• Silverkatten06

Lika eller olika presenter till tvillingar?

Vi ska på barnkalas hos ett par tvillingar, en pojke och en flicka som fyller 2. Funderar nu på hur man ska göra med presenterna så att det blir rätt?

- Köpa 2 exakt likadana presenter vilket kanske känns lite onödigt eftersom de troligtvis har det mesta tillsammans ändå?

- Köpa 2 nästan lika presenter (tex 2 pussel med olika motiv eller 2 olika böcker) med risk att de blir avundsjuka om den ena anses vara finare?

-Köpa 2 helt olika presenter eftersom de är olika individer men med risk att de blir avundsjuka om den ena presenten visar sig vara mer poppis?

Vad tycker ni tvillingföräldrar? Hur skulle ni vilja att vi gjorde om det gällde era barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-13 14:20
    Kom på ett alternativ till:

Kan man köpa en gemensam present? Tänkte om man köpte nåt lite dyrare som de kan leka med tillsammans? Känns lite elakt att de inte ska få varsitt paket, men å andra sidan kan de ju då få en finare sak...

• Svar på tråden Lika eller olika presenter till tvillingar?
  • Silverkatten06

Ingen som har en åsikt?

• LottaRos

2 nästan lika eller två olika - inte likadana!

Mina killar har faktistk sällan bråkat när de fått nästan lika eller olika saker, däremot har de kunnat bråka om två likadana saker...
    Men de har bara brytt sig om mitt o ditt första timmen eller så, sen leker de med alla saker tillsammans - såvida det inte är något som blivit alldeles särskilt älskat som tex ett speciellt gosedjur.

Hur tänker försäldrarna?
    Har de mycket flickgrejer och pojkgrejer?
    Eller könsneutrala leksaker?

För annars är det ju lätt att köpa nåt flickigt till flickan o nåt pojkigt till pojken.
    Men de kommer ändå att leka med varandras grejer och troligen bråka om dem med!

• Tettan

Mina grabbar är 2,5 år, och de har oftast fått nästan likadana saker. Varsina bilar av ungefär samma storlek etc. De är helt enkelt för små ännu för att känna avundsjuka. Varför ska man det? Man har ju ändå allt tillsammans. Inte minns jag nu vem som fick vilken bil, eller vem som fick vilken pekbok. De är ju sönder lekta av dem båda två efter ett tag.

Lite finare saker, som minnessaker spelar väl ingen större roll, dessa håller jag isär till de blir större.

• DKNY1

Jag skulle säga 2 nästan lika; men inte ett pussel med blommor till flickan och ett med dödskallar till pojken... försök att tänka utanför de köns-stereotypa rollerna.

• dubbelmamma

Hos oss är det risk för världskrig om de får olika!

Alt 2 funkar, dvs två böcker men inte samma bok. Däremot skulle jag inte köpa två nästan lika bilar - då köper jag exakt lika.

• Längtar78

Jag har en pojke och en flicka på 20 mån och de har fått både lika och olika saker i presenter/julklappar. Vissa saker såsåm leksulky, bobycar etc bara MÅSTE det finnas två av men övrigt som böcker, mjukisdjur, leksaker etc är det roligare när de får olika. De leker ändå alltid med varandras saker utan problem.

Jag rekommenderar nästan olika eller helt olika så kan föräldrarna i så fall köpa till OM det skulle uppstå problem. Vi har gjort så när något blivit extra älskat, eller så har vi plockat undan just det ett tag. När vi sedan tar fram det igen efter ett tag är bråket glömt

Play-Do lera, leksakssulky (dockstorlek), böcker brukar funka bra till 2-åringar.

• Silverkatten06

Tack för era svar! Lutar åt att det blir två nästan lika presenter.

Men nu kom jag på ett alternativ till:

Kan man köpa en gemensam present? Tänkte om man köpte nåt lite dyrare som de kan leka med tillsammans? Känns lite elakt att de inte ska få varsitt paket, men å andra sidan kan de ju då få en finare sak...

• trollmor 4

Tänkte precis föreslå en gemensam present som dom kan leka med tillsamman  :)Om varsitt så skulle jag föreslå olika, fast kanske ngt liknande...alt varsitt pkt, fast pkt hör ihop...

• trollmor 4
    Svar på #4
    eller ett pussel med blommor till pojken o döskallar till flickan :) :)
  • Sunset 79

2 olika.de är ju två individer,inte en.man behöver inte ha samma baraför man är twins

• LottaRos

Klart man kan köpa något gemensamt om man köper nån dyrare grej! Vissa grejer behövs ju bara en av som tex sånt där Fisher Price torn man stoppar bollar i (mina pojkars favvoleksak från 1-3 år typ!), spis, kök, bilgarage i våningar, etc etc.

• Amadea

Jag röstar för liknande presenter men lite olika.
    T.ex 2 dockor eller 2 bilar. Varför ska tjejen få docka & killen bil
    Min dotter vill ha båda
    Mina små tvilling tjejer får ibland lika & ibland olika eller liknade presenter Allt uppskattas

• jen bossman

man kan ju köpa en gemensam present. men då kanske det blir bråk om vem som ska få öppna paketet...

• Puff Mummy

Jag har en pojke och flicka på drygt två år och just nu är det MYCKET tjafs om "mitt och ditt". Det funkar att de får helt olika saker, men oftast då när det är riktigt könsstereotypa saker som t.ex. dockbarnvagn och verktygslåda. Det kan dock bli svårt om en får en superkul stor sak som blinkar och låter, medan den andra får en liten omålad träsak som man hänger upp på väggen typ.

Bäst (dvs minst bråk) funkar det om de får samma typ av sak men lite olika. Som böcker i samma serie eller pussel med olika motiv. Att de får en gemensam sak funkar också bra (det kommer säkert att blir slagsmål om den så småningom, men i och med att det är kalas så får de ju en massa annat också).

Om ni ger dem varsin sak kan ni ju kolla med föräldrarna hur ni ska ge dem (spelar ingen roll om ni redan har skrivit något på kortet - ungarna kan ju inte läsa). Vi brukar numera presentera sådana presenter som "BÅDE Lisas och Pelles". För annars riskerar de att fastna i att NallePuh-pusslet bara är den enes och Ior-pusslet bara den andres, och då blir allt så krångligt, särskilt om de senare kommer på att ett pussel är lite roligare än det andra.

• trollbuset

Min bror har tvillingar, och nu har jag själv tvillingar.
    Ibland har jag köpt en dyrare sak, t ex DVD-film, och en "billigare" sak, typ pussel, bok etc.
    Barn som är så små har ju inte känsla för det där med vad saker kostar. Så får båda öppna varsin present.

Själv skulle jag nu uppskatta olika saker eller nästan lika saker. Kan också vara ett pussel och en bok t ex. Men inte kläder till en och leksak till den andre.
    Och om barnen skulle få saker som är olika värda skulle i alla fall jag inte bry mig om.

• uniMog

köp något som de kan leka med tillsammans men som ändå kan bli två paket

exempelvis vanligt duplo i 2 kartonger
    varsin maskerardräkt i samma stil (dvs inte prinsessa kontra pirat)
    2 böcker i samma serie
    2 ljudböcker/saga på cd
    play doh - lera och tillbehör i 2 paket

the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
Svar på tråden Lika eller olika presenter till tvillingar?