• jordgubbe0812

igentäpt tårkanal

Hej.
    Min tös på 3 månader har haft ena tårkanalen igentäpt sedan födelsen. BVC säger att det går över med tiden men nu har hon lärt sig klia sig i ögat så det blir stundom rött där. Jag undrar om någon annan haft samma problem och i så fall när det gick över och om ni behövde göra något för att det skulle gå över.

• Svar på tråden igentäpt tårkanal
  • Razzla

Hej

Jag lider av trånga kanaler och när jag föddes så var min ena helt täppt och den andra för trång. När jag var 3 månader rensade man mina kanaler och sedan har jag med olika långa mellanrum fått rengöra dem igen.

Mitt gick inte över av sig själv och gör inte det nu i vuxen ålder heller..

Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • Hygea

Vår son har trånga tårkanalen, han fick inga tårar alls förns nu strax innan 1år. Det kommer inte mkt o absolut inte ofta men det har börjat nu.
    Bvc sa till oss också att det oftast blir bra med tiden men om han hade lika trångt vid 1 år så skulle det undersökas, nu behövs inte det, tack o lov.

~ Linnéa -041010 & Isaac -070812 ~ Mina barn, mitt allt...!
  • jordgubbe0812

Hej. Tack för svaren. Vårt problem är inte att hon inte får tårar det får hon. Utan att det inte leds bort vätska från ögat så att så att det blir var kring ögat och vi måste göra rent så fort hon sovit t.ex.

• kicka84
    Hygea skrev 2008-08-13 09:40:59 följande:
    Vår son har trånga tårkanalen, han fick inga tårar alls förns nu strax innan 1år. Det kommer inte mkt o absolut inte ofta men det har börjat nu. Bvc sa till oss också att det oftast blir bra med tiden men om han hade lika trångt vid 1 år så skulle det undersökas, nu behövs inte det, tack o lov.
    måste få fråga om man får mindre tårar då man har trånga tårkanaler? eller om det är olika på olika personer...hade för mig att det var en massa tårar som rann om man hade problem med detta.
    vår tös får tårar i ögonen då hon "pratar" sitt lilla babyspråk, men annars är det väldigt sällan hon får ngn tår... hmm, fundersam. Dottern är 7månader(4mån korr)
  • Nennis1

Min dotter hade trånga tårkanaler i ena ögat. Varje morgon var det tjockt med "grums" i ögat så att hon inte kunde öppna det. Och under dagen var man tvungen att göra rent många gånger. På bvc sa de också att det växer bort. Och det gjorde det också. En morgon för ca 2 veckor sen så var det rent och det har inte kommit tillbaka *peppar peppar*. Konstigt, det gick över på en natt...

Hoppas att det löser sig för er också! Kram

• Rose77

Ella hade precis likadant, det gick inte bort förräns hon var runt året. Det var ganska drygt då alla trodde hon hade ögoninflamation hela tiden...

• Razzla
    jordgubbe0812 skrev 2008-08-13 09:49:02 följande:
    Hej. Tack för svaren. Vårt problem är inte att hon inte får tårar det får hon. Utan att det inte leds bort vätska från ögat så att så att det blir var kring ögat och vi måste göra rent så fort hon sovit t.ex.
    Så är mitt problem. Jag producerar tårar utmärkt men utloppet fungerar lite som det vill. Sen är det ju så att när de väl blir stopp så blir öga irriterat och då producerar ögat ännu mer tårar. Har också problem med "gegg" när det väl blir stopp.

För att rengöra och öppna sticker man i långa slangar i tårkanalerna (utloppen) ner i svalget och spolar i koksalt..
    Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • Hygea
    jordgubbe0812 skrev 2008-08-13 09:49:02 följande:
    Så var det för Isaac i början, det kom tårar, annars skulle väl ögat torka ut. Men det bara samlades runt ögat o det blev alldeles geggigt, när han grät kom aldrig tårar dock.
    kicka84 skrev 2008-08-13 09:53:24 följande:
    Det vet jag inte. Jag vet bara hur det är och har varit för vår son.
    ~ Linnéa -041010 & Isaac -070812 ~ Mina barn, mitt allt...!
Svar på tråden igentäpt tårkanal