• Anonym (dotter)

Min mamma är så ensam

Hejhej alla härliga forummänniskor!
    Ja, som rubriken antyder, jag har en mamma som är ensam.
    Hon och min pappa skilde sig för över 20 år sedan och därefter har hon haft ett rätt så ohälsosamt förhållande med en annan man under drygt tio år. Det förållande var alltid struligt och har sänkt hennes självkänsla mycket. Sedan det förhållandet tog slut (det har varit lite till och från med den saken dock) har hon varit ensam. Trots att hon är social och ser mycket bra ut har knappt några vänner (jag antar att det är självkänslan som spökar) och jag är så orolig för att hon kommer att förbli ensam.

Än så länge bor min lillebror hemma, men han börjar bli mogen för att flytta hemifrån och jag märker på min mamma att detta är jobbigt för henne.

Jag ska dessutom resa bort över jul och det gör så himla ont i mig att veta att hon kommer vara ensam med lillebror på jul och förmodligen helt ensam på nyår (vi har nästan ingen släkt kvar i livet). Hon som är så himla fin och bra!

Jag önskar så mycket att min mamma skulle kunna träffa någon som bryr sig om henne och som hon skulle kunna bli lycklig med. Men hur?! Det är ju inte som om charmiga lediga män står på rad liksom. Och dessutom kan jag ju inte leka matchmaker till min mamma... jag menar, det skulle ju kännas lite konstigt.

Finns det någon som förstår hur jag känner? Finns det någon som har nåt råd?

• Svar på tråden Min mamma är så ensam
  • kate79

Ja, jag kan förstå hur du känner men samtidigt är det din mamma som måste ta tag i sitt eget liv, tyvärr kan ingen göra det åt henne.

Däremot kan du ju föreslå att hon går en kurs eller liknande så hon kommer iväg och träffar folk, behöver kanske inte tvunget vara av manligt kön?

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Anonym

Oj, jag känner igen det där så väl, fast i mitt fall är det svärmor det handlar om. Hon skilde sig från min sambos pappa för cirka 12 år sen, och har sedan dess gått in och ut ur olika förhållanden...alkoholister, våldsamma och allmänt dåliga män. Nu är hon singel igen och har flyttat till en ort ganska nära oss. Hon är världens snällaste...kanske lite för snäll, och daltar väldigt mycket med alla omkring sig. Tänker aldrig på sig själv och sätter alla andra i första rummet. Hennes självförtroende är inte det bästa, och hon måste alltid se till att hon gör nån nytta...kan aldrig slappna av och bara vara.

• Anonym

Förstår dig också. Min mamma blev änka för 14 år sedan och har varit ensam sedan dess. Hon har många vänner och mycket att pyssla med, så jag är inte orolig för det, men det skulle vara så himla kul och tryggt om hon träffade en livspartner att bli gammal med, kunna vara hemma o slappa med och resa tillsammans med etc.

• Anonym (dotter)

Ja... jag antar att det finns många människor som känner sig ensamma fastän de inte alls behöver vara det! Tänk om alla dessa kunde träffas och bli vänner och stötta varandra istället! =)

Det blir ju lätt så att man blir utanför när man är singel, men är i en ålder då de flesta andra lever i par. Man blir till exempel inte bjuden på parmiddagarna eller alla de där andra sammankomsterna då man brukar komma i par... Och hur ska man träffa nån då? Man kan ju inte direkt börja ragga på krogen om man nu inte är bekväm med det!

Kate79: Ja jag har tänkt på det. Att hon kanske borde börja prata med nån, jobba på sig själv och "hitta sig själv" igen. Det är ju kanske där man borde börja. Men samtidigt är det svårt för min mamma att ta in det. Och jag förstår henne på ett sätt.

• kate79

En på mitt jobb berättade idag att hon varit på kurs och där hade hon första dagen träffat en man som satt ihopasjunken och sa att hans barn skickat dit honom på teckningskurs för att de antagligen tröttnat på honom. Han hade ritat tidigare i livet.

Allt eftersom veckan gick sträckte han på sig mer och mer och började le och sista dagen hade de vernissage och hans ritningar hade varit underbara och så sa han att hans barn verkligen hade vetat vad de gjorde när de skickade honom till denna kursen.

Det var en vecka på en folkhögskola, den ligger i Svalöv, Skåne. De har hur många olika kurser som helst och ett stort utbud, man bor och äter där.

Det var så jag fick idéen om en kurs.

Hör lite dig för om där inte finns något som hon är intresserad av och kolla runt om man inte kan hitta det i närheten.

• Anonym (dotter)

Jag och lillebror skickade henne på matlagningskurs (lite mer avancerad matlagning alltså) häromåret. Hon kände väl att det var "sådär"...
    Men nu tänker jag strunta i hennes inställning. Sitter och tittar i medborgarskolans kurskatalog as we speak! (Vi bor i sthlm.) Nu ska hon gå på kurs vare sig hon vill det eller inte hehehe =) Dags att aktivera lilla mamma.

• kate79
    Anonym (dotter) skrev 2008-08-11 21:17:50 följande:
    Jag och lillebror skickade henne på matlagningskurs (lite mer avancerad matlagning alltså) häromåret. Hon kände väl att det var "sådär"...Men nu tänker jag strunta i hennes inställning. Sitter och tittar i medborgarskolans kurskatalog as we speak! (Vi bor i sthlm.) Nu ska hon gå på kurs vare sig hon vill det eller inte hehehe =) Dags att aktivera lilla mamma.
    Haha, det mår hon säkert bra av
  • Anonym (***)

Gud va lika familjeförhållanden vi har!
    Mamma blev också lämnad av pappa för 25 år sen. Hamnade me en alkis i 10 års tid. Lyckades lämna honom men höll kvar kontakten i flera år efter.
    När jag som sista barn flyttade hemifrån blev hon väldigt ensam och lessen.
    Men jag "lurade" me henne på nån dejtningsida och det tyckte hon va ganska kul faktiskt! Det blev ett slags tidsfördriv när hon va själv hemma om kvällarna efter jobbet.
    Jag hjälpte henne att regga sidan och beskriva henne, hon fick lite uppmärksamhet och det räckte. Hon träffade aldrig nån IRL men hade iaf några att prata med!
    Sen hamnade hon på en middag hos en kompis och träffade där hennes nuvarande man. Hur bra som helst för henne, lugn och stabil och mkt pengar
    Så kanske det kan funka för din mamma med?

Jag peppade även min mamma att haka på alla utgångar som hennes jobb anordnade, såg till att hon aldrig tackade nej till kryssningar osv.

Svar på tråden Min mamma är så ensam