• Väntarochlängtar

Bullmastiff - berätta gärna om rasen, erfarenheter, uppfödare mm

Är på jakt efter en ny hund och är intreserad av mastifferna framför allt

Nyfiken på Bullmastiffen, kan du berätta lite om dina egna erfarenheter av denna ras så blir jag glad.

För/nackdelar, vad kostar försäkring, matkostnad per månad osv - på ett ungefär.

• Svar på tråden Bullmastiff - berätta gärna om rasen, erfarenheter, uppfödare mm
  • Tingilya

Vet inget om den , men var ju tvungen att kommentera fin ras!

• Väntarochlängtar

Har du haft en sådan??

Borde inte du och jag gå och lägga oss istället för att sitta uppe på FL

Nu ska i alla fall jag gå och sova..

• Oompa Loompas

Inget dum val alls en underbar hundras ..med temperament !

Har ingen själv än ?men det kommer!

Själv har jag en Mastino !

• Rottis77

Bullmastiffen är en helt underbar ras, har en hane på 2,5 år.

Det är en otroligt cool och lugn hund med ett STORT behov av närhet. Det är väl kanske inte den smartaste hundrasen jag träffat på men vill man träna lite med dom går det utmärkt.

Kostnaderna har jag inte helt koll på för jag får både försäkring och mat till nedsatt pris för att jag jobbar som djursjukvårdare, men tror att försäkringen kan ligga runt 4000:-/år utan rabatt. Maten ligger kanske runt 500:-/månad.

Sen får man ju tänka på att det är en stor hund och blir den sjuk nån gång kostar medicin en hel del på så stora hundar, men det finns ju försäkringar idag där man kan göra tillägg så medicin kostnaden ingår och det är inte helt fel.

Tyvärr finns det en hel del uppfödare som avlar på bullar som inte har rena höfter, enl SKK får man detta, men tycker inte det är seriöst när det finns rena hundar att avla på, så det ska man vara lite försiktig med. Hjärtproblem kan man också kolla upp, är inte ett stort problem, men har dykt upp lite här och där.

Det är en rätt dyr hund....men det är väl alla lite större raser, men den är värrd varenda krona. Jag är helt såld på Bullmastiffer.

• Hondjuret

av det jag träffat bullmastiff verkar det vara en lugn, trevlig, vänlig och stabil hund. Blir alltid smått chockad över deras gigantiska huvuden

• Rottis77
    Hondjuret skrev 2008-08-12 10:52:08 följande:
    av det jag träffat bullmastiff verkar det vara en lugn, trevlig, vänlig och stabil hund. Blir alltid smått chockad över deras gigantiska huvuden
    Hihi, ja folk verkar alltid bli så paffa över deras huvud, själv har man ju vant sig och tycker inte att dom är så stora längre.
  • Hondjuret
    Rottis77 skrev 2008-08-12 10:55:49 följande:
    Hihi, ja folk verkar alltid bli så paffa över deras huvud, själv har man ju vant sig och tycker inte att dom är så stora längre.
    Ja men det är ju gigantiskt, känns som hunden skulle kunna bita huvet av en i en tugga om den ville haha. En annan är ju van vid afghansnoken med det lilla, lilla huvudet vilket osökt får mig att tänka på Nalle Puh, björnen med en mycket liten hjärna
  • Rottis77
    Hondjuret skrev 2008-08-12 11:00:59 följande:
    Ja men det är ju gigantiskt, känns som hunden skulle kunna bita huvet av en i en tugga om den ville haha. En annan är ju van vid afghansnoken med det lilla, lilla huvudet vilket osökt får mig att tänka på Nalle Puh, björnen med en mycket liten hjärna
    Hihihihi, ja, är du van vid afghan nosar så förstår jag att du tycker att bulle nosar är stora!Fastän dom har en stor gigatisk mun är dom väldigt försiktiga, slickar sällan, men nosar mycket. Vi har jätte mycket grodor här just nu och min bulle bara ÄLSKAR att gå och bära desa små grodor och han har aldrig skadat nån, han går runt med den lite, halva i munnen och halva utanför munnen, sen sätter han försiktigt ner dom igen.
  • Hondjuret
    Rottis77 skrev 2008-08-12 11:10:11 följande:
    Hihihihi, ja, är du van vid afghan nosar så förstår jag att du tycker att bulle nosar är stora!Fastän dom har en stor gigatisk mun är dom väldigt försiktiga, slickar sällan, men nosar mycket. Vi har jätte mycket grodor här just nu och min bulle bara ÄLSKAR att gå och bära desa små grodor och han har aldrig skadat nån, han går runt med den lite, halva i munnen och halva utanför munnen, sen sätter han försiktigt ner dom igen.
    akta så han inte hittar paddor bara, hundar kan bli väldigt dåliga av kontakt med såna har jag hört!
  • Rottis77
    Hondjuret skrev 2008-08-12 11:12:24 följande:
    akta så han inte hittar paddor bara, hundar kan bli väldigt dåliga av kontakt med såna har jag hört!
    Han har redan smakat på en del paddor, men han blir inte dålig av dom, men jag försöker få honom att inte bära dom stackars djuren alls.
  • Hondjuret
    Rottis77 skrev 2008-08-12 11:14:17 följande:
    Han har redan smakat på en del paddor, men han blir inte dålig av dom, men jag försöker få honom att inte bära dom stackars djuren alls.
    ok bra, har läst hemska historier om hundar som blivit paddförgiftade.
  • Rottis77

Har faktiskt inte träffat på någon hund som blivit paddförgiftad (jobbar som djursjukvårdare), men har hört talas om det. Tror nästan att dom måste äta paddan då. Men som sagt försöker vi få honom att inte ta dom, men ibland är han såååååå snabb och man märker det knappt, helt plötsligt går han där med en i munnen och är sååååå stolt.

• Väntarochlängtar

Ni får gärna inboxa bra namn på kennlar till mig Och "varna" också för den delen..

Hur länge "håller" en "Bulle" ? Medellivslängd alltså..

• Rottis77
    Väntarochlängtar skrev 2008-08-12 18:50:31 följande:
    Ni får gärna inboxa bra namn på kennlar till mig Och "varna" också för den delen..Hur länge "håller" en "Bulle" ? Medellivslängd alltså..
    Ca 8-10 år. Min bulles pappa dog för ca 1 år sedan och då va han 10 år.

Vart i sverige bor du?
Svar på tråden Bullmastiff - berätta gärna om rasen, erfarenheter, uppfödare mm