• Anonym

    Vad är en rimlig hyra?

    Jag funderar på att flytta. Bor och har bott väldigt litet och billigt i många år. Varit student väldigt länge men har nu fått mitt första jobb och därmed min första stadiga inkomst.

    Har hittat en lägenhet där hyran är runt 6000:- Det är nästan dubbelt så mycket som den jag har idag.

    Jag är ensam utan barn. Vad betalar singlar som jag i hyra egentligen där de samtidigt har en dräglig tillvaro och inte behöver vända på varenda krona?

    Är jag snål som känner att 6000 är mycket? Jag kommer att få ut ungefär 15000/mån med en beräknad löneökning inom 1 år.

  • Svar på tråden Vad är en rimlig hyra?
  • Lille Fi

    Nä, de beror ju på var du bor! E de en ganska normal hyra där så e du inte snål. Här hade det varit jätte dyrt iaf! När ja bodde själv så hade ja en hyra på 4000 en 2:a. Men om du känner att du har råd så varför inte. Tycker du lghn e fin, o skulle trivas så kör


    Harry 8 feb ´08
  • Pysselgalningen

    Som ensam skulle jag aldrig betala mer än 3000 för en lya.
    Dock så bor ja i norrland, men priserna här börjar se ut som södra delen av sverige

  • Snorkis

    Det låter som en mycket dyr hyra....Jag hade letat en billigare...

    Vart i landet bor du?

  • Pysselgalningen

    Kanske ska tillägga att 6000 är vad vi betalar nu för en 4:a på 88kvm

  • Me o Mike

    hur stor är lägenheten?? Det är ju självklart den avgörande faktorn!!

  • phridan

    Vi bor i en 3:a på 80 kvadrat.
    En bostadsrätt som vi betalade 60.000:- för.
    Hyran på denna är 3800:-

    Om du är snål... Det kan jag inte påstå.

    När jag var singel och hade heltidsjobb så hyrde jag en 1:a på 42kvadrat.
    Hyran på denna var 3500:-

    Det beror ju mycket på vad man har mer för utgifter..


  • Anonym

    Detta är en 2a med ett enormt bra läge i en av landets storstäder.

    Mina vänner betalar runt 5000 (inte mindre, snarare mer) för sina 2or men då har de inte det läget som denna lägenheten ligger i. Ett förstahandskontrakt där är verkligen något man vill ha.

    Men. Jag håller med. 6000 är jävligt mycket pengar för ett boende. Det som värre är, är ju att jag inte levt med de pengarna jag kommer att leva med och inte heller så hög hyra så jag vettifan om jag kommer att ha råd Därav mina frågor här.

  • Anonym

    beror vart man bor i landet hus stor lgh är samt vilken inkomst man har är faktotrer man behöver ta hänsyn till i fall hyran är rimlig eller ej.

  • Me o Mike
    Anonym skrev 2008-08-12 09:03:56 följande:
    Detta är en 2a med ett enormt bra läge i en av landets storstäder.Mina vänner betalar runt 5000 (inte mindre, snarare mer) för sina 2or men då har de inte det läget som denna lägenheten ligger i. Ett förstahandskontrakt där är verkligen något man vill ha.Men. Jag håller med. 6000 är jävligt mycket pengar för ett boende. Det som värre är, är ju att jag inte levt med de pengarna jag kommer att leva med och inte heller så hög hyra så jag vettifan om jag kommer att ha råd Därav mina frågor här.
    tycker inte alls 6000 är så mycket.. inte om läget är bra och den är FRÄSCH!
  • Curlingmorsan

    Mina vänner hade en 2:a på ca 60kvm ganska centralt i Göteborg och de hade en hyra på ca 7000kr tror jag. Jag tycker det låter som en ganska normal hyra i en storstad för ett centralt läge.

Svar på tråden Vad är en rimlig hyra?