• LifeOnMars

Blodvärde=113, är det för lågt eller precis under gränsen för ok?

Jag var på inskrivning på MVC igår och fick veta att mitt HB var 113. Min BM sa bara att jag skulle äta mer kött. Jag sa till henne att jag äter Mitt val kvinna fast bara en tablett och då sa hon att jag skulle äta 2. Vad är normala HB värden? Är 113 lite lågt eller mycket lågt? Kan ni snälla svara mig ni som vet?

• Svar på tråden Blodvärde=113, är det för lågt eller precis under gränsen för ok?
  • Den mysiga

Lägst ska man vara 120 så 113 är lite lågt.
    Tror normalt ligger mellan 120-150

• TANKGIRL

man ska ha över 120. Köp niferex på receptfritt på apoteket. Jag äter dem å jag hade 110 i HB.

• Mr Jim

100 är undre gränsen för en gravid kvinna, 125 klassas som riktvärde för icke gravid.

Jimmy, blodgivare sedan 1994.

• sheeba

Jag hade 104 när jag skrevs in och efter förlossningen hade jag 109.Weeee inte konstigt att mna gick om kring i dvala
    Åt niferex ett tag efter också.

• LifeOnMars

Vet ni om man kan ta niferex samtidigt som man tar "mitt val kvinna"? Kan ju fråga på apoteket iofs. Konstigt, varför sa inte min BM att jag ska ta järntabletter nu på en gång?

• Oggy

Jag hade 136 på inskrivningen i v. 10 med min son.i v. 20 hade jag 115
    Den här inskrivningen i. 7 var det på 112. .. Hb värdet minskar ju längre i graviditeten du går pga ökad blodmängd. Om du inte fyller på järn.
    Jag blev ordinerad Niferex 1 tabl. dag.Dricker inte kaffe eller mjölk då det försvårar upptaget. Dricker fruktjuice när jag sköljer ner tabletten. Jag har blivit mkt piggare.

• Mr Jim

Förresten, mitt val kvinna innehåller kalcuim, vilket försvårar järnupptag.
    C-vitamer sporrar järnupptaget, dvs skölj inte ner dem med mjölk!

• Leakim

Normalt för en kvinna ligger mellan 120 - 140 har man högr eller lägre = onormalt. Jag har för högt i stället 159. lycka till!

• S med 2

110 sa min bm nu...och inte under 100 som gravid. Jag låg de sista förra grav. på 89 och det var ju inte så värst bra....nu är jag åter på väg ner...Nu ska jag äta 2 niferex/dag och massa citrusfrukter.

• CamoMillan

Min kompis som fick barn i Torsdags hade 83! Hon var hur pigg som helst.När hon åkte hem hade hon 90.Själv mådde jag pyton när mitt började närma sig 110.

Svar på tråden Blodvärde=113, är det för lågt eller precis under gränsen för ok?