• Anonym

Hjälp vid förstoppning...?

Nu är jag i desperat behov av tips o ideér..

jag är i v8 och min magen är HELT paj...den är så svullen o gasig,är förstoppad så jag knappt får på mej byxorna o det gör så ont..

Till saken tillhör att jag redan innan har haft väldiga problem med min mage och förstoppning...

• Svar på tråden Hjälp vid förstoppning...?
  • hjärnladyn

Å, det är läskigt.

Mycket vatten och motion är bra. På apoteket finns tabletter som heter Frukt & Fibrer, de hjälpte mig mycket vid min förra graviditet.

• L W

Ja de är bra.Men prova vanliga plommon från affären först + mycket vatten.
    Linfrö på afilen som du sköljer ner med proviva är ju att rek

• pulmones

massa VATTEN OCH KATRINPLOMMONPURE! ta de där barnmatsburkarna med plommonpure. de ger vi tanterna på jobbet och barnen hemma och alla bajsar inom ett dygn, bättre än många mediciner faktiskt. du kan ju alltid testa.

• Anonym

tack för alla tips!

jag har tididgare testat frukt&fibrer fr apoteket, funkar bra..
    när det är naturliga saker man då finns det ingen risk att man blir "beroende"?

När jag var yngre hade jag grava ätstörningar, nåt min mage idag får betala dyrt för..är konstant förstoppad och funderar ju på hur det ska gå nu....

• L W

Se till att käka mycket fiber o drick vatten.Jag gör min egen mysli med det jag tycker om o en massa bra för magen på

• Aaglars

Jag är gravid och har det precis som du med min mage pga tidigare allvarliga och långvariga ätstörningar.

Jag äter hela linfrön på filen och äter mkt päron. Men ofta är det bara att härda ut.
    Som en läkare sa till mig "Det finns bara en väg där bajset kan komma ut. Men du får nog ha mer tålamod än genomsnittet av befolkningen."

Det ÄR obehagligt. Men om du står ut utan att ta konstlade laxermedel så kommer tarmarna att repa sig.

LYCKA TILL

• Anonym

Tack!va skönt att höra att man inte är ensam..

känns ju faktiskt ganska pinsamt när man ska förklara varför magen är som den är..

jag äter ju inte laxermedel, men är ganska dålig på det där med fibrer, så frukt o fibrer fr apoteket funkar ju ok...

Funkar linfrön för dej?måste springa till affären o köpa det på vägen hem:)

• Heranell

Du kan ju prova att lägga linfrön i blöt (nån matsked) på kvällen och sen dricka upp det på morgonen efter. Jaq hade problemmage när jag var barn och fick linfrön i blöt och jag har för mig att det funkade. Inte smakade det så illa som man skulle kunna tro heller. Gör du det till en vana, typ varje dag, så lär nog din mage komma igång.

• Aaglars

TS!

Ja jag tycker iaf att linförn är det bästa hittills.

På kvällen lägger jag två msk linfrön i ca fyra msk vatten och låter det stå över natten. Sen blandar jag det med morgonfilen till frukost.

Det är även mkt viktigt att få i sig tillräckligt med fett. Det liksom smörjer tarmarna så att maten lättare går igenom.
    Först trodde jag att mina behandlare som jag hade när jag var sjuk bara sa det för att jag skulle äta och gå upp i vikt. Men det stämmer verkligen att det hjälper med fettet.

Så pröva med linfrön varje morgon, var noga med att få i dig fibrer, fett och vätska.

KRAM. LYCKA TILL

Svar på tråden Hjälp vid förstoppning...?