Recept på goda maträtter och bakverk
Lägg gärna in recept på festmat, vardagsmat, desserter och bakverk, tårtor är också välkomna!
Lägg gärna in recept på festmat, vardagsmat, desserter och bakverk, tårtor är också välkomna!
KALVFILÉ ROMA ~GÅR BRA MED FLÄSK OCH OXFILÉ~
(recept från gammal damtidning från 70-talet)
6-700 g Filé
200 g rökt oxkött (bajonskinka står det i orginalreceptet)
150-200 g färska champinjoner
Det ljusa på 1 purjolök
2-3 msk margarin
3-4 msk tomatpuré
1 dl torrt vin, rött eller vitt
Lite dragon eller oregano
GRATÄNGSÅS:
2 ½ msk margarin
2 ½ msk mjöl
3 dl köttbuljong
½ dl torrt vin
½-1 dl grädde
2 dl riven gräddost 55 %
½ tsk italiensk salladskrydda
Skär köttet i 1 ½- 2 sm tjocka skivor, krydda med ?lite? salt och paprikapulver och bryn dem, lägg sedan skivorna i en gratängform.
Finhacka purjo, skinka och svamp och fräs blandningen i ca 10 min på svag värme, krydda med vin, tomatpuré och salladskrydda, det ska bli en simmig röra och låt puttra i ca 5 min, rör samtidigt, svag värme. Fördela blandningen ovanpå köttet.
Fräs smör och mjöl , ska ej bli brunt, späd med vin, buljong och grädde, ska bli en slät och fin och lagom tjock sås. Känns den för tjock, häll på vin eller grädde. Låt småkoka ett par minuter, lägg i osten och salladskryddan. Häll försiktigt över såsen över köttet . Gratinera i 250 grader 15- 20 minuter.
Servera med chips (gott med salta & sour cream & onion chips) och en sallad med tomat, gurka, paprika och isbergssallad.
KASSLERGRATÄNG UGN: 225 grader
(recept från vispgräddspaketen för flera år sen)
3-4 palsternackor
400 gram kassler
3 dl vispgrädde
1 dl chilisås
1 dl riven ost
~Skiva och koka palsternackorna i saltat vatten, sila av vattnet.
~Skiva kasslern.
~Lägg palsternackorna i en form och lägg över kasslern.
~Vispa grädden och häll i osten och chilisåsen blanda och bred över kasslern.
~Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter.
Servera med ris och mango chutney
FALUGRYTA MED BACON
(recept från Hemköp)
300 g falukorv
1 paket bacon
1 gul lök
1 köttbuljongtärning
1 burk krossade tomater
3 morötter, hacka till slantar
125 g brysselkål
Hackad bladpersilja
Strimla korven och bacon. Skala och hacka löken. Fräs lök och bacon i en gryta. Tillsätt buljontärningen och krossade tomater. Koka under lock några minuter. Lägg i morotsslantar och koka i 10 min. Låt korven och brysselkålen koka med de sista minuterna, tillsätt hackad persilja. Servera med ris eller bulgur.
LIMECHEESECAKE
(recept från tidningen Doktorn som finns på vårdcentralen)
40 g smör
100 g digestivekex
Fyllning:
3 gelantinblad
2 dl rumsvarm mjölk
1 dl socker
250 g kesella (går lika bra med vanlig som light)
300 g philadelphiaost
1 dl pressad lime
1 msk finrivet limeskal
Rårörda bär:
400-500 g frysta bär
2 msk florsocker
? Förbered botten. Smält smöret och låt svalna. Kör kexen till smulor i en matberedare eller krossa dem i en mortel. Blanda smulorna med det smälta smöret. Fördela blandningen i botten av en form med diametern 24 sm med löstagbara kanter. Pressa samman så att det blir en kompakt botten. (Av egen erfarenhet blir det en väldigt tunn botten och dessutom är den svår att få av botten från formen, nästa gång kommer jag att lägga bakplåtspapper i botten och göra 1½ sats botten)
? Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten ca 5-10 min. Koka upp 1 dl mjölk med sockret. Lyft upp gelantinbladen och lägg dem i den varma mjölken. Rör tills det lösts sig riktigt ordentligt.
? Blanda kesella, philadelphiaost, pressad lime och limeskal i en bunke. Blanda till en slät smet. (När jag gjorde denna kaka hade jag bara köpt 1 lime och fick ut alldeles för lite saft och jag tyckte att 1 msk var för mycket, jag tyckte att det förstörde lite av kakans smak, ta lite mindre än 1 msk, mitt råd till dig)
? Blanda den varma mjölken med resten av mjölken. Vänd ner mjölken i blandningen och vänd runt ordentligt så att allt blandas helt. (I och med att min smet inte var fullständig var det svårt att få en slät smet och det blev lite klumpar i den, men det märktes inte i den färdiga kakan) Häll smeten över digestivebottnen, jämna till ytan med en slickepott och plasta över. Låt stelna i kyl ca 2-3 timmar.
? Låt bären tina lite. Rör bären med florsockret tills bären är lite mosiga.
? Avlägsna formen, skär upp din fina kaka med vass kniv eller tandtråd (?) Servera med de rårörda bären.
För att kunna göra dessa tunnbröd krävs kolplattor, har man inte det kan man använda gjutjärnsstekpanna.
GODA TUNNBRÖD
(recept från receptkorten man fick i smörpaketen på 80-talet)
75 g smör eller margarin
5 dl mjölk, helst standard
25 g jäst
½ tsk salt
2 msk socker
½ dl sirap
ca 13 dl mjöl, går bra med 6 dl rågsikt, rågmjöl + 7 dl vetemjöl/lantvetemjöl, vi använder bara vetemjöl.
Smula jästen i en stor skål och häll på salt, blanda tills det lösts sig. Smält smör och häll på mjölken och låt det bli fingervarmt. Häll på detta på jästen. Häll i socker, sirap och lite mjöl i taget, blanda med händerna när det blir tungt. Låt jäsa ca 45 min, 30 min går bra. Knåda. Skär ut degen i 4 delar och skär sedan ut 4-6 bullar av varje del. Knåda något, kavla och använd sedan en kruskavel, har man ingen så funkar det säkert utan också. Tunnbröden ska vara ganska platta, mjöla och lägg tunnbröden på de två största spisplattorna och grädda på medlevärme ca 2 min på varje sida. På min spis är medlevärme 3:an, har högst 6:an, ibland kan det gå lite segt i början höj då ett snäpp och sänk efter ett tag.
De här tunnbröden är så goda så att vi har aldrig använt något pålägg! Bara smör och då har vi Bregott på :)
Den här kakan bjöd min syster på när hon fyllde år, ovanpå kakan hade de lagt klasar med röda vinbär + lite blad och färska skivade jordgubbar. Vispad grädde serverades till kakan. Receptet kommer från Ica Buffé nummer 5, maj 2008.
CHOKLADKAFEÉTS KLADDKAKA
Ingredienser
Portioner: 12 bitar
150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
Glasyr
2 dl grädde
1 msk honung
1 1/2 msk strösocker
100 g fin mörk choklad
2 tsk smör
Hallonsås
250 g hallon (färska eller frysta)
1/2 dl socker
1 msk konc apelsinjuice
Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smält smöret. Blanda ägg och socker i en bunke. Häll ner det smälta smöret i blandningen.
3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
4. Häll ner de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda noga. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter, ca 22 cm i diameter. Grädda i 30 minuter. Tryck ner kanterna när kakan är klar så att den blir jämntjock.
5. Blanda grädde, honung och socker i en kastrull. Låt det koka upp. Bryt chokladen i en bunke och klicka i smöret.
6. Häll den varma blandningen över och mixa slätt med en stavmixer.
7. Låt svalna. Ställ in i kylskåp för att stelna. Bre den över kakan när den kallnat.
8. Mixa hallon, socker och apelsinjuicekoncentrat till en sås och servera till. Vispad grädde smaksatt med lite apelsin är gott till.
Vegetarisk lasagne
2 kesoburkar a 500g
3 dl riven ost
4 rivna morötter
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
6 msk olja (gärna oliv)
2 burkar krossade tomater
6 msk ketchup
2 tärningar grönsaksbuljong
1 tsk salt
svartpeppar
1.5 msk oregano
2 msk basilika
lasagneplattor
Stek morötter, lök & vitlök i olja. lägg i övriga ingredienser utom keso. Röran bör ej bli för lös.
Låt små koka under lock 5-7 min. Lägg i keso och värm. Lägg lasagneplattor i botten av en ugnsfastform & varva dessa med röran. Plattor + riven ost överst.
Ugn 225grader, 20 min med folie + 20 min utan folie
Kan tillägga att jag inte är vegetarian, men älskar detta receptet.. =)
A
Fick smaka detta på hemköp :) supergott!
Egentligen ska man ha det i aluminiumfoliepaket men de hade bara värmt upp frukten i lite olja i panna.
Skriver av det rätta receptet:) Ska vara på grillen, annars gäller ugn.
4 halverade jordgubbar
8 bitar ananas, grova bitar
1 kiwi, delad i 4 klyftor, skivade
2 bananer, tjocka skivor
2 msk blandsaft, svart vinbär
4 st muffins
4 st aluminiumfolieark
Sås:
2 dl kelda vispa lätt 27 %
200 g vit hackad choklad
Koka upp grädden och dra kastrullen från spisen. Lägg i chokladen och låt smälta under omrörning
Fördela frukt och bär i foliepaket, droppa över saften. Grillia paketen på eftervärme ca 8-10 min. Låt muffinsen hastigt värmas ovanpå paketen. Toppa med chokladsås och doppa muffinsen i såsen :)
Vit chokladkesella
4 portioner
150 g Fazer Blockchoklad vit
250 g Kesella Gourmet
6 dl blåbär och smultron, hallon går säkert lika bra
Smält chokladen i ett vattenbad, vänd försiktigt ner chokladen i kesellan och blanda. Varva bär och kräm i ett glas.
Semi Freddo
4 portioner
1,75 dl socker
2,5 dl vispgrädde
3 ägg
1 dl Fazer Marianne Crush
Vispa grädden. Vispa äggvitorna med 0,5 dl socker hårt och vitt. Vispa äggulorna med resterande socker tills det blir vitt och pösigt.
Blanda fösiktigt alla smetarna och Marianne crush med varandra, använd en slickepott. Frys och ät halvfrusen.