• Anonym (Orolig)

Ultraljud i vecka 30 och uppåt??

Jag vill göra åtminstående ett ultraljud till innan våran bebis kommer
    Hur gör man då?
    Måste man göra det på en privatklinik och betala då?
    Barnet måste väl inte sluta växa för att det ska vara nått fel,
    det kan väl vara fel ändå?
    Tycker det känns för lite att göra 1 ul under 40 veckor.
    Barnmorskan kan väl inte upptäcka om det är något fel på bebisen bara genom urinprov och blodprov?
    Dom kan väl tex inte vara helt säkra på att bebisen utvecklas som den ska om man inte gör ett ultraljud till.

Det kanske är jättedumt,
    men vill verkligen veta innan bebisen kommer om det är nått fel

• Svar på tråden Ultraljud i vecka 30 och uppåt??
  • Me o Mike

Vad händer om det ÄR något fel på bebisen då??

Det är väldigt få fel man upptäcker innan den kommit ut..

• Me o Mike

För att svara på din fråga också!

Jag var orolig för att min inte vuxit som den skulle så jag fick ett tillväxt-ul i vecka 32.

• Anonym (Orolig)

Zack o Bella skrev 2008-08-11 22:47:26 följande:

Vad händer om det ÄR något fel på bebisen då??Det är väldigt få fel man upptäcker innan den kommit ut..
    Ingenting händer men jag vill gärna vara förberedd på att barnet är skadat om det är det.
  • Anonym

Barnmorskan märker på sf måttet om den växer, jag fick göra ett extra ul i v.35 för att hon fick samma mått 3 ggr men allt såg jättebra ut och den hade visst växt.

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2008-08-11 23:22:42 följande:
    Barnmorskan märker på sf måttet om den växer, jag fick göra ett extra ul i v.35 för att hon fick samma mått 3 ggr men allt såg jättebra ut och den hade visst växt.
    Jo det vet jag Men är det så att det måste växa dåligt/verka växa dåligt för att man ska få göra ett tillväxt-ul?
  • smurfis75

Ja, det måste finnas en orsak till att göra ett tillväxt-ul, det är ju därför din bm mäter magen vid dina besök. Avviker måtten från kurvan finns en anledning till det, annars fortlöper ju graviditeten som den ska.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Anonym (Orolig)

Jag vill inte säga emot er men hur är det med tex missbildningar som vattenskalle DS m.m? Hade det upptäckts vid ultraljudet runt vecka 18 isf? Förlåt om jag tjatar

• norgesessan

I malmö mm görs tillvext UL i v. 33 (erbjuds alla), och blir resultatet misvisande kommer man på nytt efter ett tag (jag i v. 37) Dom hadde dock mätt fel, så det var ingen liten bebbe jag hadde..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • smurfis75

Hittade detta:

När görs ultraljudsundersökningen?

För riskbedömning av Downs syndrom är den bästa tiden för undersökning 10-14 veckor. Den viktigaste mjuka markören för kromosomsjukdom är ökat vätskeskikt i nacken på fostret (nackuppklarning; Nuchal Translucency, NT). Man räknar med att hitta 75-80% av Down-barnen om man undersöker vid denna tidpunkt. Ultraljud kan dock inte påvisa eller utesluta kromosomsjukdom. Man måste alltid göra ett fostervattenprov för att få besked. Ökad s.k. nackuppklarning innebär alltså inte nödvändigtvis att fostret har ett kromosomfel. Normal nackuppklarning utesluter inte kromosomfel helt och hållet.

Önskar föräldrarna inte en riskbedömning enligt ovan, är den vanligaste tidpunkten för ultraljudsundersökning 16-18 veckor. Man tittar även vid denna undersökning på de mjuka markörerna. Speciellt nackuppklarningen kan hos vissa foster ha gått tillbaka vid denna tidpunkt och därför är den sena undersökningen något sämre när det gäller kromosomsjukdomar. Annan anatomi är lättare att bedöma eftersom fostret är större än vid 10-14 veckor.

Alla avvikelser som påvisas med ultraljud är inte allvarliga men kan vara värdefulla att känna till inför förlossningen och för ett korrekt omhändertagande i livets start.

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Anonym (Orolig)
    smurfis75 skrev 2008-08-11 23:52:28 följande:
    Hittade detta:När görs ultraljudsundersökningen? För riskbedömning av Downs syndrom är den bästa tiden för undersökning 10-14 veckor. Den viktigaste mjuka markören för kromosomsjukdom är ökat vätskeskikt i nacken på fostret (nackuppklarning; Nuchal Translucency, NT). Man räknar med att hitta 75-80% av Down-barnen om man undersöker vid denna tidpunkt. Ultraljud kan dock inte påvisa eller utesluta kromosomsjukdom. Man måste alltid göra ett fostervattenprov för att få besked. Ökad s.k. nackuppklarning innebär alltså inte nödvändigtvis att fostret har ett kromosomfel. Normal nackuppklarning utesluter inte kromosomfel helt och hållet. Önskar föräldrarna inte en riskbedömning enligt ovan, är den vanligaste tidpunkten för ultraljudsundersökning 16-18 veckor. Man tittar även vid denna undersökning på de mjuka markörerna. Speciellt nackuppklarningen kan hos vissa foster ha gått tillbaka vid denna tidpunkt och därför är den sena undersökningen något sämre när det gäller kromosomsjukdomar. Annan anatomi är lättare att bedöma eftersom fostret är större än vid 10-14 veckor.Alla avvikelser som påvisas med ultraljud är inte allvarliga men kan vara värdefulla att känna till inför förlossningen och för ett korrekt omhändertagande i livets start.
    Syns inte Ds lika bra efter vecka 14?
    Förlåt om jag är trög men blir så orolig
Svar på tråden Ultraljud i vecka 30 och uppåt??