• Envis

Ena vaden är svullet

Hej!

Märkte precis att mitt ena ben är svullet. Svullnaden ser ut att gå ända ut foten. Har haft lite värk i benet(mest på framsidan) nån dag nu, annars hade jag nog inte kollat. Det känns lite hårdare än andra benet också..

Kan det vara vätska? Om man får en propp blir väl benet blått?

Kanske skulle ringa Sjukvårdsupplysningen..?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-12 03:24
    Ena vaden är svulleN skulle det naturligtvis stå i rubriken...

• Svar på tråden Ena vaden är svullet
  • THEA och Grodan
    Envis skrev 2008-08-12 03:23:25 följande:
    Hej!Märkte precis att mitt ena ben är svullet. Svullnaden ser ut att gå ända ut foten. Har haft lite värk i benet(mest på framsidan) nån dag nu, annars hade jag nog inte kollat. Det känns lite hårdare än andra benet också..Kan det vara vätska? Om man får en propp blir väl benet blått?Kanske skulle ringa Sjukvårdsupplysningen..?
    Ring nu! Varför vänta?
    Tilde 980430 och Alexander 070818
  • Envis

alex 07 skrev 2008-08-12 03:24:24 följande:

Ring nu! Varför vänta?
    Jag känner mig så hypokondrisk.. Tänk om det inte är lika svullet som jag själv tycker. Svårt att se med den tjocka magen i vägen :/
  • THEA och Grodan
    Envis skrev 2008-08-12 03:26:32 följande:
    alex 07 skrev 2008-08-12 03:24:24 följande: Jag känner mig så hypokondrisk.. Tänk om det inte är lika svullet som jag själv tycker. Svårt att se med den tjocka magen i vägen :/
    Men om du tycker att det är svullet så skadar det ju inte att ringa och få råd.
  • Envis

alex 07 skrev 2008-08-12 03:27:33 följande:

Men om du tycker att det är svullet så skadar det ju inte att ringa och få råd.
    Nä, det har du rätt i. Bara det att Sjukvårdsupplysningen ALLTID säger att man ska åka in, oavsett vad det är, så fort man nämnt att man är gravid..
  • THEA och Grodan
    Envis skrev 2008-08-12 03:29:11 följande:
    alex 07 skrev 2008-08-12 03:27:33 följande: Nä, det har du rätt i. Bara det att Sjukvårdsupplysningen ALLTID säger att man ska åka in, oavsett vad det är, så fort man nämnt att man är gravid..
    Ja, men det skadar ju inte heller om det nu skulle vara något, eller hur? Och även om det inte är något så blir du ju lugn och det är ju också bra.
  • Envis

alex 07 skrev 2008-08-12 03:31:09 följande:

Ja, men det skadar ju inte heller om det nu skulle vara något, eller hur? Och även om det inte är något så blir du ju lugn och det är ju också bra.
    Ja, ska nog ringa o se vad de säger.
  • Blenda Mu

har du tid och kan, lägg upp en bild på ditt ben med det andra som jämförelse...

har du ringt och fått nåt svar?

• Envis

Blenda Mu skrev 2008-08-12 03:48:29 följande:

har du tid och kan, lägg upp en bild på ditt ben med det andra som jämförelse...har du ringt och fått nåt svar?
    Svårt att ta en bild när jag är så tjock. Maken jobbar natt. Det verkar inte skilja mkt, har inget måttband men tog ett snöre runt om och det kanske skiljer en cm. Svårt att veta om jag mätte på exakt samma ställe dock.

Har inte ringt ännu.
  • Blenda Mu

Ring nu ändå och hör med dem, troligtvis bara vätska, förra sommaren svällde mina fötter och ben, det ena benet var alltid värre..rätt jobbigt ett tag faktiskt..

Lycka till, ska lägga mig nu ...

• Envis

Blenda Mu skrev 2008-08-12 03:53:00 följande:

Ring nu ändå och hör med dem, troligtvis bara vätska, förra sommaren svällde mina fötter och ben, det ena benet var alltid värre..rätt jobbigt ett tag faktiskt..Lycka till, ska lägga mig nu ...
    Tack. Ja antaglien är det nog bara vätska. Men ska ringa o se vad de säger.
  • AochJsMamma
    Envis skrev 2008-08-12 03:55:07 följande:
    Blenda Mu skrev 2008-08-12 03:53:00 följande: Tack. Ja antaglien är det nog bara vätska. Men ska ringa o se vad de säger.
    vet inte om du ringde elle rej, men oavsett så kan ju det bara bra i vart fall för att lugna. Kan dock berätta att jag har haft så i flera veckor, och det är enligt bm och böcker ödem, dvs vätskeansamling, som är jättevanligt sent i graviditeten. Kan tänka mig att det är det du har. Kika på sjukvårdsupplysningens hemsida så står dte mer där om ödem. Jag har inte uppsökt vård då det inte finns nåt att göra mer än att ha benen i högläge, dricka mkt vatten o minska på saltintaget, men om du är orolig så kan du ju alltid ringa för det KAN ju vara något annat. Hoppas det försvinner snart för dig oavsett!!
    ~~ ♥ ♥ BF 23 Augusti 2008- Vi längtar efter dig hjärtat! ♥ ♥ ~~
  • annasbäbis

Vid ödem blir oftast båda benen svullna. Vid propp i benet blir bara benet med proppen i svulllet. Jag råder dig att be en läkare titta på benet.

• AochJsMamma
    annasbäbis skrev 2008-08-12 06:54:57 följande:
    Vid ödem blir oftast båda benen svullna. Vid propp i benet blir bara benet med proppen i svulllet. Jag råder dig att be en läkare titta på benet.
    jo, om det är en markant skillnad ja. Men vid 1 cm skillnad ca är oerhört svårt att avgöra om dte inte finns vatten även i andra benet, bara att ena är mer svullet. Mitt högra ben är mkt mer svullet än vänstra, det beytder dock int eatt jag inte har nån svullnad alls i vänstra. Men som sagt ovan, sök läkarvård för lugnande svar om ts är osäker. Skadar ju inte att fråga!
    ~~ ♥ ♥ BF 23 Augusti 2008- Vi längtar efter dig hjärtat! ♥ ♥ ~~
  • 3xmamma

Nej, benet behöver inte bli blått vid en propp, därmed inte sagt att du har en sådan, man kan mycket väl svullna olika i benen. Håller med de andra - kolla upp!

Om det är ödem (förmodligen) så kan du ju ha stödstrumpa dagtid.

• THEA och Grodan

Hur har det gått???

• Envis

Sjukvårdsupplysningen sa att jag skulle ringa min familjeläkare. Hon var inte på plats i går och eftersom det kändes lite bättre ringde jag inte nån annan heller.

Men under eftermiddagen fick jag kramp i vaden, vilket jag får då och då. Smärtan från krampen brukar dock gå över ganska fort, vilket den inte gjort den här gången. Har fortfarande ont och har även fått ett par blåa märken. Det ena nere vid foten och det andra på vaden.

• THEA och Grodan
    Envis skrev 2008-08-13 07:16:49 följande:
    Sjukvårdsupplysningen sa att jag skulle ringa min familjeläkare. Hon var inte på plats i går och eftersom det kändes lite bättre ringde jag inte nån annan heller.Men under eftermiddagen fick jag kramp i vaden, vilket jag får då och då. Smärtan från krampen brukar dock gå över ganska fort, vilket den inte gjort den här gången. Har fortfarande ont och har även fått ett par blåa märken. Det ena nere vid foten och det andra på vaden.
    Ta kontakt med din familjeläkare och få det kollat.
Svar på tråden Ena vaden är svullet