• vestermark

    Bevittnad kopia?

    Csn vill ha in en bevittnad kopia av mitt betyg från komvux.
    Men vad betyder det egentligen? Vem ska bevittna, och ska dom alltså skriva under nånstans?
    Jag bad skolan skicka en bevittnad kopia av betyget till mej. Men fick bara originalet + en kopia.
    Kan jag då inte skicka in kopian till csn? Måste jag alltså kopiera en ny och då ha med ett vittne?

  • Svar på tråden Bevittnad kopia?
  • Intelligenti pauca
    vestermark skrev 2008-08-12 10:57:11 följande:
    Csn vill ha in en bevittnad kopia av mitt betyg från komvux.Men vad betyder det egentligen? Vem ska bevittna, och ska dom alltså skriva under nånstans?Jag bad skolan skicka en bevittnad kopia av betyget till mej. Men fick bara originalet + en kopia.Kan jag då inte skicka in kopian till csn? Måste jag alltså kopiera en ny och då ha med ett vittne?
    Det är någon på KomVux som skall bevitna ex med en stämpel och namnteckning att det är en kopia av originalet helt enkelt.
  • Intelligenti pauca

    Intelligenti pauca skrev 2008-08-12 10:58:28 följande:


    Det är någon på KomVux som skall bevitna ex med en stämpel och namnteckning att det är en kopia av originalet helt enkelt.
    Att kopian överensstämmer med originalet mao.
  • vestermark

    Jahaa...Så jag måste alltså be skolan skicka en ny kopia?? För det är ingen stämpel på eller namnteckning. Förutom rektorns namnteckning men den är ju kopierad alltså... Men kan jag inte bara skicka in originalet till csn då?? Så stressad över det här. Rädd att studielånet blir försenat så jag blir utan pengar!

  • planeraren

    Finns det någon underskrift på betyget någonstans?

  • vestermark

    Ja det gör det. Längst ner har rektorn skrivit under såklart.

  • Intelligenti pauca
    vestermark skrev 2008-08-12 11:03:04 följande:
    Jahaa...Så jag måste alltså be skolan skicka en ny kopia?? För det är ingen stämpel på eller namnteckning. Förutom rektorns namnteckning men den är ju kopierad alltså... Men kan jag inte bara skicka in originalet till csn då?? Så stressad över det här. Rädd att studielånet blir försenat så jag blir utan pengar!
    Det skall vara en namnteckning i original på kopian alltså.
  • vestermark

    Jaa får vl antingen ringa csn och höra. Eller be rektorn skicka ett nytt...
    Men är det en dum idé att skicka in originalet?? Finns väl chans att få ett nytt från skolan sen om jag behöver det senare..?

  • Intelligenti pauca
    vestermark skrev 2008-08-12 11:11:33 följande:
    Jaa får vl antingen ringa csn och höra. Eller be rektorn skicka ett nytt...Men är det en dum idé att skicka in originalet?? Finns väl chans att få ett nytt från skolan sen om jag behöver det senare..?
    Jag råder dig att inte göra det.
  • vestermark

    Intelligenti pauca skrev 2008-08-12 11:13:05 följande:


    Jag råder dig att inte göra det.
    Varför inte?
  • wanjis

    Räcker det inte med att någon, vem som hälst, vidimerar kopian? När jag skicade in betyg när jag sökte till högskolan bevitnade min make kopian. Varför måste det vara rektor eller någon på skolan som bevittnar kopian?

  • j 3 n N y

    Tror som wanjis att det räcker med att någon (vem som helst) vidimerar att kopian överensstämmer med oroiginalet. En namnteckning med namnförtydligande på kopian alltså.

  • vestermark
    wanjis skrev 2008-08-12 11:21:49 följande:
    Räcker det inte med att någon, vem som hälst, vidimerar kopian? När jag skicade in betyg när jag sökte till högskolan bevitnade min make kopian. Varför måste det vara rektor eller någon på skolan som bevittnar kopian?
    Okej. Men problemet kvarstår ändå, för jag har inte nån kopiator och ingen jag känner kan hjälpa mej heller..
    Men nu börjar jag på en ny skola. Ska dit på fredag så kanske kan ta med originalet och be syon göra en kopia och skriva under...
  • Namin

    Men en kopia hade du väl redan? Vad behöver du då en kopieringsapparat till? Borde räcka med att en myndig person skriver under på den kopian du redan har!

  • vänat
    vestermark skrev 2008-08-12 11:03:04 följande:
    Jahaa...Så jag måste alltså be skolan skicka en ny kopia?? För det är ingen stämpel på eller namnteckning. Förutom rektorns namnteckning men den är ju kopierad alltså... Men kan jag inte bara skicka in originalet till csn då?? Så stressad över det här. Rädd att studielånet blir försenat så jag blir utan pengar!
    Nej orignelat betyg ska man aldrig läamn i från sig de ska du sjlv ha kvar i fall du blir ombedd att visa upp de.
  • wanjis
    vestermark skrev 2008-08-12 11:27:55 följande:
    Okej. Men problemet kvarstår ändå, för jag har inte nån kopiator och ingen jag känner kan hjälpa mej heller..Men nu börjar jag på en ny skola. Ska dit på fredag så kanske kan ta med originalet och be syon göra en kopia och skriva under...
    Men som lycklig 82a säger Du HAR ju en kopia. Ingen behöver verkligen se själva kopierings tillfället. Man intygar/bevittnar att det är en kopia av originalet, alltså att uppgifterna stämmer. Så att man inte klipt och klistrat ihop ett eget. Be en kompi skriva på kopian du har och skicka in den.
Svar på tråden Bevittnad kopia?