tar ju inte heller napp och jag tror att han verkligen hade kunnat haft användning av den.
    Vi ska kämpa på och jag ska plocka en hel del av alla era goda råd!

• busmor

Om det är så att han vaknar så ofta som tio gånger per natt, så ska ni nog försöka komma på vad det är som stör honom. Har ni pratat med BVC om detta? Även om han somnar själv så är det ju något som stör honom så att han vaknar igen. En sexmånaders bäbis ska kunna sova längre än en timme i taget. Kanske är det så enkelt att han inte vill ha pyjamas eller täcke. Det kanske är för varmt eller att något skaver.

• Pyff

Visst är det säkert nåt som stör honom - föräldrarna! Det är min gissning iallafall........
    Jag tror att hela familjen skulle sova bättre om han sov i egen säng så jag tycker du gör helt rätt i att lära honom sova själv

• Micaela

Jag brukar sätta/lägga mig i våran säng med Nova en stjund och bara "vara" så får hon ligga där och böka och "prata" lite och lugna ner sig. Efter en stund lägger jag över henne i sin säng, pratar lite med henne och säger gonatt. Sätter på mobilen och går ut. Oftast somnar hon själv då. Så mitt tips är väl att försöka lugna ner honom innan, men det antar jag att ni redan provat?
    Ibland brukar jag gå runt och vagga henne en stund tills hon nästan somnar sen lägger jag över henne i sin säng och hon somnar där. Men det är i sista hand det, hellst vill vi ju att hon ska kunna somna ändå.

Det med att han vaknar ofta, det är inte tänder på G då? Eller har han alltid varit så?

• busmor

Pyff: Vad jag kan se så har inte TS sagt att han ligger i deras säng. De kanske lägger honom i sin säng när han somnat.

Enlitenovi: Det är normalt att det tar upp till 30 minuter att somna om man är lugn. Inte heller vi somnar direkt vi lägger huvudet på kudden. Fösök att få honom så lugn som möjligt i sovrummet. Lättare sagt än gjort, jag vet. Slutligen vill jag bara säga att det kommer att bli bättre. I alla fall tills han blir tonåring, fast då är det lite andra orsaker som håller er vakna på nätterna .

• Mamba

pussar och klappar funkar för oss! ger honom massa mat och sen lägger vi ner honom i sängen! Oftast somnar han på en gång men i de fall han inte gör det sitter jag brevdi, klappar och pussar på kinden! då ler han till lite och blir trygg och lugn! Ibland vaknar han till ett par gånger innan han somnar riktigt djupt och då gör vi samma sak!
    Sen sover han hela natten!

• busmor

Kanske är det som någon annan skrev, att det är tänder på väg upp. Prova att ge honom lite Panodil innan ni lägger honom. Sover han bättre då, så har han antagligen ont av tänderna. Det kan ibland göra riktigt ont och ofta långt innan man kan känna tanden.

Svar på tråden HJÄLP! Hur ska vi få vår son att komma till ro och somna själv?