• Athema

Kattförsäkring, kostnad?

Hejsan
    Tänkte skaffa en liten kattunge.
    Har haft katt förut men aldrig försäkrat dom, nu så har jag dock bestämt mig att jag ska ha en försäkring på den stackarn.
    Tänkte ha genom folksam men det står inga priser per helår.
    Någon som har försäkring genom dom som har lust att dela med sig?

• Svar på tråden Kattförsäkring, kostnad?
  • Majsan70

Det beror på vilken typ av försäkring du tecknar.

För en vanlig huskatt med vet förs. på kanske 30.000 skulle jag gissa mellan 20-30 kronor per månad.

Själv har jag raskatter med massa olika föräskringar o betalar mellan 880 -1200 per år och katt som är försäkrad.

• Athema

Okej, jo denna lillkisse är en vanlig huskatt.
    Men det var ju inte så dyrt. Hade tänk bara vet. täckande försäkring inte livsförsäkring och det är väl lite billigare antar jag.

• Majsan70
    Athema skrev 2008-08-11 17:53:12 följande:
    Okej, jo denna lillkisse är en vanlig huskatt. Men det var ju inte så dyrt. Hade tänk bara vet. täckande försäkring inte livsförsäkring och det är väl lite billigare antar jag.
    Ja vanlig veterinärförsäkring är mycket billigare. Jag rekomenderar dock att lägga taket på ca 60.000, det blir några kronor dyrare, men är väl värt det om olyckan skulle vara framme.
    Är katten chippad erbjuder många försäkringsbolag rabatt dessutom.
  • Fru T

jag har mina tre huskatter försäkrade å iomed att dom är tre så får ja samlarrabat, har en vanlig vet. försäkring hos agria å betalar 149/mån.

• Fru T

mina kissar är kastrerade och örommärkta och får rabatt även för det..

• Athema

Jaha, okej. Så man får rabatt för chip och kastrering.
    Jo skulle definitivt lägga till någon krona för vet försäkringen.

• Flaxa1

Vi tog "värsta" försäkringen på vår huskatt för någon månad seda på Agria, ingen livförsäkring men en mkt omfattande vet.vårdsdel. Typ 700/år kostade det. Det billigaste man kan få ligger på strax under 400, och då tyckte vi inte att det kändes som särskilt mkt extrapengar att lägga till 300, med tanke på vilken jätteskillnad det blev om katten blev sjuk.

Vi tänkte att vi kanske sänker den om några år, om katten visar sig vara en "friskis". Innan man vet kändes det bättre att vara helgarderad.

• mian7373

Jag har försäkring via Agria och där får man 10% om katten är chippad/id-märkt.

• Fidelis ad urnam

Jag har min huskatt försäkrad med lägsta självrisken (både fast och rörlig), högsta ersättningarna osv osv och betalar för det 65:-/månaden hos Agria

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Rigmor Mortis

Strax under 400:-/år och katt i Agria. Veterinärvårdsförsäkring för tre id-märkta huskatter.

• dellelgarin
    Flaxa1 skrev 2008-08-12 00:51:30 följande:
    Vi tog "värsta" försäkringen på vår huskatt för någon månad seda på Agria, ingen livförsäkring men en mkt omfattande vet.vårdsdel. Typ 700/år kostade det. Det billigaste man kan få ligger på strax under 400, och då tyckte vi inte att det kändes som särskilt mkt extrapengar att lägga till 300, med tanke på vilken jätteskillnad det blev om katten blev sjuk.Vi tänkte att vi kanske sänker den om några år, om katten visar sig vara en "friskis". Innan man vet kändes det bättre att vara helgarderad.
    Den " värsta" kattförsäkringen vetvård huskatt ligger på närmare 1000:- om året, men ni kanske hade kattungerabatt?
    Jag har det bra här på åkern
  • Flaxa1

dellelgarin: Inte en aning. Jag tecknade den via nätet och provade lite olika varianter och valde den dyraste, lägst självrisk, högst ersättningstak osv.

• Sagomamma
    Flaxa1 skrev 2008-08-12 15:30:30 följande:
    dellelgarin: Inte en aning. Jag tecknade den via nätet och provade lite olika varianter och valde den dyraste, lägst självrisk, högst ersättningstak osv.
    Precis som jag. Och det var jag glad för den dagen min älskade katt kom hem med totalkvaddat ben som slutade på en veterinärsnota på 60000:-. Jag betalade enbart 7000:- av detta.
    Jag råder alla jag känner att lägga en slant på försäkringen av just den anledningen...
  • dellelgarin
    Flaxa1 skrev 2008-08-12 15:30:30 följande:
    ja då måste du ha kattungerabatt då blir den alltså 30 % dyrare efter första året. För kissungen var under 4 månader när du teckande eller hur?
  • Ylva Helmersson

Det brukar vara väldigt billigt (nu jf jag med bilförsäkring )

Men jag rekommenderar också att ta så högt veterinärvårdstak som möjligt för händer det nåt så drar de kostnaderna lätt iväg HÖGT. Och det är ju tråkigt att behöva avliva för att man inte har råd att fortsätta vårda kissen...

Vi har valt fast självrisk också så att man inte står där och ändå måste betala en del av veterinärvårdskostnaderna.

• Ylva Helmersson

Oj, skrev ingen summa men jag tror att det ligger på kanske 50 kr per månad för vår huskatt.

Men jag tror att det lönar sig att jf olika bolag, vi har agria för vi har alla andra försäkringar i Länsförsäkringar så vi får lite rabatt.

• Kattägd

Mina katter är försäkrade i Folksam veterinärvård 20 000kr. Det kostar ca 450kr per år/katt. Om man inte har undansparat iaf 10 000kr som är märkta för veterinärkostnader rekommenderar jag att ta upp till 30 000 eller 40 000kr istället, för händer det något allvarligt så går det fort över 20 000kr och då får du betala 100% av det som överstiger 20 000.

• dellelgarin
    Ylva Helmersson skrev 2008-08-12 16:32:41 följande:
    Oj, skrev ingen summa men jag tror att det ligger på kanske 50 kr per månad för vår huskatt.Men jag tror att det lönar sig att jf olika bolag, vi har agria för vi har alla andra försäkringar i Länsförsäkringar så vi får lite rabatt.
    om ni har Agria så har ni både fast och rörlig självrisk.
  • Flaxa1

Japp, kisen var under 4 månader, tecknade den direkt när vi fick hem henne.

Svar på tråden Kattförsäkring, kostnad?