• Anonym

Arbetslös, måste jag anmäla mig till AF?

Jag blir arbetslös den 1/9 o börjar arbeta på ett nytt jobb den 3/9. Jag kommer alltså vara arbetslös i två dar. För ev. a-kassa i framtiden, behöver jag anmäla mej till arbetsförmedlingen den 1/9? Räknas dom två dagarna in i dom där karensdagarna?
    Hjälp mej, fattar inte så mycke!

• Svar på tråden Arbetslös, måste jag anmäla mig till AF?
  • Bussa

Ja, de två dagarna räknas in i karensdagarna, så du kommer troligtvis inte att få någon A-kassa för de två dagarna

• Anonym

Tack för svar!
    om jag behöver a-kassa i framtiden så kommer jag bara att ha tre karensdar kvar eftersom jag redan har förbrukat två? O jag MÅSTE alltså anmäla mej första dan för att inte det ska bli strul med ersättingen?

• Bussa

Nej, varje ny ersättningsperiod börjar med sju karensdagar.
    Och ja, det räknas från dagen du skrev in dig på AF.

• Anonym

Kolla upp det! En kompis till mig var fl, sen började vi plugga två dagar efter hennes fl gick ut..Sen när skolan var slut och hon inte fick jobb direkt så fick hon inte stämpla eftersom hon inte gått till Af de dagarna..Nu vet jag inte om det är annorlunda i ditt fall men jag hade kollat upp det

• Anonym

Har du rsedna tigare på börjat en period hos a-kassan. så har du inga karens dag de har man nämligen enbart en gång per stämpligsperiod. Om vis har 300 dagra från börjar får du först 7 dagars karnesen sen stämplar du i 4 veckor får a-kassa.

Sen arbetar du exvis 7 månder så nästa gång du blir arbetslös brukar de var samma stämplings period som du får ersättning från där med ingen karens.

Men ring och kolal med din a-kassa så får du bästa svaret av dom.

• Mirris

Läste om nån stackare som gjorde så som du beskriver.. blev arbetslös.. gick 2-3 dagar och började sen jobba.

Nu skulle hon ha föräldrarpenning, men fick lägstanivå just för att hon inte skrivit in sig på AF dom där 2-3 dagarna.

Så för tusan.. ska du vara på den säkra sidan, gå dit o sätt dig första arbetslösa dan. Annars vet man inte vad som händer.

Om nu inte din nya arbetsgivare är schyst och kan skriva nåt papper på att din anställning började 1/9..

• Turboathena

men du ska väl anmäla dig till af i allafall så du inte får nåt glapp i din SGI

• Anonym (korvspad)

Vill du behålla SGI hos fk så måste du vara anmäld på AF de två dagarna, annars förlorar du din SGI.

• Suskiv

För sjukpeningens skull behöver du skriva in dig.

• vänat

Du har definitvit ingenatt förloar på at anämla dighos af dess två dagar.

Allt ett plus att gå och anmäla sig på af den första arbetslösa dagen.

• Anonym (AF)

Gör som de andra skriver. Skriv in dig på AF eftersom du annars förlorar din SGI hos försäkringskassan, det påverkar ju inte bara ev. föräldrapenning utan också ersättning om du skulle bli sjuk.

Lite sjukt egentligen att det är så viktigt eftersom det ju inte är många som tänker på att att man måste vara inskriven som arbetssökande 2 dgr när man har nytt jobb klart.

• Anonym (fd FK)

Precis som flera har skrivit så måste du anmäla dig på AF för att ha rätt till ev sjukpenning eller föräldrapenning. Om du inte gör det kommer du ångra dig stort.

Svar på tråden Arbetslös, måste jag anmäla mig till AF?