• Guldskimmer

Boktips- á la Utvandrarna, Raskens, Huset på prärien, Jane Eyre..

Tjenare alla bokmalar! Här får ni en utmaning =)

Jag gillar böcker som handlar om folk förr i tiden, typ 1800-talet. Har slukat alla Huset på prärien-böckerna (flera gånger, även i vuxen ålder ), Anne på Grönkulla, Rasken, Utvandrarna, Janette Oke-serierna, Jane Eyre..ja alla sånna böcker.

Nu hittar jag inga flera Letar efter liknande.

Tips tack!

• Svar på tråden Boktips- á la Utvandrarna, Raskens, Huset på prärien, Jane Eyre..
  • Nyfiken gul

Böcker av Jane Austen?

Sen har du ju svenska författarna som skrivit herrgårdsromaner..... Anna Sparre tex....

Elsie Rydsjö är en annan....

• varfördåför

när mor giftersig av moa martinsson

• Bast

En av mina favvoböcker handlar om "förr i tiden", men ännu tidigare: 1100-talet.
    Det är "Svärdet och spiran" av Ken Follet. Den kan även vara uppdelad i två delar och heter då: "Maktens skördar" och "Stormarnas tid". Handlar om 1100-talets england, flera olika öden som länkas samman kring ett katedralbygge. Mycket läsvärd!

En annan bok som jag tycker är himla bra är : "Påven Johanna" av Donna Woolfolk. Det är en histoisk roman, men jag minns inte hur långt tillbaka den utspelar sig. Den var iallafall en sådan roman som det var svårt att lägga ifrån sig!

• Elsis

Ja Jane Austen kommer du att gilla om du inte redan läst hennes böcker. George Eliot och Elizabeth Gaskell, samt andra engelska klassiker är säkert också något för dig.

• KAH

Jag har inte läst Janette Oke-serierna och inte Jane Eyre, men dom andra kan jag skriva under på. Särskilt Raskens och Utvandrarna, jag bara äääälskar Moberg Förrädarland är en annan Moberg-favorit, fast det är iofs senmedeltiden och inte 1800-talet.
    Bra är den i alla fall

• NovaAlexandra

Madame Bovary är lite som Jane Austen och jättebra. Mor gifter sig som xylifon säger, den är bra! Stolthet och fördom är bra av Jane Austen

• varfördåför

david copperfild av charles dickens

• Pistou

I den franska litteraturen finns det många romaner som du säkert skulle gilla. Jag kan rekommendera "Bel-Ami" av Guy de Maupassant - den är underhållande och lättläst! En annan fransk roman är Therese Raquin av Emile Zola - den är medryckande och man sträckläser den gärna.

Bonne lecture!

• Guldskimmer

Åh vad glad jag blev nu, så många som redan svarat och tipsat mig!! I morgon blir det raka vägen till biblioteket :)

Mera mera!!

• NovaAlexandra

Den absolut bästa En herrgårdssägen! Den kanske låter trist för att det är Selma Lagerlöf som skrivit den men den är underbar och romantisk och mystisk! Du kommer inte att ångra dig!

Svar på tråden Boktips- á la Utvandrarna, Raskens, Huset på prärien, Jane Eyre..