• Fia3

Kan man bo i Hallstahammar?

Undrar om det finns någon på FL som har åsikter om hur det är att bo och växa upp i Hallstahammar? Är det apa eller ok?

• Svar på tråden Kan man bo i Hallstahammar?
  • dalarnarules

Ja det hoppas jag.. har precis flyttat hit, eller lite utanför (sörstafors) och nog tycker jag det verkar vara bra..
    Har du funderingar på att flytta hit du med?

• Fia3

Hej "Dalarnarules" (förmodar att du gillar min ikon?). Jag bor för tillfället i Västerås och har en liten hyresrätt där jag huserar sambo och 2 små barn. Mitt mål här i livet är att inte bara ha råd att bo utan att få leva också. När man tittar på huspriser verkar det som om Hallsta är lovande på papperet och att man fortfarande kan arbeta i V-ås men om det nu skulle vara helt "bruksmiljö" med allt vad det innebär så kanske det inte är värt det. Var har du bott innan du flyttade till Sörstafors och varför valde du att flytta dit? Har du barn? Härom dagen åkta jag och mina söner till Hallsta bara för att se lite hur det såg ut och det ser ut som om de gillat mexitegel men att det verkar ok. Vill ha en gräsmatta för mina barn att leka på snart.

• Linlugg

Min uppfattning är att man får mycket mer för pengarna om man köper hus i ex Hallsta, Sura, Sörsta osv. Om man jämför huspriser med Västerås så får man ju mer för pengarna genom att bo en bit utanför om man inte tycker att pendling och bo i ett mindre samhälle är ett problem.

Hade vi köpt hus idag hade jag satsat på att hitta något en bit utanför Västerås och fått mer valuta för pengarna rent husmässigt.

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Fidelis ad urnam

Jag hade aldrig bosatt mig i Hallstahammar.
    Har spenderat väldigt mycket tid där de senaste 9 åren, då min make är uppväxt där, och fy sjutton vilken liten håla.
    Litet, fult och brukshåla ut i fingerspetsarna.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • dalarnarules
    Svar på #2
    klart jag gillar din ikon.. ;) den är ju bäst!
    jag kommer från ludvika från början men flyttade hit för kärleken.. min sambo har en son som är fyra som bor här varannan vecka och så har vi en till på väg (är i vecka 14).. pojken går på dagis i västerås så jag kan inte säga nåt om hur dagisen är här heller tyvärr..
    klart att det är en liten ort men jag är ju van vid ludvika så för mig kvittar det.. och jag känner inget behov att att bo i en storstad nu heller (har bott i stockholm i fyra år).. sen är det ju inte så långt till "stan" heller.. jag ska börja jobbai surahammar nu och det är ca två mil.. är ju lika långt till västerås och till köping med om man så vill så läget är ju bra..
    och sen är ju huspriserna lägre här än i västerås..
    Fia3 skrev 2008-08-20 12:42:17 följande:
    Hej "Dalarnarules" (förmodar att du gillar min ikon?). Jag bor för tillfället i Västerås och har en liten hyresrätt där jag huserar sambo och 2 små barn. Mitt mål här i livet är att inte bara ha råd att bo utan att få leva också. När man tittar på huspriser verkar det som om Hallsta är lovande på papperet och att man fortfarande kan arbeta i V-ås men om det nu skulle vara helt "bruksmiljö" med allt vad det innebär så kanske det inte är värt det. Var har du bott innan du flyttade till Sörstafors och varför valde du att flytta dit? Har du barn? Härom dagen åkta jag och mina söner till Hallsta bara för att se lite hur det såg ut och det ser ut som om de gillat mexitegel men att det verkar ok. Vill ha en gräsmatta för mina barn att leka på snart.
  • Mary P

Varför inte flytta till Sura direkt om du ändå ska jobba där? :)
    Jag bor i Sura och trivs enormt bra. Det enda som talar för Hallsta istället är väl att det går snabbare att pendla till Västerås via E18. Jag jobbar mitt i Västerås och har 25 minuter från dörr till dörr. Det tar 14 minuter till Maxi och allt annat på Erikslund, perfekt!

I Sura är husen ännu billigare än i Hallsta, man får ett bra hus runt över miljonen. Man kan ha tur att hitta hus strax under med, och en del drar iväg uppåt 1,5.

Här finns allt - apotek, bolaget, två mataffärer (Coop och Willys), två bensinmackar och en hel del pizzerior och asiatiska restauranger. Jag upplever det som lite tryggare att bo i Sura än Hallsta där det ofta är stökigt om nätterna i centrum. Här är det rätt lugnt.

Boendemiljön är varierande från 70- och 80-talsvillor i norra och södra ändorna av samhället och äldre charmiga trävillor från 30- och 40-talet närmare centrum. Det finns mycket att titta på om man tar en promenad genom de äldre kvarteren (enligt mig som gillar att spana på hus och trädgårdar).

Barnomsorgen funkar bra, det finns relativt gott om dagis och vad jag hört knappt någon kö för att få plats. Skolorna är bra, jag är jättenöjd med Nytorpskolan där min son precis börjat första klass. Min son har dessutom behov av extra stöd sedan några år tillbaka (autism-diagnos) och det har aldrig aldrig varit några diskussioner om hur allt kring honom och hans behov ska lösas.

Det finns bad, både inomhus och utomhus, gott om fiskemöjligheter, strövområden, golfbana, ridhus och fotboll och hockey är populärt att syssla med för ungarna här.

Jag tycker Sura är ett toppenställe att bo på med barn! Det är en skön liten bruksort, där man har lugn och ro men ändå inte saknar nåt.

Lycka till!

• mammutten81

Ja, där kan man väl bo, som svar på rubriken.
    Är alltid massa folk på stationen där om man åker förbi på väg till Sthlm, så helt själv lär du inte bli.
    Känner ett par Hallstabor också, så otevligt bemött behöver inte heller bli i vardagen.

• Karoon

Haha, läste bara din rubrik... Min sambo är därifrån. Hur han stod ut i 20 år är för oss en gåta, men jag tror det mest handlar om hur man är som person. Klarar man av lugnet och tristessen som ett litet samhälle kan innebära då är det väl inga större problem.

Berätta vad du är ute efter när du bosätter dig på ett nytt ställe!

• dalarnarules

MarieLonn:
    Antar att det var mig du ställde din fråga till?
    Jag ska flytta till Sörstafors eftersom min sambo har huset här. Sen sökte jag jobb lite här och var och då fick jag till slut napp i Sura..

• Fia3

Kul att läsa allas åsikter, vill flytta utanför stan och ju mer jag pratar med folk och "lyssnar" på er desto svårare att komma fram till vad som passar mig och min familj bäst. Vill att mina barn ska bo nära naturen och ha många kompisar i samma ålder runt omkring sig. På tal om bruksort så är jag uppväxt i Smedjebacken så jag vet väl lite vad jag ger mig in på när jag vill ut från V-ås (som jag ioch för sig ser som ett uppförstorat Ludvika, V-ås är inte speciellt trevligt med ett hemskt centrum). Någon som har andra andra orter på lager?

• Mary P

dalarnarules: Ja, men då var det ju förstås ett annat läge. Finns redan huset så... :)

• Mary P

Lägger till också att jag lyckades blanda ihop dalarnarules och Fia3:s frågeställningar om Hallsta... Sorry, skyller på graviditetshjärnsläpp! :)

• Fidelis ad urnam

Min man är uppväxt i Hallsta och han trivdes bra.
    Vi träffades efter han flyttade till Gävle för att studera och jag totalvägrar att flytta till Hallsta så vi blir kvar i Gävle
    Vill knappt åka dit på besök då det kryper i kroppen på mig.
    Men som sagt, han trivdes.  

Svar på tråden Kan man bo i Hallstahammar?