Hur får man någon att sluta stjäla?
varför tar man saker av andra? vad är det som är fel hos den som gör det? Tar gärna emot tips..vet en person som behöver hjälp..
varför tar man saker av andra? vad är det som är fel hos den som gör det? Tar gärna emot tips..vet en person som behöver hjälp..
Jag gjorde det för att jag mådde dåligt, hade inga vänner blev mobbad, dåligt hemma osv. jag höll på i 2 månader att sno från affärer och i skolan. slutade direkt när en lärare frågade ut mig om en mobil som hade blivit stulen. Var flera år sedan nu och har aldrig gjort om det.
Så jag tror att det bästa är att den personen som snor bör få höra från en eller flera om vad det är han håller på med
Okej, då var du rätt ung också? Den personen jag känner är vuxen och har familj och tar dyra grejjer, t ex grejjer som man använder i olika sporter osv, med hopp om att kunna börja med det osv..
det hjälper inte, han ska få fotboja, men fortsätter ändå..
Det låter som kleptomani o det kan man få hjälp med. Personen i fråga behöver en duktig terapeut.
Om han blivit dömd till fotboja måste han ju oxå fått en övervakare o om han ber övervakaren om hjälp att hitta en terapeut så kan det fungera.
Om inte annat så finns öppenvård i alla kommuner o han kan vända sej dit.
Något bör han göra innan han hamnar i fängelse!!
han kommer ju inte tycka att han behöver hjälp. så hur ska man få honom att erkänna att han har problem?
Fråga honom om personen tycker att fotbojan är ett problem. (det brukar vara ganska jobbigt att ha fotboja, som ett fängelse i sitt eget hem). Om han/hon tycker det är jobbigt så kan man börja fråga mer om personen tycker att det är värt konsekvensen av att stjäla, fråga vad det är som gör att personen stjäl m.m. Fotbojan är ju en negativ konsekvens av stölderna som är påtaglig och konkret att prata om. Det kan vara en väg för personen se att kanske han/hon har ett problem.
Kanske kan Kognitiv beteendeterapi vara till hjälp i detta läge?
Min svärfar hade en kompis som var kleptoman.
Han snodde saker hela tiden, så när han skulle åke hem efter att ha varit och hälsat på hos svärfar så brukade svärfar alltid fråga om han kunde få tillbaka sina saker.
Då sa han förlåt och lämnade tillbaka sakerna. Men han tog de mest udda och onödiga saker! Kappsylöppnare, skedar osv.
Fast en sak skrattar jag åt. En gång tog han en mindre jordglob när han höll på att klä på sig ytterjackan när han skulle gå. Som att det inte syntes... Hm.
Tycker dock inte det låter som kleptomani, utav som ren idioti.
Han tar saker som han hoppas kunna börja med, låter som att han är jävligt rastlös och omogen också för den delen.
Hoppas fotbojan svider och kliar
ja alltså han har blivit dömd till fotboja, men det blir väl nån gång i höst + sammhällstjänst eller vad det nu kallas..det kanske är lättare om jag säger att det är min sambo jag pratar om..
iaf så började han stjäla parfymer, sen har han tagit dataspel, och data grejjer och dyyyra speciella kläder..
han skulle aldrig ta grejjer hemma hos nån, utan det är bara på affärer...vissa saker förstår jag inte hur han kunnat ta. saker som är typ en halvmeter hög och en halvmeter bred..vill inte gå in på vad..
Fråga honom vilka negativa konsekvenserna stölderna har för honom. Försök och locka fram de insikterna hos honom själv.
Sedan kan man ju tycka att det medför en del negativa konsekvenser för dig också. Att ha en man hemma med fotboja betyder att så fort något ska göras utanför ytterdörren måste du göra det om det inte är schemalagt från frivården. Sedan att han förvarar stöldgods i erat hem kanske inte är så kul heller...
Så det är din sambo/man det handlar om?
Ställ ett ultimatum!
Han säger att han har slutat, men jag har hittat grejjer efter det, som han då säger att han tog innan han åkte fast men som han hållt gömda...har lite svårt att tro på honom..
men han skulle inte ta mig på allvar om jag säger att jag flyttar om det händer igen..
Då får du väl visa att du menar allvar istället för att komma med tomma hot.
Har ni barn?
Läste att "han" har familj så då antar jag att ni har barn.
Vil du att barnen ska bli likadana?
Om pappa(mammas man) får ta saker så visar det ju dom hur dom kan göra.
Hade aldrig accepterat det