• Dame72

Vårdyrken - serviceyrken?

Är vårdyrken serviceyrken? Dvs jobbet går ut på att ge service?
    Eller är det så att det inte alls är ett serviceyrke, som vårdpersonal skall man lindra lidande och hjälpa till med saker patienten inte klarar själv.
    Men går det att sätta likhetstecken mellan ex en servitris (som för mig verkligen är ett serviceyrke) och en sjuksköterska?

Motivera hemskt gärna ditt svar i tråden.

Iden till omröstningen fick jag här: www.familjeliv.se/Forum-5-68/m35145131.html

**Jag VET vad jag pratar om**
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vårdyrken - serviceyrken?
  • Kindibary

När man jobbar inom vården (lite beroende på) så är tanken att man ska hjälpa till med de bitarna vårdtagaren inte själv klarar av men låta den göra allt den kan själv, även om det tar längre tid. Man vill hjälpa dem till att kunna klara av så mycket som möjligt själv. Något serviceyrke tycker jag inte att det är.

• Tecken

Ja, precis som jag skrivit i den andra tråden så är vården = serviceyrke, om man ser till den rent etymologiska betydelsen.

• Tecken
    Kindibary skrev 2008-08-12 16:19:57 följande:
    Tecken. Hur låter den betydelsen?
    Jag har kopierat mitt eget inlägg, från den andra tråden:
    "Var tvungen att kolla i min "Bonniers Svenska Ordbok". Där står det såhär:
    ´Serviceyrke: yrke inom servicenäringen´. Jahapp, det blev jag ju inte klokare av...

Vidare står det: ´Servicenäring: Näringsgren som producerar tjänster (o. inte varor) t ex turistnäringen´.

Enligt deras definition, så tolkar jag det om att vårdjobb = serviceyrke eftersom man producerar en tjänst (t ex duscha Agda, ge Sven insulin etc)."
  • Zimlis

Nja - till viss del så är det ju det. Faktiskt så är att möta en annan människa med ett leende en form av service (håller mej på väldigt basic nivå)

Men sen att tro att en sjuksköterska ska springa och hämta ditt eller datt, det är de ju inte alls tvungna till

Service är ju ett ord som är hur brett som helst och man kan inte ruta in det, för vad som är service för en annan kanske nån annan inte alls tycker är service

• Dame72
    Tecken skrev 2008-08-12 16:23:19 följande:
    Jag har kopierat mitt eget inlägg, från den andra tråden: "Var tvungen att kolla i min "Bonniers Svenska Ordbok". Där står det såhär:´Serviceyrke: yrke inom servicenäringen´. Jahapp, det blev jag ju inte klokare av... Vidare står det: ´Servicenäring: Näringsgren som producerar tjänster (o. inte varor) t ex turistnäringen´. Enligt deras definition, så tolkar jag det om att vårdjobb = serviceyrke eftersom man producerar en tjänst (t ex duscha Agda, ge Sven insulin etc)."
    Är det service att ger smärtlindring, hjärtlungräddning också då? På samma sätt som när man ger service som servitris?
  • Tecken
    Dame72 skrev 2008-08-12 16:40:37 följande:
    Är det service att ger smärtlindring, hjärtlungräddning också då? På samma sätt som när man ger service som servitris?
    Man producerar en tjänst, så ja. Men inte på samma sätt som en servitris.
  • Dame72
    Tecken skrev 2008-08-12 16:42:06 följande:
    Man producerar en tjänst, så ja. Men inte på samma sätt som en servitris.
    Jo, iof jag gör en medmänniska en tjänst. Fast så er jag inte riktigt på mitt jobb.

Men hur menar du med inte på samma sätt som en servitris?
  • Tecken
    Dame72 skrev 2008-08-12 16:45:43 följande:
    Jo, iof jag gör en medmänniska en tjänst. Fast så er jag inte riktigt på mitt jobb. Men hur menar du med inte på samma sätt som en servitris?
    Service är ett väldigt stort ord, vars poler står långt ifrån varandra. Men som jag tidigare skrivit: Ser man till ordets betydelse, så är vårdjobb = servicejobb.
Svar på tråden Vårdyrken - serviceyrken?