• Vibekes Pappa

    hur lång tid

    hur lång tid får jag ta ut pappaledighet?
    Tänkte mest om det går att ta ett år eller liknande då sambon vill fortsätta plugga direkt typ.
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden hur lång tid
  • Cyberdansken

    Alla föräldradagarna utam 60 som är öronmärkta till din sambo kan du ta ut. Hon måste dock skriva över en del av dom till dig.

  • heckles

    @Adoniram:
    Tvingar? Ja det är ju för hemskt att staten vill att båda föräldrarna ska vara hemma med sina barn..

    Om ekonomin inte tillåter dig att vara hemma, fine.. Annars förstår jag inte varför man inte tar chansen och är hemma med sina barn så mycket man kan.. Men det är jag det..

  • PerG

    Du får ju vara hemma längre om du sparar på dagarna och inte tar ut full föräldrapenning.

    Vad gäller föräldrapenningdagarna är det precis som skrevs innan så kan du ta ut alla dagar utom 60 dagar som är reserverade till din sambo. Det ger dig alltså möjlighet till 330 SGI-dagar (de dagar med "bra" betalt) och 90 dagar med lägstanivå (180:-/dag).

    Du har rätt att vara föräldraledig på heltid upp till 18 månaders ålder. Efter kan arbetsgivaren kräva att du tar ut föräldrapenning när du är hemma. Dock har du rätt att gå ner i arbetstid efter det om du vill vara hemma på deltid har jag för mig.

Svar på tråden hur lång tid