• Camilla R

Måla/renovera furutrappan

Ni som målat/renoverat era inomhustrappor: VILKEN färg använde ni?? Blankhet, hur många strykningar?? Pensel/roller? Har ni gjort något speciellt på själva trappstegen för att göra dem mindre hala?

• Svar på tråden Måla/renovera furutrappan
  • Vaniljdröm

Hej Camilla!

Jag har provat några olika färger men håller "Jotun Lady" som en klar favorit. Den täcker bra och torkar snabbt (vattenbas).
    Använd en pensel med syntetborst till vattenbaserad färg så blir det fint. Tror inte riktigt på roller.
    Jag körde med en halvblank (40) färg. Lätt att torka av och inte hal alls.
    Inboxa mig om du undrar över något mer!

vaniljdrom.blogspot.com/search/label/Renovering

• J0SSAN

Hej,
    Jag målade om våran brunlaserad trappa förra hösten. Jag använde en vattenbaserad grundfärg och sedan en oljebaserad lackfärg. En strykning av den första och två med den andra. Lackfärgen var samma som ovannämda - lady halvblank - men som sagt oljebaserad då den flyter ut mycket bättre och inte torkar så fort. Har man stora ytor att måla och många skrymslen tycker jag det är en fördel att kunna efterdra färgen för att släta ut och det går inte med den vattenbaserade. Jag hade dessutom en brytning, 0502-y eller eggvit, vilket blev väldigt snyggt.

Det låg redan parkettgolv på själva stegen så där slapp jag måla. Skall man måla själva stegen skall man nog fundera på hur mycket slitage man har, hund, 3 barn osv. En golvfärg håller bättre än en lackfärg men är lite rinnigare att måla med.

Vill man ha halkskydd kan man blanda i Halkanix-pulver i färgen. Då målar man först klart allt och sedan tejpar man så man får en lämplig rektangel längst fram på steget och så målar man denna med lackfärg-pulverblandningen. Det blir ju en lite skrovlig yta där då så jag kan tänka mig att det kommer fastna skit där....

Är trappan obehandlad kanske du behöver behandla kvistarna med kvistlack? är den lackad bör du matta ytan med slippapper och använda en häftgrund - finns både vatten-och oljebaserat.

Lycka till!
    Det blir så otroligt snyggt efteråt!

• principisessan

håller som bäst på med att renovera vår fula furutrapp, har hittills slitit som ett djur med att få bort den hemska nålfiltsmattan på trappstegen, slitit loss en planka som satt under varje trappsteg som är ful oh helt meningslös, och slipat bort allt klister som satt kvar samt kanten som var runtom så att mattan låg i en fördjupning. Har tvättat allt med ammoniaktvätt för att slippa slipa så förbannat och har slipat mest på de ytor som slits mycket, dvs räcke och trappsteg.
    Ska sätta igång med grundfärg nu snart och därefter med vattenbaserad antikvit lackfärg.
    Kommer måla allt med pensel, tycker inte det blir så snyggt med roller på snickerier.
    Ang. vilket färgmärke vi kommer använda återstår att se, så långt har jag inte kommit än

• EEJ

Jag ser att de flesta valt att måla även trappstegen vita. SJälv har jag funderat på att lägga ekgolv på själva trappsteget men måla trappen vit. Någon som har en fin bild påd et måntro? Idag ligger det två lager med plastmatta på trappen, undrar hur det kanse ut under. Vad har ni för underlag från början ni som målat vitt.Kul att se att alla trappor som visas här ovan är av samma "sort" som vår trapp. Alla andra bilder jag sett visar nästan bara svingformadee trappor,

• EEJ

Mysiga Mamman skrev 2008-08-11 21:14:36 följande:

sök på Step-kit!
    Vart?
  • Mysiga Mamman
    EEJ skrev 2008-08-12 16:07:08 följande:
    Mysiga Mamman skrev 2008-08-11 21:14:36 följande:
    Vart?
    på Google. Har ett par kompisar som gjorde om trappen med stepkit, blev jättebra!
Svar på tråden Måla/renovera furutrappan