• loveelin

Sluta med napp, har ni några tips?

Vår dotter blir snart 3 år och vi hade tänkt att hon skulle sluta med napp innan hennes lilla syskon anländer i februari.

Är tacksam för tips om hur ni gjorde när era barn slutade.

Undrar också om det finns något särskilt ställe runt Göteborg där man kan lämna nappen på ett lite kul sätt.

Vi tänker inte lämna nappen till tomten eftersom jul ska vara en kul tid=)

• Svar på tråden Sluta med napp, har ni några tips?
  • NoXigen

g dom till kaninen på liseberg kanske ? Man kan säkert snacka me dom dagen innan typ så hon får nått skojs tillbaka

• ludde1

vi bara på skoj till vår son "slämg nappen i soptunnan" å det gorde han. han har inte haft napp sedan dess å då var det lite innan han var 3 år
    om han ville ha napp så sa vi bara att han hade slängt den å det nöjde han sig med.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • ludde1

jag tror vi hade tur på den fronten det blir nog värre med lilla syster

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Jonathan♥ & ♥Lydia♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • FruMansour

Min son var så fast vid sin napp så vi hade en fåtölj som vi band fast nappen vid. När han var snuttesugen så kunde han gå dit och sitta en stund men fåtöljen var så illa placerad så han tyckte liksom inte att det var kul att sitta där. Så han slutade helt och hållet...

Han fick dock ett "återfall" och nästa gång vi testade att sluta så sa vi att vi skulle ge den till Tomten (trots att det var sommar) och det accepterade han direkt. Har inte haft några problem sen dess.

• Lilla my 2

Har tvillingar som är 3 år och 2 månader.

Dom har endast napp när dom sover eller är sjuka.

Fasar dock lite för att sluta med napp.

Vi håller på att förbereda dom genom att säga att vi ska
    skicka napparna till tomten och att han ska dela ut dom till små bebisar som behöver dom bättre. Sedan kommer dom att få en klocka (armbandsur) tillbaka från tomten med posten.

Vi hoppas att det ska funka eftersom båda två har tjatat väldigt länge efter varsen klocka. Vill ju ha samma som mamma och pappa.

Vi tänkte köra igång detta om 2 veckor.

Lycka till!!

• Marre

Förra året precis vid denna tiden gjorde jag såhär för att få våra då 2,5-åriga tvillingtjejer att sluta:
    Jag väntade på att de skulle hitta något som de väldigt gärna ville ha. När vi var på stan en dag såg de en flicka som hade en Fifi-docka som kunde prata och som de fastnade för direkt. Då sa jag att en sån kan man köpa genom att ta med alla sina nappar till leksaksaffären i en påse.
    Sagt och gjort, tre dagar senare när vi förberett oss lite åkte vi till affären och gjorde bytet. De satt så stolt med sina napp-påsar hela vägen i bilen och lämnade dem glatt i affären. I bilen hem blev de lite ledsna och ville ha napparna men det gick över rätt fort, de hade ju sina dockor.
    Två kvällar tog det lite längre att somna men sen var det som vanligt. Jag var glatt överraskad att det gått så bra!

• FruMansour
    Marre skrev 2008-08-13 08:26:01 följande:
    Förra året precis vid denna tiden gjorde jag såhär för att få våra då 2,5-åriga tvillingtjejer att sluta:Jag väntade på att de skulle hitta något som de väldigt gärna ville ha. När vi var på stan en dag såg de en flicka som hade en Fifi-docka som kunde prata och som de fastnade för direkt. Då sa jag att en sån kan man köpa genom att ta med alla sina nappar till leksaksaffären i en påse.Sagt och gjort, tre dagar senare när vi förberett oss lite åkte vi till affären och gjorde bytet. De satt så stolt med sina napp-påsar hela vägen i bilen och lämnade dem glatt i affären. I bilen hem blev de lite ledsna och ville ha napparna men det gick över rätt fort, de hade ju sina dockor.Två kvällar tog det lite längre att somna men sen var det som vanligt. Jag var glatt överraskad att det gått så bra!
    Smart! De har alltså lärt sig att allt kostar redan vid den åldern haha
  • 10mars

sonen skickade sina nappar till Bamse, han fick själv välja vem han ville skicka dem till.

vi sa at på fredag skickar vi dina nappar för du är så stor nu, han fick ett par dagar på sig att bearbeta det. när fredagen kom så la han själv i napparna i kuveret och skrev ett brev till bamse att bamse skulle ge det till bamsebebisarna istället för att ahn var så stor nu.

sen " ringde " vi till bamse och kollade så att de kommit fram, det hade de :) och då åkte vi till affären och köpte ett bamse spel på datorn !!

inte ett ord efter det,han har inte frågat efter sina nappar utan han visste ju precis vad han hade gjort !

• loveelin

Oj vad många bra tips=)

Jag tar gärna emot fler=)

• mamma hampus

Sonen gjorde ett "tutte halsband" till tomten så tomten skulle ha reda på alla nappar som alla bebis nissar skulle ha..Och det fungerade bra han saknade napp ngn när han skulle sova men sedan gick det bättre och bättre.Tycker att det är lagom tid att sluta med napp runt 2-3 års ålder men jag vet en som 5 år i okt som har än.

Samma gäller vällingen när skall dom sluta där tycker ni?

ha det

Svar på tråden Sluta med napp, har ni några tips?