Vad baka av Marabou Choklad?
Nån som har smarriga recept där marabou choklad ingår, vann nämligen 2 kg choklad på tivoli igår.. och vill gärna baka av det! en del i alla fall!
Nån som har smarriga recept där marabou choklad ingår, vann nämligen 2 kg choklad på tivoli igår.. och vill gärna baka av det! en del i alla fall!
kladdkaka, sockerkaka eller muffins med hackade bitar i, nån kaka med chokladtopping
Fru indosarie: ja jag har har faktiskt tänkt baka muffins. tack för tipset!
flera?
www.saltpeppar.se/recipies.php
En vääääldigt god hallontryffelpaj med mjölkchokad. Bjöd hela familjen på den och alla älskade den!:)
chocklad muffins är grymt gott!!
Maraboukaka
En superdupergod chokladpaj kommer här!
Mördeg:
3 dl vetemjöl
½ dl socker
125g smör
1 äggula
Blanda mjöl och socker på bakbordet eller i en matberedare. Hacka in smöret till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop degen. Låt den vila i kylskåpet i 30 min. (Jag brukar platta ut den i en form med löstagbar botten och sen in i kylen.)
Fyllning:
100g choklad, gärna marabou blockchoklad går super det med t ex odense
100g smör
1½ dl socker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 175 grader. Tag ut pajformen som stått i kylen. Bryt sönder chokladen och lägg den tillsammans med smöret i en kastrull. Låt det smälta på svag värme. Låt blandningen svalna något. (Ha gärna över blandningen i en plastunke.) Tillsätt sockret och rör kraftigt, tillsätt därefter ett ägg i taget. Rör kraftigt mellan varje ägg. Blanda vetemjöl och vaniljsocker och rör ner det i smeten. Bred ut smeten i pajformen. Grädda pajen mitt i ugnen tills fyllningen stelnar och får fin färg, ca 30min. Låt pajen kallna och sikta gärna över florsocker innan den serveras.