• Ossie

teckenspråk för bebisar (och tvåspråkighet)?

I höst kan vi förhoppnignsvis börja en kurs i teckenspråk för bebisar - jag tycker det verkar jättespännande. Min son växer upp tvåspråkigt, så jag hoppas att det kommer att underlätta den gemensamma kommunikationen hemma.

Om DU som läser detta själv har erfarenhet av teckenspråk för bebisar (och evtl. tvåspråkigighet därtill) skulle jag gärna ta del av DIN erfarenhet, såväl positiv som negativ.

• Svar på tråden teckenspråk för bebisar (och tvåspråkighet)?
  • Redlip

Jag är döv och använder teckenspråk, jag tycker det är underbart att du vill lära teckenspråk med din bebis. Jag som har jobbat mycket med barn, oftaste barn kan teckna tidigare än börja med tal. Min son är hörande men han kommer få teckenspråk första språk eftersom jag och min kille är döva. Jag tecknade första gång när jag var 7 månader :)

• Ossie

Redlip: åh vad intressant. Jobbar du även med hörande barn som inte har döva föräldrar? Jag antar att du tecknar allt - jag kommer bara teckna förenklat, typ det viktigaste i meningen och delvis med enklare tecken som barnet självt kan teckna lättare.
    Hur gör DU med tecken med barnen?

• Mosaik

jag tänkte börja teckna med min lilla eftersom hennes storebror inte talar talat språk, utan tecknar... men när kan man börja? lillan är nu 3 månader

• Ossie

bästa åldern att börja i är mellan 6 och 9 månader. man kan börja tidigare också men det dröjer då lite längre innan barnet svarar med att teckna själv.

• ladydivine

Jag hjälper till att puffa lite då jag tycker detta är väldigt intressant.

Har börjat lära mig och sonen, 3 år, några tecken. Hittade en sida där det fanns videovisningar av några "bas"tecken.
    Både jag och sonen tycker det är jätteroligt, jag hoppas även dottern, 6 månader, ska fånga upp och lära sig =)

Skulle önska att de fanns någon kurs eller liknande som jag kunde gå för att lära mig mer, men tyvärr är staden jag bor i ganska liten så jag tvivlar på att den möjligheten finns här =(

• hewi81

Jag har en söv syster som är 2 år så jag fick teckenspråket redan som 3 åring, sedan gick jag på döv förskola 2 dagar i veckan och resten på hörande, och grundskolan gick jag i en skola med både hörande, döva och hörselskadade.

Jag hade aldrig problem att lära mig teckenspråket, enda nackdelen är väl att jag kan använda det korrekt men jag kan inte grammatiken eftersom jag lärde mig allt eftersom, men jag är ju tvåspråkig, klarar mig lika bra på teckenspråk som talad svenska.

Nackdelarna som jag kan komma på är ju att man alltid fick vara tolk när man var yngre, och att man var tvingad att teckna jämt vid matbordet, det var speciellt jobbigt när jag var kring 10-12 årsåldern, då ville jag inte teckna alls.

Men nu sitter man här, 27 år gammal och konstaterar att den dag jag får barn ska dom lära sig teckenspråk så dom kan prata med sin moster, de får inget val, ett gratis språk är aldrig fel ;)

• Melisabeth

Vi tecknar med vår dotter, så hon är 2-språkig.

Vi använder oss av vanliga teckenspråket och tecknar bara som ovan nämndes "det viktigaste" i budskapet.
    Vi tecknar alltså inte "ska vi xxx?" utan bara xxx. Vi pratar och tecknar samtidigt.

Har funkar över förväntan. Dottern är snart 17 månader och använder sig än så länge av fler tecken "till vardags" än talade ord. Hon kan fler talade ord, men föredrar att teckna att hon är hungrig, törstig, vill bada, är trött osv, framför att säga det.

Så vi har bara posetiva rfarenheter av det

Svar på tråden teckenspråk för bebisar (och tvåspråkighet)?