Svar på #5
AnneSophie skrev 2008-08-12 15:10:30 följande:
Det är en fördel om ni sätter igång processen för att ge honom ett svenskt personnummer. det hjälper till rätt så mycket när man är i Sverige som utlänning. När jag flyttade tillbaka från London till Sverige så upplevde jag att det svåraste var att komma in i Försäkringskassans system igen, och detta trots att jag är svensk.Min man kom till Sverige för att jobba med arbetsvisum, trots att han kommer från Holland som är medlem i Schengen. Jag minns inte exakt varför det bedömdes vara nödvändigt, men det var det. När jag flyttade till Holland, för att arbeta, så fick även jag ansöka om arbetsvisum och motsvarigheten till personnummer där på plats.Kanske ska ni prata med svenska ambassaden i London innan ni flyttar för säkerhets skull?Det han kan kolla upp med arbetsförmedlingen i London är om E303-blanketten finns kvar. Den innebär att han får ta med sin a-kassa (motsvarigheten) i 3 månader för att söka jobb utomlands. Det innebär att han inte skulle stå helt utan inkomst iallafall.
Ja, sa fort han kliver av flyget kommer vi att ga o fixa ett personnummer. Har last andra tradar o det verkar ha gatt jattefort for dom, vilket ju att jatteskont att hora.
Vi ska ringa ambassaden, o E303 blanketten har jag last om, tyvarr fortod jag inte halften tyckte jag, men det ar skont att fa lite forslag. Kanon om den fortfarande finns kvar!