• mittllivilondon

Flytt fran London till Sverige.

Jag och min sambo ska flytta till Sverige valdigt snart. Egentligen utan att tankt igenom det. Jag har sa manga fragor om hur ni har gjort. Min sambo ar engelsk, sa darfor undrar jag om man verkligen behover uppehallstillstand/arbetstillstand. Hur har ni gjort? Det star sa olika var jag an laser.
    Sen undrar jag oxa om nagon vet vad en engelsktalande skulle kunna jobba med innan han forstar svenska battre? Vi kommer att flytta till Gavleborgslan, en mindre stad, alltsa inte Sthlm.

Ar tacksam for all hjalp o tankar fran er!

• Svar på tråden Flytt fran London till Sverige.
  • Jamieolivia

Min man kommer fr USA och kom för ett år sen, Har fortfarande inget jobb tyvärr. kan vara svårt om man bor i liten stad som vi...så var beredd på att det kan ta tid!!

• AnnaKarin79

Vet iallafall att han inte behöver tillsånd, så länge som han kommer från EU..

Sen pratar ju de flesta engelska, så ngt jobb borde han ju kunna hitta. Vad gör han i England? ( dvs jobbar med)

• mittllivilondon

Tycker din man att det ar jobbigt att "masta" vara hemma? Hur klarar ni er?

• mittllivilondon

Min sambo ar sakerhetsvakt i posha Mayfair. Han kommer att aka till Sverige efter mig, da jag forhoppningsvis kommer att fixa med jobb, lagenhet osv.

• AnneSophie

Det är en fördel om ni sätter igång processen för att ge honom ett svenskt personnummer. det hjälper till rätt så mycket när man är i Sverige som utlänning.
    När jag flyttade tillbaka från London till Sverige så upplevde jag att det svåraste var att komma in i Försäkringskassans system igen, och detta trots att jag är svensk.

Min man kom till Sverige för att jobba med arbetsvisum, trots att han kommer från Holland som är medlem i Schengen. Jag minns inte exakt varför det bedömdes vara nödvändigt, men det var det.
    När jag flyttade till Holland, för att arbeta, så fick även jag ansöka om arbetsvisum och motsvarigheten till personnummer där på plats.
    Kanske ska ni prata med svenska ambassaden i London innan ni flyttar för säkerhets skull?

Det han kan kolla upp med arbetsförmedlingen i London är om E303-blanketten finns kvar. Den innebär att han får ta med sin a-kassa (motsvarigheten) i 3 månader för att söka jobb utomlands. Det innebär att han inte skulle stå helt utan inkomst iallafall.

«The road to hell is paved with good intentions.»
  • AnneSophie
    mittllivilondon skrev 2008-08-12 14:56:41 följande:
    Min sambo ar sakerhetsvakt i posha Mayfair. Han kommer att aka till Sverige efter mig, da jag forhoppningsvis kommer att fixa med jobb, lagenhet osv.
    Sedan är ju frågan om ni först kanske ska kolla på var han enklast kan tänkas hitta jobb, och kanske bosätta er mer strategiskt baserat på det.
  • Turran
    Turran skrev 2008-08-12 15:19:07 följande:
    Man behöver numera inte uppehållstillstånd som EU medborgare: www.migrationsverket.se/infomaterial/bob/soka...
    Hmmm.. läste nu igenom hela faktabladet om uppehållsrätt och det verkar som att man behöver uppehållstillstånd om ens partner är svensk... (sista stycket). Sorry!
  • mittllivilondon
    Svar på #5
    AnneSophie skrev 2008-08-12 15:10:30 följande:
    Det är en fördel om ni sätter igång processen för att ge honom ett svenskt personnummer. det hjälper till rätt så mycket när man är i Sverige som utlänning. När jag flyttade tillbaka från London till Sverige så upplevde jag att det svåraste var att komma in i Försäkringskassans system igen, och detta trots att jag är svensk.Min man kom till Sverige för att jobba med arbetsvisum, trots att han kommer från Holland som är medlem i Schengen. Jag minns inte exakt varför det bedömdes vara nödvändigt, men det var det. När jag flyttade till Holland, för att arbeta, så fick även jag ansöka om arbetsvisum och motsvarigheten till personnummer där på plats.Kanske ska ni prata med svenska ambassaden i London innan ni flyttar för säkerhets skull?Det han kan kolla upp med arbetsförmedlingen i London är om E303-blanketten finns kvar. Den innebär att han får ta med sin a-kassa (motsvarigheten) i 3 månader för att söka jobb utomlands. Det innebär att han inte skulle stå helt utan inkomst iallafall.
    Ja, sa fort han kliver av flyget kommer vi att ga o fixa ett personnummer. Har last andra tradar o det verkar ha gatt jattefort for dom, vilket ju att jatteskont att hora.
    Vi ska ringa ambassaden, o E303 blanketten har jag last om, tyvarr fortod jag inte halften tyckte jag, men det ar skont att fa lite forslag. Kanon om den fortfarande finns kvar!
  • mittllivilondon
    Svar på #8
    Turran skrev 2008-08-12 15:25:24 följande:
    Hmmm.. läste nu igenom hela faktabladet om uppehållsrätt och det verkar som att man behöver uppehållstillstånd om ens partner är svensk... (sista stycket). Sorry!
    Tack for hjalpen anda. Man blir ju bara snurrig nar det inte ar lika for alla.
  • Turran
    Svar på #10
    Ja, vi har också lite lösa planer på att flytta till Sverige (nu när vi har barn nr 2 på gång). Håller på att kolla upp lite, men eftersom jag själv inte är svensk medborgare (dock EU) gäller nog lite andra regler för mig...
  • Jamieolivia

Jo, han tycker att det är jättejobbigt och vill inte hamna på nåt städjobb eller så. Jag hade jobb förra hösten, men bara ett vikariat då jag också fick barn i dec. Nu pluggar jag för att få ihop pengar till oss och han har lägsta fp. Söker jobb själv, men det är svårt trots att jag har utbildning....

Vi funderar starkt på att flytta tillbaka om det inte blir bättre snart.Var beredda på att det tar tid och att det är svårt, även för en engelsman. Vi tänkte också att det skulle vara lätt då alla pratar engelska, men det är inte samma sak om man ska jobb i butik och måste kunna läsa och tala svenska för att klara av arbetet....

mittllivilondon skrev 2008-08-12 14:54:54 följande:
    Tycker din man att det ar jobbigt att "masta" vara hemma? Hur klarar ni er?
  • Little J

Min man(från UK) gick till Skatteverket och folkbokförde sig på min adress, knappt en vecka senare hade han ett personnummer.

Sen fyllde han i en blankett (nr 222021 - EU/EES bilaga A - första ansökan)som skickades in till Migrationsverket.
    Den hittar ni på deras hemsida www.migrationsverket.se

Efter några veckor fick han ett tillfälligt uppehållstillstånd för 2 år. Det kommer att ändras till ett permanent uppehållstillstånd efteråt. Som EU medborgare är det byråkratiska bara en ren formalitet nuförtiden.

Lycka till

• AnneSophie

Som en parantes så måste jag säga att det är galet viktigt (!!!!) att lära sig språket snabbt. Om man inte har ett jobb så bör man spendera 110% av den tid man inte söker jobb på att lära sig svenska, läsa, skriva, lyssna, prata.

Jag har själv varit utlänning och vet hur enormt stor skillnaden är i bemötande t ex på jobbintervju när man visar att man kan och vill.
    Min man är utlänning i Sverige och säger själv att ju bättre han blir på svenska (numer pratar han i princip perfekt) desto enklare blir livet här, på alla möjliga sätt men främst på jobbet.

Svar på tråden Flytt fran London till Sverige.