När äta själv med bestick?
Hur gamla var era barn när de började äta själv med bestick?
Vår dotter är 1 år och några veckor nu men äter endast med händerna, hon har bestick också men leker mest med dessa.
Hur gamla var era barn när de började äta själv med bestick?
Vår dotter är 1 år och några veckor nu men äter endast med händerna, hon har bestick också men leker mest med dessa.
Jag kommer faktiskt inte ihåg när vi började med bestick men T blir 2 i oktober och använder fortfarande fingrarna ibland.
Jag kan tipsa om BabyBjörns skedar som är jättebra, djupa och lätta att hålla i. Vi brukar lägga fram en liten gaffel också.
Fortsätt att lägga fram bestick och visa henne hur hon ska göra så kommer det så småningom!
Hon fick ha bestick från det hon var 6-7 mån, och ett tag åt hon t.o.m. fint med dem. Men nu vid 2 år äter hon mest med fingrarna. Tar gaffel ibland, men orkar inte en hel måltid. Hon vill ju ha samma bestick som oss. Det gick bättre förut när hon åt med barnbestick, men nu är det med stora eller inga alls.
Ok. Detta är vårt första barn och hon ska dessutom börja dagis om några veckor. Jag är orolig över att personalen ska tycka att hon är jobbig som bara äter med händerna. Hon är dock duktig på att inte sitta och leka med maten, en matglad tjej och äter så mycket hon orkar. Sen kan det bli lek om man inte tar bort tallriken i rätt tid dock.
De flesta matas när de börjar på dagis, och äta med händerna får de om de hellre vill det.
Min tjej har ätit sjäv med bestick från ca 1,5 år samt slutat med haklapp tidigt. Hon går på montessoriförskola och de har varit bra på att få dem att äta själva tidigt där.
Fungerar jättebra!
Men innan hon började på förskolan så matade vi alltid henne för vi är inte förtjusta i när det blir kladd överallt.
Min dotter började äta med sked vid 8 mån ungefär, men i början fick jag lägga mat på skeden så stoppade hon in den själv. Från ca 10 mån så fixade hon det helt själv.
Men hon använder även den lediga handen till att äta med fingrarna.
Jobbar på dagis. "Våra" ett åringar som börjar får äta med händerna men vi försöker få dem att äta med sked (de har både kniv, gaffel och sked dukat till sig). Det gör vi genom att ofta sätta skeden i händerna på dem och det fungerar jätte bra! Nu äter även den yngsta som vi har med skeden, 1,5 åringarna har över gått till gaffel. Man e ju stor då *s* då kan man inte äta med sked
Loup Garou skrev 2008-08-12 07:57:56 följande:
Det är väl lite olika från barn till barn och bestick också antar jag, men de barn vi har föredrar skeden. Förderar din dotter gafflen, använd den Vissa barn anväder handen av bekvämlighet eftersom det trots allt går fortare! *s*
Cornelias mamma Pethra skrev 2008-08-12 08:16:56 följande:
Våra båda barn har börjat vid 15 ålder. Den första gick jättelätt, den andra klottade i en månad (jag torkade upp...)..