• Anonym

Vad är viktigast: utbildning eller välbetalt jobb?

Jag har ett hyfsat välbetalt jobb. Har jobbat i branschen i snart 3 år och jobbat upp mig. Det är egentligen inte detta jag vill göra, men jag hänger kvar pga inkomsten.

Jag har inte ens fått klart min gymnasiekompetens. Har 2 terminer kvar på Komvux.

Vad är viktigast tycker ni, rent krasst. Att HA ett jobb, en inkomst, vilken som. Eller att utbildning/behörighet.

• Svar på tråden Vad är viktigast: utbildning eller välbetalt jobb?
  • studentbruttan29

Att göra det man verkligen vill, då är det värt att leva på lite pengar..3-4 år av ens hela liv är ingenting tycker jag.

Men världen är så pengafixerad idag då få vågar ta steget..vågar du?

:o)

• Anonym (Elin)

Såhär tycker jag:

Har du utbildning så har du en grund att stå på. Du känner dig friare för det är lättare för dig att byta jobb om du inte trivs tex.

Men utan utbildning så är du liksom "fast" där på ditt jobb, och även om lönen är bra så kan det ju hända att du vill byta jobb. Och det är supersvårt att få jobb om man inte gått klart gymnasiet ens.

Så du får mer valmöjligheter med utbildning tror jag.

• Anonym

Jag tycker att det är viktigt att trivas på jobbet, men samtidigt så ger ju en bra inkomst ett friare liv.

Jag skulle om jag kunde läsa in komvux och jobba samtidigt om det går om jag var du, och sedan hoppa på en utbildning (om det är det du vill).

• Anonym

Jobbet tycker jag är viktigast, alla tiders. Har man fått ett bra jobb så ska man vara glad. Jag har själv haft det kämpigt med jobb, arbetslös länge och ingen direkt utbildning. Det jobb jag har är mer värt än att gå tillbaka och utbilda mig i nuläget. Det är inget jag vill hålla på med men det kan hjälpa mig att hitta ett annat jobb i framtiden.

• Anonym

studentbruttan29 skrev 2008-08-11 18:35:40 följande:

Att göra det man verkligen vill, då är det värt att leva på lite pengar..3-4 år av ens hela liv är ingenting tycker jag.Men världen är så pengafixerad idag då få vågar ta steget..vågar du?:o)
    Jag försöker samla mod till mig nu. Får veta imorgon eller fredag om jag kom in på heltid på Komvux (var köad pga sen ansökan) och nästa vecka får jag veta fall jag får CSN eller inte.
    Går på helspänn nu, det är dags för utvecklingssamtal med chefen i nästa vecka och då kommer jag kanske att jag inte vill jobba kvar. Men usch vad jobbigt det är.
  • studentbruttan29

Jobbigt kanske, men tycker du inte att du är modig? Du är värd en klapp på axeln tycker jag!
    :o)

Anonym skrev 2008-08-13 22:16:28 följande:
    studentbruttan29 skrev 2008-08-11 18:35:40 följande:
    Jag försöker samla mod till mig nu. Får veta imorgon eller fredag om jag kom in på heltid på Komvux (var köad pga sen ansökan) och nästa vecka får jag veta fall jag får CSN eller inte. Går på helspänn nu, det är dags för utvecklingssamtal med chefen i nästa vecka och då kommer jag kanske att jag inte vill jobba kvar. Men usch vad jobbigt det är.
  • mittenavapril

Kunskap är makt Utbidning är viktigare anser jag... det kan ju leda till välbetalda jobb

• Anonym

Anonym skrev 2008-08-11 20:18:53 följande:

Jag tycker att det är viktigt att trivas på jobbet, men samtidigt så ger ju en bra inkomst ett friare liv.Jag skulle om jag kunde läsa in komvux och jobba samtidigt om det går om jag var du, och sedan hoppa på en utbildning (om det är det du vill).
    Det blir för stressigt att läsa heltid och jobba heltid samtidigt. Jag skulle gått in i väggen direkt!
  • Prinsessan på alerten

Jag tycker att det är viktigare att ha jobb utan utbildning än utbildning utan jobb. Själv har jag både utbildning och jobb, och det är klart att det då bli optimalt!

• studentbruttan29

håller med, det är fruktansvärt! Som att ha 2 heltidsjobb..vem orkar det mer än ett par veckor/månader?

Anonym skrev 2008-08-13 22:18:13 följande:
    Anonym skrev 2008-08-11 20:18:53 följande:
    Det blir för stressigt att läsa heltid och jobba heltid samtidigt. Jag skulle gått in i väggen direkt!
  • Anonym

studentbruttan29 skrev 2008-08-13 22:17:39 följande:

Jobbigt kanske, men tycker du inte att du är modig? Du är värd en klapp på axeln tycker jag!:o)
    Tack så mycket! :)
  • Anonym

Jobbigt kanske, men tycker du inte att du är modig? Du är värd en klapp på axeln tycker jag!:o)
    Vet bara inte hur jag ska lägga fram det för chefen. Att jag hellre vill studera på Komvux än att fortsätta på det jobbet.
  • studentbruttan29

Du behöver inte säga så mycket, prata från hjärtat.
    Att du vill ha en riktig utbildning t.ex. eller vad du har för anledning. Att du söker till Komvux betyder inte alls att du kanske inte trivs på jobbet. Eller hur?
    Det är två helt skilda saker..jag hoppas din chef förstår det. Och även om han/hon INTE förstår så spelar det ingen roll, du måste följa ditt hjärta, du kan bara leva DITT liv. Ingen annans.

Anonym skrev 2008-08-13 22:23:07 följande:
    Vet bara inte hur jag ska lägga fram det för chefen. Att jag hellre vill studera på Komvux än att fortsätta på det jobbet.
  • Anonym

jag har ett välbetalt jobb och ingen högskoleutbildning.

man måste inte ha en utbildning, jag tjänar mer än de flesta av mina kompisar med högskoleutbildning.

och jag blir erbjuden nya jobb hela tiden.

• Heinrich

Jag tycker att det inte spelar någon roll. Det viktigaste är att man har ett jobb som man trivs med.

• neelliee

Jag tycker att det finns en fördel till med utbildning. Ofta är det personlighetsutvecklande och inte bara kunskapsutvecklande. Man lär sig ofta saker "på köpet", som att skriva texter, argumentera för sin sak, prata inför folk, samarbeta i grupp, att strukturera sin tid osv. Många ämnen kan man ju utvecklas av som person av att läsa också, när ens kunskaper om samhället och/eller människan växer. Jag tycker liksom inte att man bara "har" en utbildning, utan man "är" utbildad även om man är arbetslös.

• Anonym

neelliee skrev 2008-08-14 11:41:24 följande:

Jag tycker att det finns en fördel till med utbildning. Ofta är det personlighetsutvecklande och inte bara kunskapsutvecklande. Man lär sig ofta saker "på köpet", som att skriva texter, argumentera för sin sak, prata inför folk, samarbeta i grupp, att strukturera sin tid osv. Många ämnen kan man ju utvecklas av som person av att läsa också, när ens kunskaper om samhället och/eller människan växer. Jag tycker liksom inte att man bara "har" en utbildning, utan man "är" utbildad även om man är arbetslös.
    Jag håller fullständigt med dig. Bra skrivet!
  • neelliee
    Svar på #17
    Anonym skrev 2008-08-14 18:32:10 följande:
    neelliee skrev 2008-08-14 11:41:24 följande:
    Jag håller fullständigt med dig. Bra skrivet!
    Tack :)
    Tror överlag på att man vinner som människa på att växa och utvecklas. Men också på att ha roligt! Livet blir så mycket ljusare när man får skratta ofta och känner sig nöjd med tillvaron. Följ ditt hjärta och gör det du vill göra, det du känner dig gladast av att tänka på och tror att du mår bäst av på lång sikt!

Och chefen? Är det en vettig, klok och snäll människa förstår han/hon att du vill utbilda dig. Kanske tycker han/hon att det är synd och tråkigt att du slutar, men det är en annan sak. Om chefen inte förstår att du vill utbilda dig och blir arg eller sur, då är det kanske ingen vidare människa att arbeta för i fortsättningen heller...

Lycka till (och håller tummarna för att du får de besked du önskar från Komvux och CSN)!
Svar på tråden Vad är viktigast: utbildning eller välbetalt jobb?