• Ninno

Bra beskrivning av hur tidiga fosterrörelser kan kännas efterlyses!!!!

Snälla hjälp mig! Nu blir jag snart tokig! Jag är i v15 och jag vill verkligen veta om det är bebisen jag känner eller om det bara är gaser och inbillning?! Nu kommer min bästa beskrivning :)

Första gången för ett par dagar sen kändes det som om en hal fisk eller ål vände sig om i magen, längst nere under naveln. Jag bara frös till eftersom det var en helt unik känsla. Har aldrig känt det tidigare! Liksom bubblade eller sprattlade till för en kort stund.

Nu har det typ varannan, var tredje dag känts som ett svagt fladdrande där nere i magen på typ samma ställe som förut. Det "fladdrar" för snabbt för att kunna vara vanliga gaser. Känns som snabba men väldigt svaga muskelryckningar. Det känns bara under en kort sekund och jag har känt av det ett par ggr idag. Det är dock väldigt svagt men känns ganska unik.

Vad tror ni?? :)

• Svar på tråden Bra beskrivning av hur tidiga fosterrörelser kan kännas efterlyses!!!!
  • Hallonsocka

Det är så jag har hört de första rörelserna beskrivas, som en fisk eller ett bubbel
    Jag kände i v 17 och då kände jag inte alls någon fisk utan det var mer som att någon petade på mig innifrån och det gick inte att missta på vad det var, redan veckan efter kände sambon

• trollmammsis

jo det låter mycket väl som det.. för mig känndes det som när det kurrade i magen, fast det lät inget och jag var inte hungrig utan bara den känslan inuti magen   som att det bubblar liksom

• MiHi

För mig rörde det sig första gången förra veckan, är i v 16 nu, det kändes liksom längre in än när det va gaser. Tror iaf att det är bebis jag känner.

• Darla

Pa mig kanns det som en liten solid "klump" som gor en volt eller tva och liksom buffar/drar sig langs med insidan pa en flack under naveln. Ibland upprepas det som ryck flera ganger med nagon sekund mellan varje. Tror att bebis buffar med huvudet eller vander sig och bokar ut med rumpan. Ganska konstig kansla och helt annorlunda an typ gaser da det har kanns hart och inte bubbligt. Men ibland fladdrar det bara till lite snabbt.

• Mamisita

Jag känner ungefär som när man har bublor i magen (luft i tarmarna typ) fast nedanför naveln. Om man nu brukar ha det Sen ibland lite som en oregelbunden puls känsla...

• Tingelina

Jag tyckte inte att det kunde liknas vid varken fisksprattel eller bubbel, tyckte det närmast kändes som små ofrivilliga muskelryckningar i livmodern.

• Wednesday85

Jag kände som ett svagt "pickande" eller som bejbybåm skrev- som en puls känsla, är i vecka 15 och jag vet inte om det var bebisen, men jag tror nästan det, har inte kännt något liknande förut..

• alem

jag tyckte att de första små rörelserna jag kände kunde liknas med när man får muskelryckningar i ögonlocket så de smårycker så där läskigt (hoppas någon förstår vad jag menar iaf haha) Cool typ så fast nere i magen kändes det på mig :)

Mvc idag kl10
  • Snöengla

jag kände aldrig något fladdrande som alla säger. Jag kände mer som en muskelryckning i v15 först. En snabb boing! Som att det dunkade liksom.Som att något trycktes snabbt ut. Huden trycktes ut liksom. Nu på senare tid kan man se ur huden trycks ut tom. Som att något trycker snabbt innifrån.. Men fortfarande som en muskelryckning men mkt starkare.
    Sambon kände i v17. Nu är jag i v19+2.

• Glenda Glad
    alem skrev 2008-08-13 09:04:25 följande:
    jag tyckte att de första små rörelserna jag kände kunde liknas med när man får muskelryckningar i ögonlocket så de smårycker så där läskigt (hoppas någon förstår vad jag menar iaf haha)  typ så fast nere i magen kändes det på mig :)
    Superbra beskrivning. Så kändes det för mig, men det var inte förrän 21+0. Jag har moderkakan i framväggen så det var väl därför jag kände sen. Men nu är det full fart varje dag  

Min man kände det riktigt bra i måndags. Han tycker det känns som om jag hickar lite
    * Är i v 22 *
  • envis som få

Låter som bäbisrörelser =)
    Längtar tills jag får känna bönan!

♥ Mamma till lilla bus född dec 07 & bönan i magen BF 30/3-09
  • alem
    Glenda Glad skrev 2008-08-14 09:43:06 följande:
    Superbra beskrivning. Så kändes det för mig, men det var inte förrän 21+0. Jag har moderkakan i framväggen så det var väl därför jag kände sen. Men nu är det full fart varje dag  Min man kände det riktigt bra i måndags. Han tycker det känns som om jag hickar lite
    hehe min sambo kände här om dagen lite oxå, fast inte så starkt att han riktigt tror på det själv haha :) han tyckte oxå det kändes som att jag hickade till lite så magen spändes bara... Så han blev lite besviken hehe men det är nog på gång så att han ska få känna riktigt snart tror jag :) Jag själv har känt utanpå 2gånger typ nu och är ju "bara" i v22 än så länge så :)
    Mysigt att äntligen fått höra lill*n hjärta! :)
  • flowerLowa
    alem skrev 2008-08-13 09:04:25 följande:
    jag tyckte att de första små rörelserna jag kände kunde liknas med när man får muskelryckningar i ögonlocket så de smårycker så där läskigt (hoppas någon förstår vad jag menar iaf haha)  typ så fast nere i magen kändes det på mig :)
    ja, typ som ett surr eller vibration typ.. så kände jag redan i v13.. sen i v16 så kände jag de första petningarna ett par gånger.. och nu i v19 har jag känt hur det böljar till i magen, som att den vänder och vrider på sej där inne.. så mysigt!!

jag anser att så fort du känner nått som du ALDRIG har kännt inann och som inte påminner om nått annat - då ÄR det bebisen!
    (¯`°?.¸♥ Gravid i v.19♥¸.?°´¯)
  • Lalalong

Jag har aldrig fattat det där med bubblor som spricker eller en fisk som slår med fenan.
    Jag tyckte det kändes som sånna muskelryckningar som man kan få i ögonlocken. Fast inne i magen då.
    Sen när det blev lite mer riktiga sparkar så kändes det som en elektrisk stöt typ... som man får av statisk elektricitet. Fast inte riktigt lika obehaglig.
    Sen när det blev ännu mer riktigt så kändes det narturligtvis mest som att där var något inne i magen som sparkade

Svar på tråden Bra beskrivning av hur tidiga fosterrörelser kan kännas efterlyses!!!!