• Cheera

Slog munnen ikväll.

Vet inte vart jag ska lägga denna, han är ju inte sjuk direkt.

Sonen på 9 månader klättar på allt och sitter inte still 1 minut ens.
    Han var supertrött så jag gick för att göra välling. Han efter.
    När jag står och gör ren dinappen så är han på väg att klättra upp mot kökslådorna. Vi har stora runda knoppar. Trött som han var vinglar han till och slår i den nedersta knoppen rätt i munnen. Blodet forsar och sonen skriker (såklart).
    Tvättar av honom och ger han vatten för att skölja ur munnen. Ser efter ett bra tag då blödningen gett med sig lite att det blöder vid den där strängen under överläppen. Fläskläpp fick han givetvis, stackarn.

Är det något man ska tänka på nu? Han har inga tänder uppe ännu men dom är ju på gång....ska man ringa tandläkaren eller försäkringsbolaget? (Tänkte på utifall tänderna fått sig en smäll och det kommer att visa sig i framtiden).

• Svar på tråden Slog munnen ikväll.
  • AngelicaF

Det är nog ingen fara.

• frulan

Man ska ringa tandläkaren i alla fall, det vet jag (sa min BVC-tant) ifall det blir strul sen när tänderna kommer.

Stackars lille killen!

• KajsaLiza

Ring till sjukvårdsrådgivningen. Brukar kännas bra för sin egen skull. Tror inte att det är någon fara.
    Lycka till!

• Strözzel

Det är bra att ringa till försäkringsbolaget och upplysa vad som hänt om det händer något senare med tänderna.

• 3smågrisar

min son slog av den strängen när han var 7 månader, jag åkte till sjukhuset och dom sa att det läker jättebra av sig självt!

jag behövde inte oroa mig för tänderna heller sa dom!!
    jag tror att det krävs ganska mycket för att tänderna ska påverkas.

• Cheera
    KajsaLiza skrev 2008-08-11 20:06:19 följande:
    Ring till sjukvårdsrådgivningen. Brukar kännas bra för sin egen skull. Tror inte att det är någon fara.Lycka till!
    Vad ska dom kunna göra? Hade blödningen fortsatt så hade jag ringt men allt gick ju bra ändå
  • Cheera
    3smågrisar skrev 2008-08-11 20:10:41 följande:
    min son slog av den strängen när han var 7 månader, jag åkte till sjukhuset och dom sa att det läker jättebra av sig självt!jag behövde inte oroa mig för tänderna heller sa dom!! jag tror att det krävs ganska mycket för att tänderna ska påverkas.
    Ja...dom brukar ju inte sy i munnen, saliven hjälper ju till att hålla rent och läka fint.
    Men han borde ju ha slagit i tandköttet, knopparna är ju stora, går ju inte in under läppen precis.
  • Cheera
    3smågrisar skrev 2008-08-11 20:10:41 följande:
    min son slog av den strängen när han var 7 månader, jag åkte till sjukhuset och dom sa att det läker jättebra av sig självt!jag behövde inte oroa mig för tänderna heller sa dom!! jag tror att det krävs ganska mycket för att tänderna ska påverkas.
    Ja...dom brukar ju inte sy i munnen, saliven hjälper ju till att hålla rent och läka fint.
    Men han borde ju ha slagit i tandköttet, knopparna är ju stora, går ju inte in under läppen precis.
  • Cheera
    frulan skrev 2008-08-11 20:05:42 följande:
    Man ska ringa tandläkaren i alla fall, det vet jag (sa min BVC-tant) ifall det blir strul sen när tänderna kommer.Stackars lille killen!
    [/citat]
    Strözzel skrev 2008-08-11 20:07:34 följande:
    [citat]
    Det är bra att ringa till försäkringsbolaget och upplysa vad som hänt om det händer något senare med tänderna.
    Om man inte har nån tandläkare direkt, är det bara och välja en? Jag har privat men funder på om inte barnen ska få gå till folktanvården....ska man ringa dit då?

Kanske man ska ringa båda?
  • Atjo

Min dotter slog sig på samma sätt när hon var runt 2 år. Det blöder ju rätt bra och jag ringde Sjukvårdsupplysningen för att höra vad jag skulle göra och rådet jag fick var "isglass". De tyckte inte jag skulle åka till akuten och sätta mig där för man blir hemskickad direkt. Såret läker på några dagar och vår dotter har inga som helst men två år senare.

• Cheera
    Atjo skrev 2008-08-11 20:26:56 följande:
    Min dotter slog sig på samma sätt när hon var runt 2 år. Det blöder ju rätt bra och jag ringde Sjukvårdsupplysningen för att höra vad jag skulle göra och rådet jag fick var "isglass". De tyckte inte jag skulle åka till akuten och sätta mig där för man blir hemskickad direkt. Såret läker på några dagar och vår dotter har inga som helst men två år senare.
    ok...så jag tänkte också.
  • frulan

Vet inte vilken tandläkare man skulle ringa men man skulle få det nedtecknat/anmält så att det fanns dokumenterat för framtiden

Cheera skrev 2008-08-11 20:17:16 följande:
    Om man inte har nån tandläkare direkt, är det bara och välja en? Jag har privat men funder på om inte barnen ska få gå till folktanvården....ska man ringa dit då? Kanske man ska ringa båda?
  • Freiya

våran tjej ramlade när hon va nästan 2 år och slog i munnen och den där strängen under överläppen gick av och hon va jättesvullen.
    jag ringde sjukvårdsupplysningen och det var ingen fara med strängen, men man ska också, som några skrev innan, få det dokumenterat hos tandläkaren!
    det kan ta låång tid innan det syns något, det kanske inte ens syns på mjölktänderna, utan det kan komma på de permanenta tänderna sen.
    vi va iaf hos tandläkaren och fick en bakteriedödande gel att ha på framtänderna i en vecka eftersom vi ju inte kunde borsta hennes tänder när hon var så svullen och trasig där framme. bakterierna gör ju att det läker sämre och långsammare.
    det tog ca 4-5 dagar innan svullnaden gick ner.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • hjärnsläpp

Tipsar inför framtida munskador, låt barnet dricka mjölk det gör att det slutar blöda fort!

• AngelicaF
    hjärnsläpp skrev 2008-08-11 21:52:12 följande:
    Tipsar inför framtida munskador, låt barnet dricka mjölk det gör att det slutar blöda fort!
    Min dotter snubblade över dammsugaren i förrgår och hon började blöda på båda sidorna av tungan.. hon bet sig.. men hon fick ett glas mjölk så det gick över på 4 sekunder.. det var dock andra gångern så man är erfaren
  • Cheera

Tackar för alla svar. Imorse var det dotterns tur.
    Hon hällde ut vattenglaset på golvet och fast man sa åt henne att inte gå där så skulle hon prompt springa igenom pölen. Slog på en vurpa och fick v-rumsbordet rakt i munnen! Blödde inte lika mycket som sonen dock. Mina barn verkar göra allt hand i hand....suck.

Sonens fläskläpp är borta! Går det verkligen över så fort??
    Usch...tror mina barn är mer blå än hudfärgade
    Svärmor tröstar iaf med att barnens pappa var exakt lika. Nu om det är någon tröst...känns inte så mycket bättre iaf.

Svar på tråden Slog munnen ikväll.