• felisa

mellanblödningar!

Jag har ett bra tag (iaf mer än ett halvår) haft mellanblödningar, och de blir bara fler. Har också i många år haft problem med oregelbunden mens, men när jag började äta levaxin för snart ett år sedan(låg ämnesomsättning) så fick jag äntligen regelbunden mens!

Jag är nu orolig över att mellanblödningarna kan bero på cancer... Ibland kommer det även lite blod efter sex..

Min fråga är, kan jag ha någon slags cancer? Speciellt med tanke på att jag tog första cellprovet för lite mer än ett år sedan, och det visade inte på några förändringar. Har inte heller haft mer än 1 partner i mitt liv (min man).

Jag ska ringa till min gynekolog imorgon och boka en tid för att kolla upp detta. Men vill ändå får lite tankar från er här, är ganska så orolig. Vill så gärna ha barn nu, och alla tankar på något som eventuellt kan förhindra mina barnplaner gör mig tokig!

• Svar på tråden mellanblödningar!
  • gizzla

om man säger som så så visst- cancer kaaan det vara. Men troligen beror det på ngt annat, finns ju massor med troliga orsaker. Bra att du ska ringa din gyn imorgon. Jag hade själv en mellanblödning i veckan och ringde idag gyn som sa att man alltid ska kolla upp mellanblödningar!
    Så ring!

• Lilla plopp kanin

Jag har också mellanblödningar. Min gyn läkare trodde att det beror på att jag fått en infektion. Fick sexförbud och antibiotika.

Jag har dock fortfarande mellanblödningar men inte lika ofta. Har hört talas om att man kan ha känslig livmodertapp, samt att man kan ha extra känsliga slemhinnor och det kan göra att man blöder lättare.

jag tycker definitivt att du ska ringa din gyn och få det kollat upp.

• utlandssvenskan

Mellanblödningar behöver inte vara farligt, men kan vara skönt att kolla upp så man vet, det tyckte iaf jag.
    Har börjat få mellanblödningar (senaste 4mån) och min gynekolog har inte hittat ngt fel på mig (kolla upp mig efter 2mån). Har tagit blodprov som visar på ägglossning och blivit undersökt med VUL.

• felisa

Tack för era svar!

Nu har jag bokat tid hos gynekologen, den 29/9. Så nu blir det en lång väntan fylld av oro. Går runt med en undergångskänsla nu, är nästan så att jag mentalt förbereder mig på framtida självmord om det visar sig att jag inte kommer kunna få barn.. Kanske låter överdrivet, men jag har alltid varit en orolig själ.

Men om det nu skulle vara cancer, borde inte läkarna ha upptäckt det på cellprovet? Eller kan det utvecklas fullt ut på ett års tid?

• Lilla plopp kanin
    felisa skrev 2008-08-12 09:16:28 följande:
    Tack för era svar!Nu har jag bokat tid hos gynekologen, den 29/9. Så nu blir det en lång väntan fylld av oro. Går runt med en undergångskänsla nu, är nästan så att jag mentalt förbereder mig på framtida självmord om det visar sig att jag inte kommer kunna få barn.. Kanske låter överdrivet, men jag har alltid varit en orolig själ.Men om det nu skulle vara cancer, borde inte läkarna ha upptäckt det på cellprovet? Eller kan det utvecklas fullt ut på ett års tid?
    Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Även om det skulle vara cellförändringar så finns det mycket man kan göra. Man behöver inte plocka bort hela livmodern bara för det.  I dagens moderna värld finns det många andra alternativ. Det är bara att avvakta tills du ska till gyn.

Gyn vill oftast vet när senaste mens var, äter du någon typ av medicin, hur kommer blödningarna (vid samlag, vid toalettbesök) hur mycket blod det kommer samt hur månag mellanblödningar du haft sista cyklen. Kan vara en god idé att sammanställa detta om du inte redan gjort det.

Men som sagt jag tror inte att du behöver oroa dig för cancer.
  • Blubbe

Cancer i underlivet som ung tror jag att du får slå bort!
    Invänta nu undersökningen!

Cellförändringar däremot kan ge mellanblödningar.. fråga mig.... been there done that... Men det är INTE cancer, det är viktigt... Det är ett virus som orsakar cellförändringar..

Du kan även ha en infektion eller något annat mindre som kan orsaka detta spottande.. och blödning efter sex behöver inte tyda på något.. Du kan varaskör just nu av någon orsak, men cancer tror jag absolut inte.

Det kommer gå bra, hoppas på gott resultat den 29/8.. Lång väntan, skaffa en tid privat om du inte orkar vänta.. det skulle jag gjort.... Det är hemskt att inte veta!!

• felisa
    Blubbe skrev 2008-08-14 15:47:31 följande:
    Cancer i underlivet som ung tror jag att du får slå bort!Invänta nu undersökningen!Cellförändringar däremot kan ge mellanblödningar.. fråga mig.... been there done that... Men det är INTE cancer, det är viktigt... Det är ett virus som orsakar cellförändringar.. Du kan även ha en infektion eller något annat mindre som kan orsaka detta spottande.. och blödning efter sex behöver inte tyda på något.. Du kan varaskör just nu av någon orsak, men cancer tror jag absolut inte.Det kommer gå bra, hoppas på gott resultat den 29/8.. Lång väntan, skaffa en tid privat om du inte orkar vänta.. det skulle jag gjort.... Det är hemskt att inte veta!!
    Vill helst inte boka tid privat, för det första är det så dyrt och sedan så tycker jag det är extremt jobbigt med gynekologiska undersökningar. Vågar inte gå till någon ny, lättare när det är ett ställe man redan känner till!

Jag försöker att låta bli att fundera alltför mycket på det. Är inte så rädd för cellförändringar, har ett par kompisar som har haft det och det var inget farligt. Vilka slags cellförändringar fick du och vilka symptom hade du innan? Är så rädd för sjukdomar som kan innebära att man på ett eller annat sätt blir steril, usch hemska tanke!

Nu när jag tänker efter som har jag nog haft problem med just blödning efter sex ända sedan jag blev sexuellt aktivt. Kan vara att jag är överkänslig, får ibland ont också.

Jaja, det är bara att vänta och hoppas på det bästa!
  • Blubbe

Ja har du haft så i många år och endast får det vid sex.. då är nog dina kärl känsliga helt enkelt, säkert inget farligt!

Jag fick mellanblödningar.. blödde hipp som happ mitt i mina cykler.. i flera månader... Svart ibland.. rikligt rött ibland.. ja, det var olika.. Men det var hela tiden något, och det var riktigt jobbigt mentalt att aldrig få känna sig kvinnlig och "ren". Så höll det på några månader innan min mor tvingade mig att ta cellprov - och då kom det fram att hennes mor haft livmoderhalscancer....... Så jag tog prov, och det visade sig att jag hade cellförändringar. Ett nytt prov togs ett halvår senare, ett mer detaljerat prov så att säga.. Då visade det sig att det var så pass att man valde att konisera mig (dvs. ta bort en konformad bit av livmodertappen.. ca en sockerbit stor..).

Nytt prov 6 månader efter operationen där de bedömnde operationen lyckad.
    Jag fick dock tillbaka mina mellanblödningar ganska snabbt och nytt prov togs därför några månader senare.... Mycket riktigt - tillbaka igen... In på nya undersökningar med mikroskop och grejor... (vill helst glömma) TVINGAT Gyn att få kvinnlig läkare varje gång, shit vad jag har fått strida. Helt sjukt är det!! Sååå många gånger jag fått höra: "varför är det så viktigt?" VA? Varför frågar du ens liksom? det är upp till mig vad det beror på!!

Nåväl... jag är opererad gång 1 våren 2006.. och andra gången februari i år... Nu får det vara nog!! Inte haft mellanblödningar på 3 månader nu iaf, så jag HOPPAS det är förbi nu!!

felisa skrev 2008-08-16 14:01:58 följande:
    Vill helst inte boka tid privat, för det första är det så dyrt och sedan så tycker jag det är extremt jobbigt med gynekologiska undersökningar. Vågar inte gå till någon ny, lättare när det är ett ställe man redan känner till!Jag försöker att låta bli att fundera alltför mycket på det. Är inte så rädd för cellförändringar, har ett par kompisar som har haft det och det var inget farligt. Vilka slags cellförändringar fick du och vilka symptom hade du innan? Är så rädd för sjukdomar som kan innebära att man på ett eller annat sätt blir steril, usch hemska tanke! Nu när jag tänker efter som har jag nog haft problem med just blödning efter sex ända sedan jag blev sexuellt aktivt. Kan vara att jag är överkänslig, får ibland ont också.Jaja, det är bara att vänta och hoppas på det bästa!
Svar på tråden mellanblödningar!