• FiaFågel

Daimtårta??

Hej
    nån som har recept på daimtårta som ni har testat själva? Eller någon som vet om det är gott över huvudtaget?

• Svar på tråden Daimtårta??
  • Mymlann

daimtårta vill jag också ha recept på.. så puffelipuff

• E l l a

Jag har ett recept på en frusen dajmtårta om någon vill ha... Måste bara hitta det först, men det kan verkligen rekommenderas...

• E l l a

Hittade receptet:

DAJMTÅRTA
    3 äggvitor och 1,5 dl socker vispas hårt
    Tillsätt 500 gr mald mandel
    Häll ut /tryck ut detta i en rund form med löstagbar kant, och grädda i 180 grader i cirka 20 minuter.
    Blanda 3 äggulor och 1 dl socker. Vispa 3 dl vispgrädde, lagom hårt. Blanda grädden med äggulsblandningen försiktigt.
    Krossa två dubbla dajm i småbitar eller ta en påse dajmkulor och släng ner i ägg- och gräddblandningen. Då mandelbottnen svalnat, häller man på fyllningen och ställer in detta i frysen. Fyllningen ska frysa helt. Man kan garnera kakan med kiwi eller banan (men jag brukar inte göra det). Ta ut kakan lite innan servering så att den inte är stenhård.

• FiaFågel

TACK!! det ska jag testa
    hur många räcker en sats till? Jag ska nämligen göra till 8 vuxna och 4 barn (små barn mellan 1-4 år)

• E l l a

Hmm jag vet inte, det blir ju i vanlig tårtstorlek, men å andra sidan brukar denna tårta lätt gå på fyra personer så...

• FiaFågel

hur länge ska den stå i frysen??
    Jag ska nämligen göra bottnen (arna) dagen innan!

• E l l a

Den måste stå tills den fryser iaf, skulle tro 4-5 timmar. Man kan göra hela kakan långt i förväg, det brukar jag gör, för den kan ju stå i frysen länge så...

Svar på tråden Daimtårta??