• AMV

Bra och härdiga blommor till grav?

Min släkts grav finns ett antal mil härifrån men jag vill ändå att den ska se trevlig ut. Kan nån rekommendera nån lågväxande och härdig blomma som man kan plantera?

• Svar på tråden Bra och härdiga blommor till grav?
  • Happy me

När jag köpte sist så köpte jag tagetes och silverek. Tydligen ska tagetes också fungera även när det blir lite kallare vilket betyder att de kan stå ett tag in på höstkanten också. Silvereken kan man ju ha hela hösten.

Vi har planterat en lågväxande ros mitt i och sätter plantor runt om.

• Solskensmor

Om du vill göra det enkelt för dig, så kan du ju alltid plantera perenner. Kommer upp år efter år och sköter sig i stort sett själv. Finns många fina som inte blir alltför höga. Nu börjar reorna på plantbutikerna. Passa på och gå där och botanisera, plantera i höst och det är vackert på graven till våren.

• VIXIE

Håller med Solskensmor.Grunda med några perenner och fyll i med lågväxande lökar(kommer upp under våren)dags att sätta nu snart.Krokus,dubbla snödroppar,vita narcisser tex thalia,balkansippor,tulipa tarda(liten låg blekgul tulpan som ser ut som en liten stjärna när den slår ut.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Kålrot

Det brukar heller inte kosta så mycket att låta kyrkogårdsförvaltningen sköta graven. Då ser den alltid fin och välskött ut.

• AMV

Tack för alla tips! Ska fundera lite på hur man bäst lägger upp det.
    Tanken på att låta kyrkogårdsförvaltningen ta hand om det har slagit mig men just här är de inte bara ganska griniga om vad man får plantera utan de var också tre gånger så dyra när jag jämförde med kompisar som har gravar på andra ställen...

Svar på tråden Bra och härdiga blommor till grav?