• seppo

svårt eller snarare omöjligt att rapa, HJÄLP!!!!

Jag har en 12dagars som är helt omöjlig att få att rapa efter amningen. Tyvärr var det likadant med hans storebror och det är ju så jobbigt att se när han har så ont imagen och det finns inget jag kan göra. Har provat med de vanligaste rap-teknikerna men inget händer. Vi kör med minifom men vad mer ska jag göra, jag hör ju hur han sväljer mängder med luft och efter maten sover han jätteoroligt o pruttar mkt och vrider sig i plågor (ser iallafall ut som det).

Nån som har nåt tips, snälla hjälp!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-11 14:10
    Hur länge får ni hålla på och "klappa/slå" i ryggen innan rapen kommer? kanske håller jag på för kort tid...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-11 14:10
    vi ger honom också Sempers magdroppar som ska vara bra för magen och bidra med bra bakterier...

• Svar på tråden svårt eller snarare omöjligt att rapa, HJÄLP!!!!
  • gubbenhilfe

åHar tyvärr inget tips, men min son var precis så. Jag frågade på BVC och de menade att barn rapar när de behöver oavsett om du gör något eller ej. Nu när har 4 månader så brukar han rapa när han har fått ersättning men inte när han har ammat.

• Flickan och kråkan

Har du mycket mjölk som rinner fort? Pröva i så fall att ligga och amma, då rinner mjölken långsammare = sväljer mindre luft. Handpumpa ut den första stormfloden innan amning.

Mag-/kolikmassage

Min lill-groda hade också svårt att rapa. Magläge fungerade hyfsat, liksom att vaggas upprätt i famnen med näsan framåt, framåtvänd alltså.

• kizzy

Ja så var min dotter också¨och på bvc sa dom att alla abrn inte rapar alltid.
    Nu äntligen har vi fått henne att börja rapa genom att lägga henne över axeln, då kommer det här :)

• Joline och Alexandra

Har hört att det finns nått annat än minifom men vet tyvärr inte vad det heter. Annars är det väl bara olika rap "ställningar" Ligga på mage å "buffa på rumpan" stå upp å "skumpa" lite. Våran dotter rapar lättast om hon sitter å man lutar henne lite framåt å "slår" löst i ryggen, kanske är svårt med en 12dagars. lycka till!

• Flickan och kråkan

Här har ryggklapp aldrig någonsin fungerat. Magläge (när han inte blev jättearg av att ligga i den positionen), eller någon form av upprätt position. Mitt tips är ändå att försöka få honom att svälja mindre luft. Kolla taget, pröva olika ställningar. När man sitter upp och barnet ligger ner + har mycket snabbt rinnande mjölk sväljer de flesta barn kopiösa mängder luft. I alla fall när de är relativt nyfödda och inte är så effektiva/har bästa tekniken.

• Jo  anna

När sonen föddes i november sa dom på bb att man inte behövde rapa dom, berhöver dom göra det så sköter dom det själv.

• Maria1971

Min 2 veckors är ocså svår att få o rapa. Fick tipset att köpa Semper magdroppar på apoteket och det har hjälpt lite. Lättare att ta än minifom oxå då man bara tar 5 droppar/dag

lycka till

Elina 000815 ~~ Hanna 080725
  • Nattviolen

Vi fick tipset att sätta barnet mot oss på vårt knä. Lyfta armarna uppåt och neråt några gånger och det funkade bra när inte rygg-gnussande funkade. Har nog att göra med att man sträcker även magen och ryggen när armarna höjs.
    Även att lägga upp bebis högt upp på axeln, så själva magen hamnar på axeln och gå omkring då blir det lagom tryck på luftmagen när liten skumpar omkring på axeln.

• Jo  anna

Annars har jag hört att man ska stryka dom över huvudet. Då ska dom tydligen slappna av och rapa.

• marie78a

ja jag har oxå hört att man ska stryka dom på hjässan och då slappna av och rapa. men min tös behöver inte rapa varje gång utan det e mest när det har runnit för fort.

Svar på tråden svårt eller snarare omöjligt att rapa, HJÄLP!!!!