• Good News

Behövs bådas personbevis?

Vi har nu haft 6 månders betänkelsetid och måste återkomma till Tingsrätten med besked om att vi fortfarande vill skiljas. Visst räcker det att bara ena parten vill fullfölja?

Hur skall jag då kunna skicka in hennes personbevis? Det skickas ju per automatik hem till henne.

Nu tror jag inte hon vill krångla men jag skulle gärna villja avsluta detta smidigt och hon är bortrest.

• Svar på tråden Behövs bådas personbevis?
  • NinaFina

Det räcker att bara den ena vill fullfölja skilsmässan fick jag veta när jag skilde mig för 5 år sedan. Men ring tingsrätten för säkerhets skull, med tanke på personbevis och sånt.

• Hjortrongull

Det räcker med att den ena parten vill.
    Man får skriva en inlaga om att man vill att separationen ska gå igenom till rätten.
    När det gäller personbevis har jag ingen aning.

• Good News

Det framgår på tingsrättens hemsida att det räcker med att ena parten skriver. Men samtidigt lite ologiskt att bådas personbevis skall med igen. Och som sagt, jag kan ju inte få tag i hennes...

• Good News

Båda visade sig behövas.
    Jag skaffade det och skickade in tillsammans med brev där jag skrev att jag fortfarande vill skiljas och önskar dom om det.

Då skickade Tingsrätten brev till exet men kopia på mitt och gav henne en vecka att kommentera om hon ville.

Om någon var intresserad av hur det funkar.

Svar på tråden Behövs bådas personbevis?