• Norpan81

Vad kostar hunden?

Jag och maken har bestämt att vi ska skaffa hund. Vilket känns roligt och spännande! Men det kommer inte att ske nu, vi har inte den tiden över just nu då jag ska börja plugga en 3 årig utbildning. Men efter det är det nog dags, vi har sagt att så fort vi har flyttat till hus så blir det hund.

Vilken ras vi vill ha är vi rätt säkra på, det är en stor hund och jag inser att den kommer äta mycket mm MEN nu till min fråga, vad kostar en hund egentligen dvs vilken månadskostnad ska man räkna med om man inkluderar försäkring veterinärbesök, mat och annan omsorg, kurser mm?

jag har säkert glömt något

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-11 21:12
    Att hunden kostar i inköpspris vet jag givetvis

• Svar på tråden Vad kostar hunden?
  • gosmamman

Vi hade en grand danois och den var DYR i månadskostnad.
    Högsta försäkringspremien då det är en "olycksfalls ras" och han åt STORA mängder mat. Man kunde inte köpa vilket vanligt helfoder som helst för han hade en otroligt känslig mage så det var bara veterinärfoder som fungerade. Av billigare foder blev han gasig, lös i magen och tappade vikt (ganska vanligt bland destörre raserna med känsliga magar).

Vi hade en stående månadskostnad på 1500 kr.

Men till sommaren så ville jag gå kurs med honom, åka på utställning ibland, vara medlem i svenska kennelklubben och granddanois klubben så det blev ju några slantar där också.

• Norpan81

Vi är inne på Irländsk varghund och det är ju en hund av samma kaliber som GD låter rimligt med en månadskostnad på 1500-2000 kr.

Vi anser att ska vi ha en såpass stor hund så behöver vi utrymme, nu har vi inte någonstans en så stor hund kan gå undan därför vill vi vänta tills vi bor i hus. Så hunden kan få en egen vrå, låter det rimligt, du som har en stor hund?

• Zelmilainen

känner du/ni att ni vill ha hunden från att den är valp? vill ni "prompt" ha en renrasig, eller kan ni tänka er blandrasig?

• gosmamman
    Norpan81 skrev 2008-08-11 21:27:09 följande:
    Vi är inne på Irländsk varghund och det är ju en hund av samma kaliber som GD låter rimligt med en månadskostnad på 1500-2000 kr. Vi anser att ska vi ha en såpass stor hund så behöver vi utrymme, nu har vi inte någonstans en så stor hund kan gå undan därför vill vi vänta tills vi bor i hus. Så hunden kan få en egen vrå, låter det rimligt, du som har en stor hund?
    När vi köpte våran vovve så bodde vi i en trea, en trappa upp. Det gick finfint att bo i lgh med honom fast han var stor för vi har alltid varit utomhus mycket med honom och hade när till skog och gräsfält.
    Från dag 1 så lärde vi honom att man ska vara lugn inomhus, och det är ju ganska harmoniska raser.
    Att tänka på när man bor i lgh är att det är bra med hiss om man bor högt upp. Man ska ju spara på deras höfter när dom växer och när Lucifer var 5mån så bar vi honom ff i vår enda trappa men det var TUUUNGT.
    Vi kanske var överambitiösa på den punkten men vi ville inte stå med skägget i brevlådan och veta att vi inte gjort allt vi kunde när han var liten ifall höftproblem skulle dyka upp.
  • Norpan81

Nja, vi har inget emot blandrashundar, men vi är inne på att skaffa en Irländsk varghund. Ja vi vill ha den från att den är valp.

Om det är kostnaden för en renrasig hund du menar så är inte den kostnaden något problem, utan det var vilken kostnad man ska räkna med varje månad, hunden lever ju inte på luft och kärlek, de 10 år eller mer, man får räkna med att den lever, Vi funderar nämligen på att börja spara på ett särskillt "hundkonto" för att ha en buffert, även om hunden är försäkrad så kan det komma oanade omkostnader. Vi planerar ju att skaffa en familjemedlem och då vill vi vara säkra på att vi har råd och inte tar oss vatten över huvudet.

• Norpan81
    gosmamman skrev 2008-08-11 21:36:54 följande:
    När vi köpte våran vovve så bodde vi i en trea, en trappa upp. Det gick finfint att bo i lgh med honom fast han var stor för vi har alltid varit utomhus mycket med honom och hade när till skog och gräsfält.Från dag 1 så lärde vi honom att man ska vara lugn inomhus, och det är ju ganska harmoniska raser.Att tänka på när man bor i lgh är att det är bra med hiss om man bor högt upp. Man ska ju spara på deras höfter när dom växer och när Lucifer var 5mån så bar vi honom ff i vår enda trappa men det var TUUUNGT.Vi kanske var överambitiösa på den punkten men vi ville inte stå med skägget i brevlådan och veta att vi inte gjort allt vi kunde när han var liten ifall höftproblem skulle dyka upp.
    Ja, Irländska varghundar ska man ju också vara rädd om höfter på de ska inte heller övermotioneras, vi bor på 3 vån, med hiss nu. Men jag drömmer om trädgården där man kan släppa ut hunden för morgonkissen medans jag dricker kaffe innan vi går på en härlig morgonpromenad. Det skulle nog gå nu, men vi vet inte riktigt hur våran vardag kommer se ut framöver så vi väntar tills vi känner att vi har den tiden som behövs.
  • Tinisminis

För våra två hundar med försäkring,mat, osv i månaden hamnar vi nog på runt 1400-1500 kr månaden

• Norpan81
    Tinisminis skrev 2008-08-11 21:48:24 följande:
    För våra två hundar med försäkring,mat, osv i månaden hamnar vi nog på runt 1400-1500 kr månaden
    Är det får båda hundarna eller för en? vad är det för ras?
  • gosmamman
    Norpan81 skrev 2008-08-11 21:43:55 följande:
    Ja, Irländska varghundar ska man ju också vara rädd om höfter på de ska inte heller övermotioneras, vi bor på 3 vån, med hiss nu. Men jag drömmer om trädgården där man kan släppa ut hunden för morgonkissen medans jag dricker kaffe innan vi går på en härlig morgonpromenad. Det skulle nog gå nu, men vi vet inte riktigt hur våran vardag kommer se ut framöver så vi väntar tills vi känner att vi har den tiden som behövs.
    Visst är det härligast att bo i hus när man har hund, vi flyttade till hus när Luci var ca 2år och han stortrivdes här direkt.
    Som sagt, första kissen på morgonen och sista pinken innan man ska sova är det sååå skönt att slippa och vovven kag gå ut i en buske på tomten istället.

Samma sak om man får barn sen, tyckte det var urjobbigt i lgh när bebisen var nyfödd och ville ammas hela tiden, sambon jobbade och Lucifer ville ut och pinka direkt. Då hade det vart skönt att kunna öppna dörren och amma klart och sen gå promenad.
  • MillanB

Jag har en Rhodesian ridgeback. Hon kostar ca 100 kr i försäkring/mån. Hon äter mat för ca 150-250 kr/ mån. Hon äter ett lite dyrare foder som heter Precept och kostar ca 450 kr med uppfödarerabatt och den räcker ca 2,5-3 mån. Några andra kostnader har jag inte förutom om jag måste köpa ett nytt koppel elr likn. Hon brukar inte vara sjuk så det har jag inga kostnader heller. Vacc kostar ju ca 400 kr/år.

Svar på tråden Vad kostar hunden?