Ni som har blivit diagnostiserade med laktosintolerans i vuxen ålder - vilka var era symptom och hur fick ni diagnosen?
... jaa... hur såg symptomen ut, hur gick det till när ni fick diagnosen, och hur mycket mjölk/laktos kan ni äta nu?
... jaa... hur såg symptomen ut, hur gick det till när ni fick diagnosen, och hur mycket mjölk/laktos kan ni äta nu?
Hej hej
För min del började det för 3 år sedan med illamående, mättnadskänsla alt känsla av att vara "full" i magen.
Båda mina barn åt vid denna tidpunkt helt mjölkfritt, började känna igen symtomen och bestämde mig för att testa äta helt mjölkfritt, när jag gjort detta under ca 1 veckas tid insåg jag hur man "ska" må igentligen, jag har aldrig upplevt att jag mått dåligt eller att magen betett sig konstigt men nu i efterhand inser jag att man ska inte vara dålig i magen i tid och otid, vakna på natten och ha magknip och slutligen behöva uppsöka toan mitt i natten.
Jag började lite smått att börja testa ost för det hade jag verkligen saknat, tog det sakta, sen ökade jag lite till och övergick till slut till helt laktosfritt, låglaktos har aldrig funkat, minsta lilla chokladbit gör sig ganska fort påmind genom akut toabesök mao jag är känslig och akn inte synda/fuska nästan alls
Men ajg kanske oxå ska tillägga att ajg inte har nån diagnos men ajg ahr gjort en sk laktosbelastning men den gav inget utslag, dock är magen säker på vad den inte tycker om så diagnosen är för mig inte nödvändig, konsekvenserna räcker gott och väl för mig för att hålla mig till laktosfritt
Håller ingen läkare med dig och din diagnos då? Min svärmor bara suckade när jag sade att jag trodde mig ha laktosintolerans. Det skulle sitta fint med en läkares ord... (OM det nu är det, OM diarréerna nu avtar när jag slutar med mjölk...!)
Jag var väldigt uppblåst och gasig, omväxlande stenhård och lös i magen. Ofta magknip i klass med förlossningsvärkar i smärtgrad, ibland kräkningar.
Jag gjorde också en laktosbelastning som gav "ett visst utslag". På inrådan från dietist gjorde jag sedan som så att jag åt helt mjölkfritt under 14 dagar och då var det noll-tolerans mot alla mjölkprodukter. Insåg redan efter ett par dagar hur man SKULLE må egentligen och fattade då också hur mycket problem jag egentligen haft... Introducerade sedan först mjölkprotein långsamt och det gick bra men så fort jag la till mjölksocker så går det "åt pipsvängen".
Många får ökade problem om de äter mjölk i samband med andra kolhydrater men det låter märkligt att dina problem skulle vara annorlunda i samband med choklad än med flingor...
Jag har idag laktas-tabletter som underlättar när man är bortbjuden eller är på restaurang, det fungerar bra, äter i övrigt laktosfritt. Mina besvär har minskat något efter graviditeten, nu kan jag faktiskt äta en kanelbulle
Många läkare idag säger faktiskt att man ska utesluta för att se om det blir bättre först eftersom en laktosbelastning ofta inte ger en rättvisande bild.
Tänk på att ju magrare produkt, desto mer laktos
hoppar in här.. då jag smått börjar tro att mitt magproblem också beror på laktosintolerans. Kan det vara så att man blir sämre av vissa produkter? Efter jag ätit viss glass får jag väldiga magknip och måste på toa.. Har försökt att prova vara laktosfri i en vecka eller två.. men det har bara funkat i några dagar då jag älskar mjölk och yoghurt =/
Det är tyvärr laktos som bindemedel i rätt mycket medicin. Fråga din barnmorska om du kan få en annan sort.
Ska man verkligen se resultat måste man köra 100% det innebär att lusläsa alla innehållsförteckningar och veta att även "vassle" är mjölk (ren laktos i princip) - det finns även ett antal andra beteckningar som betyder att produkten innehåller mjölk.
Här finns massor av information:
(klicka på faktabank - speciella koster - laktos... för att få mer artiklar.
Allt detta betyder "mjölk" i en innehållsförteckning.
Gräddpulver, Kasein, Kaseinat, Kvarg, Kärnmjölkspulver, Laktos/mjölksocker, Natriumkaseinat, Ostpulver, Skummjölk, Skummjölkspulver, Smör, Torrmjölkspulver, Vassle, Vasslepulver.
Japp.