• Zazla

Hur reste man förr i tiden? Hjälp med att söka på nätet...

Skulle behöva veta hur vanligt det var att arbetarklasskvinnor reste för nöjes skull i mitten av 1900-talet men har nada koll på vad jag ska söka på. Har provat allt möjligt men hittar ingenting. I värsta fall går det bra med hur svenskar har rest utomlands under 1900-talet. Någon slags statistik måste det väl finnas, eller hur ? Någon sysslolös som känner sig manad att hjälpa mig?

• Svar på tråden Hur reste man förr i tiden? Hjälp med att söka på nätet...
  • Zazla

jo jag vet att det är en svår och kanske ointressant fråga men jag puffar lite försiktigt

• Nyfiken gul

ring o hör med någon resebyrå kanske?

Eller statistiska centralbyrån?

• Lilith74

Husmorssemester var ett begrepp som etaberades på 50-talet tror jag, det kan du nog söka på. Titta också på Ellen Key och hennes "Strand" vid Vättern som var ett semesterhem för arbetarkvinnor. Tänker också på Fogelstadsskolan med en som hette Hermelin i efternamn som var rektor, det var som en kursgård dit arbetarkvinnor (och andra också) fick komma och utveckla sig som människor.

Vad ska du ha det till? Jag kanske kan komma på mer, har läst mycket kvinnohistoria.

• Zazla

Det är en tenta i socioligi. Jag håller på att göra ett sociokulturell analys av en intervju med en tant som är 84 år. Jag reagerade på att hon reste väldigt mycket mellan 40 och 70-talet. Jag antog att det inte var så vanligt och därför väldigt intressant för min analys. Men jag har ju inget stöd för att det inte var vanligt och det är väl det jag behöver hjälp med. Hon var väldigt politiskt engagerad, speciellt i socaildemokraternas kvinnoklubb och hon reste mest för att studera andra kulturer (alltså inte för att sola/bada/festa) Hon var bland annat i Ryssland på 70-talet vilket hon pratade väldigt engagerat om. Jättetacksam för hjälp/insperation. Det står lite still här

• Lilith74

Hm, turistresorna till tex Kanarieöarna började ngn gång på 60-talet tror jag. Sällskapsresor hette det i början och BLEV vanligt. Bland vänsterpolitiskt engagerade tror jag att man reste något mer, till kommunisternas partiskola Bad Doberan i Östtyskland, till fredslägret i Berlin 1951, till Spanien och kriget där under 30-talet.

Svårt kanske att hitta resestatistik för 40-70-talen. Tror att resandet stod ganska still under kriget. I överklassen reste man tex till Paris, Venedig och Alperna tidigt, redan runt 1910. Men det är ju också turistresor.

Alltså, politiska resor vs Turism.

• Zazla

Har kollat i en bok jag har som heter Det sociala landskapet. Där står det såhär: I början av 60-talet gjordes omkring 250 000 charterresor per år. Antalet ökade ända fram till 1978 och var då uppe i 2,5 miljoner. Men det är också allt. Ingenting om hur vanligt det var för arbetarklassen och speciellt kvinnor att resa mycket. Att medel och överklassen reste mer kan jag ju räkna ju själv. Gah, varför finns det inte statistik på allt? Jag får helt enkelt skriva att jag antar. Tack för hjälpen iallafall. Det där om att vänsterpolitiskt engagerade reste till krigsdrabbade länder kan jag ju ta upp. Har du någon källa på det så vore det jättesnällt.

• Lilith74

"De svenska maoisterna" (bok där det står om Bad Doberan)
    Folket i Bild/Kulturfront nr 5 eller 6-2001 handlade jättemycket om fredslägret i Berlin
    Spanska inbördeskriget borde du kunna hitta massor på... Sök på "Spanienfrivilliga"
    Folk reste också med Röda korset till Tyskland, eller Bizonien som det hette 1945, och hjälpte till med återuppbyggnad. Det kan du nog få info från Röda Korset om.

Lycka till, berätta hur det går!

Svar på tråden Hur reste man förr i tiden? Hjälp med att söka på nätet...