• Jenniiz

Mat Med Äpplen I??

Nu snart kan man ju börja plocka äppen...
    Men kom då på att jag inte har en enda maträtt med äpplen,
    skulle vara gott att göra annat än just äppelpaj/kaka.

Har du något gott som du vill dela med dej av?!?!

• Svar på tråden Mat Med Äpplen I??
  • loveelin

Jag brukar ha äpplen i min tonfisksallad. Jättegott=) Sen kan man ju steka äpplen i smör, farinsocker och kanel och servera med lite glass.

• Midsommarafton 77

Kassler och äpplen går bra ihop.

Hemgjort äppelmos är ju också gott till fläskkött.

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
  • vera82

Ugnspannkaka med äpple och kanel.Är iofs kanske lite efterrätt liknande.

• Perry the Platypus

Det är väldigt gott att lägga äppelbitar i köttgrytor.

♥ (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ Candalapeia. ♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯) ♥
  • Ylle

en gammal hederlig ungsbakad falukorv med äpple och ost i skårorna... mmmm...

• Zanna1983

Orientalisk räkgryta:

4 port

500g skalade räkor
    1 rött äpple (royal gala)
    1 röd paprika
    1 gul paprika
    200g blekselleri
    200g purjolök
    1 gul lök
    curry, salt, peppar
    ½dl sweetchilisås
    3 dl creme fraiche
    1 dl grädde

Hacka alla grönsaker i önskad storlek, bryn tillsammans med lite matfett och curry. Tillsätt mjölkprodukterna och chilisåserna, salta och peppra efter smak. Lägg i räkorna precis innan servering så de inte blir sega. Ris eller pasta passar utmärkt till den här rätten!

• Redsun

Potatissallad med creme fraich/gräddfil och lök, äpple och salta oliver i är supergott.

Äpplemos är superlätt att göra själv: skala, kärna ur och skär i bitar, koka upp med lite vatten i botten, tillsätt socker så att det smakar bra (själv gillar jag syrligt mos), lite citron för att bevara färgen, mixa till önskad mushiness och frys in.

• MaryD

Gör Tinas timjanjärpar!!! Den är himmelskt god!

• Champagne

Kanelkryddad hjort & äppelgryta

4 pers.
    800 g grytbitar av hjort
    2 dl koncentrerad äppeljuice
    4 dl vatten
    4 dl grädde
    1 tsk kanel
    1 st gul lök
    1 ½ äpple
    salt & peppar
    1 msk potatismjöl

Bryn grytbitarna i en het panna, salta & peppra något.
    Lägg köttet i en gryta med äppeljuice, vatten & kanel.
    Koka under lock på medelstark värme i 40 min. Häll i grädden & koka ytterligare 15 minuter, utan lock den här gången. Skala och klyfta löken och äpplet, bryn i het panna.
    Lägg ner i grytan & koka i 10 minuter. Rör ut potatismjölet med lite vatten och red av grytan.
    Smaka av med salt & nymald vitpeppar.

Servera med kokt potatis och kokta morötter.

• Jenniiz

Vad mycket gott det finns...
    Själv så hittade jag denna när jag surfade runt lite:

Söderhavskyckling
    TillagningDenna kyckling är precis så spännande och exotisk som namnet antyder. Rätten kan förberedas på morgonen i god tid, förvaras kallt och sedan bara sättas i ugnen ungefär ½ timme innan gästerna anländer. Tid för tillagning: ca 1½ tim, varav ca 35 min i ugnen. Ugnsvärme: 200°.

Det här behövs för 8 portioner:
    2 kycklingar á 1 kg
    3 msk vetemjöl
    2 tsk salt
    1 msk curry
    smör eller margarin
    1 rött äpple

Currysås:
    1 stor gul lök
    10 skivor bacon
    1-2 msk curry
    2 msk vetemjöl
    1 stort syrligt äpple
    2 msk tomatpuré
    3 dl buljong
    1 burk ananas i tärningar, 175g

Gör så här:
    1. Börja med såsen så att den är klar, när rätten skall sättas in i ugnen.
    Skala löken, hacka den. Skär baconet i strimlor. Fräs upp alltsammans ett par minuter. Strö över curry och låt den fräsa med ett ögonblick. Blanda i mjölet och tomatpurén. Tillsätt buljongen och ananasspadet och låt allt sakta koka ca 10 min. Smaksätt med salt och lägg i ananastärningarna.

2. Dela kycklingen i postionsbitar. Blanda mjöl, salt och cyrry i en plastpåse. Lägg i några kycklingbitar åt gången i påsen, skaka den så att mjölet kommer runt om. Fortsätt med resten av kycklingbitarna.

3. Bryn kycklingbitarna i matfett och lägg efter hand över dem på ett ugnsäkert fat. Häll currysåsen över.

4. Grädda rätten i ugn vid 200° i ca 35 min. Garnera fatet med små äppelskivor och servera rätten med kokt ris. 

• Mollymajs

Vanlig enkel curry sås blir 1000 gånger godare med rivet äpple i. Så här gör vi :
    Smält lite fett i en kastrull, lägg i curry o fräs det en liten stund (inte för länge) Lägg i rivna äpplen. Salta o peppra. Häll på mjölk eller grädde o låt koka ihop. Red till önskad konsistens.

Riktgt gott till alla kyckling med ris

En annan god sak är att Koka ris. Sen fräsa tärningar av äpple med lite fett o cyrry. Blanda i cremefraiche o vänd ner riset. Gott som det är eller till Kyckling eller annat kött.

• loveelin

Äppletzatziki är gott. Byt helt enkelt ut gurkan mot äpple=) Gott till kött.

• Gul13

Äpple och curry går väldigt bra ihop.

Annars kan man ju spara äpple ganska länge, svalt och mörkt. Behandla dem försiktigt. Då håller de längre.

Svar på tråden Mat Med Äpplen I??