• bumse2

Kladdkaka med dumle

Jag har tappat bort mitt recept på kladdkaka med dumlekolor i
    Är det någon som kan vara snäll och dela med sig av receptet till mig?

• Svar på tråden Kladdkaka med dumle
  • Muslimah

Har inget, men det är lätt att söka på Google t ex:

Kladdkaka med dumle.

Svårare än så är det inte (Leta får du dock göra själv, hihi..)

Bebis!
  • HaJoMi

Ingredienser
    100 g smör
    1 påse dumlekolor (120g) eller dumle minibites
    2 ägg
    3 dl socker
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt

Gör så här
    Smält smöret och dumlekolorna i en gryta. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad ( gärna kokos) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min. Om du inte vill ha den så lös kan du med fördel göra den dagen innan eller att den får kallna helt.
    Servera med lättvispad grädde.

(TIPS: Blir ännu mer dumle-smak om man drar ner 1 dl på sockret, samt minskar på kakaon med 1-2 msk )

• bumse2

Är det någon som vet om man kan frysa den här kakan och kan man frysa tex kladdkakemuffins?

• mai

Jag provade att göra dem som kladdkakemuffins men tyckte att dem blev ganska svåra att få ut ur formarna.

• mai

Sorry, läste nu att du bara undrade om det gick att frysa - ja - det går jättebra. Både med dumlekakan och med kladdkakemuffins.

• Batseba

Ååh vad gott det lät!! Måste bara prova det!

• LuPeRo

Går dumlen att nytas ut mot tex vit choklad?
    Är ju så fruktansvärt sugen på det

• noorah

jag provade att göra denna och säger bara MUMMMMMMMMMMMMSSSSS..

den var jättegod

tack för tipset

• snupperuppan

Gjorde kakan idag och bjöd en kompis, nu är bara halva kakan kvar!
    Den var supergod

• Camilla D

Det allra bästa med kladdkaka är att man kan ta det vanliga receptet man har, när man smälter chokladen kan man smälta ner precis vad som helst tex geisha, maraboudajm chokladkaka, toblerone osv. Ta din favoritchoklad och testa!

Ett litet "lattips" man behöver inte vispa ägg och socker speparat, smält bara smör med den choklad du valt, blanda samman allt.
    Vill man gör ane vanlig kladdkaka, kan man ta flytande margarin istället, då går det jättefort och minimal disk

Svar på tråden Kladdkaka med dumle